دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

از استمرار بی توجهی به مطالبات رسانه ها تا چند توصیه به دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر/ اسامی فیلم های متقاضی و رای هیات انتخاب شفاف سازی می شود؟!

برج میلاد

سینماپرس: در آستانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انقلاب نیاز است که دست اندرکاران برگزاری این رویداد با تغییر در برخی رفتارهای خود توجه جدی به مطالبات اهالی رسانه و سینماگران داشته باشند. امید است شفاف سازی در خصوص تمامی بخش های جشنواره شکلی واقعی به خود بگیرد و از ارائه برخی آمارهای کلی حذر شود.

به گزارش سینماپرس علیرغم آنکه مدت ها است مسئولان سازمان سینمایی با شعار شفاف سازی و ارائه برخی آمارهای کلی قصد دارند تا صدای منتقدان به عملکرد خود را خفه کنند اما ایجاد شائبه های بسیار در نحوه همین شفاف سازی ها باعث انتقادات گسترده نسبت به یکایک آن ها شده است.

به عنوان مثال مدت ها است که بسیاری از چهره های برجسته رسانه ای و منتقدان سینما خواهان آن هستند تا کلیه امور مربوط به برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور شفاف سازی شود اما مسئولان علیرغم درخواست های مکرر حتی از ارائه آمار در خصوص ارقام و چگونگی هزینه کردهایی که اسپانسرهای جشنواره آن را تقبل کرده اند هیچ توضیحی نداده اند و امید است ضمن شفاف سازی در خصوص جشنواره های گذشته در خصوص اسپانسر جشنواره پیش رو و میزان هزینه ای که قرار است تقبل کند شفاف سازی فوری صورت گیرد.

در آستانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اهالی سینما و رسانه این پرسش را دارند که چرا اسامی فیلم های متقاضی و آمار رأی دهندگان سینمای رسانه ها شفاف سازی نمی شود؟

از انتشار فوری اسامی یکایک فیلم های متقاضی حضور در جشنواره گرفته تا شفاف سازی در خصوص آرای اهالی رسانه مبنی بر انتخاب «برج میلاد» یا «پردیس سینمایی ملت» به عنوان کاخ رسانه، حداقل کاری است که مسئولان جشنواره موظف بودند بسیار قبل تر در خصوص آن شفاف سازی می کردند. از سوی دیگر قطعاً انتشار علنی آرای اعضای هیأت انتخاب جشنواره نیز یکی دیگر از خواسته های اهالی رسانه و سینماگران است.

اما جدا از این مطالب نیاز است مسئولان برگزاری جشنواره تدبیری جدی اندیشه کنند تا پیروی اتفاقات ۲ سال اخیر برخی از فیلم ها با موضوعات و مضمون های مشابه در یک روز اکران نشوند. زمانی که می توان با هزینه کمتر و راندمان بیشتر مبادرت به جدول بندی مناسب فیلم های جشنواره کرد تا با برنامه ریزی مناسب سعی شود چیدمان فیلم ها به گونه ای تنظیم گردد که اولاً فعالیت رسانه ها کمرنگ نشود و در ثانی تنور جشنواره تا آخرین دقایق برگزاری اش گرم بماند، مسئولان نباید اصرار به انجام رویه های غیراستاندارد داشته باشند.

اگر قرار است مجدداً فیلم ها برای کاخ رسانه قرعه کشی شوند لازم است فیلم ها بر اساس «سیدبندی» دسته بندی شوند و بر این اساس قرعه کشی انجام گیرد تا مثلا چند فیلم اجتماعی، یا کمدی، یا دفاع مقدسی و یا دارای موضوعات یکسان در یک روز اکران نشوند. همچنین توجه به سوابق فیلمسازان در دسته بندی فیلم ها اهمیت بسزایی دارد. این دسته بندی اولیه برای انجام قرعه کشی بسیار ضروری به نظر می رسد. از سوی دیگر ضروری است دست اندرکاران جشنواره به جای انتخاب برخی از دوستان و نزدیکان خویش برای قرعه کشی، اسامی اهالی رسانه و منتقدان حاضر در مراسم را نیز به صورت قرعه انتخاب کنند تا شائبه بی توجهی به رسانه ها و منتقدان پیش نیاید و همچنین باید توجه ویژه ای به رسانه های انقلابی و ارزشی در این مراسم صورت گیرد.

از آنجا که جشنواره فیلم فجر پر اهمیت ترین رویداد سینمایی در کشور است، مسئولان جشنواره باید کام هنرمندان و اهالی رسانه را شیرین کنند و برای رونق بخشی و شکوه بیشتر به جشنواره فجر انقلاب، امکان نمایش برای فیلم ها را در بخش «خارج از مسابقه» در سینمای اصلی رسانه ها فراهم کنند.

در نهایت امید است دست اندرکاران برگزاری جشنواره به جای شائبه افکنی و فرافکنی، مطالبات رسانه ها را پاسخ بگویند در خصوص پرسش گری های متعدد پاسخ های شفاف و روشن داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.