شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴

در قسمت چهل و پنجم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: شفاف سازی های سازمان سینمایی باید شکل واقعی تری پیدا کند/ سالمی: دغدغه اصلی اهالی سینما مباحث معیشتی و بیمه ای است

قسمت چهل و پنجم برنامه سینمایی هفت

سینماپرس: در قسمت چهل و پنجم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با احسان سالمی از روزنامه وطن امروز در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله لغو دیدار یلدایی رئیس سازمان سینمایی با روسای صنوف خانه سینما، حذف زودهنگام فیلم معرفی شده سینمای ایران از اسکار ۲۰۲۰، هزینه کردهای گزاف بنیاد سینمایی فارابی، مسأله عدم اعلام آرای اهالی رسانه در خصوص انتخاب سینمای رسانه ها در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: شفاف سازی های سازمان سینمایی باید شکل واقعی تری پیدا کند؛ چرا که ما در حالی آماده برگزاری جشنواره سی و هشتم فجر هستیم که هنوز تکلیف ارقامی که اسپانسرهای جشنواره سی و هفتم تقبل کرده اند روشن نشده است!

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه چهل و پنجمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

منتظری در ابتدای این برنامه در خصوص لغو غیرمترقبه دیدار یلدایی رئیس سازمان سینمایی با روسای صنوف خانه سینما گفت: بر اساس شنیده ها گویا تصمیم گیری برگزاری این جلسه بین آقایان انتظامی و شاهسواری بوده و گویا هیچ هماهنگی با هیأت مدیره در این خصوص صورت نگرفته بوده و به همین دلیل تعدادی از اعضای هیأت مدیره به همراه برخی روسای صنوف سینمایی این جلسه را تحریم کردند.

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل این بوده که تا ظهر همان روز که قرار بوده این دیدار صورت گیرد پیامک های متعددی جهت ترغیب به حضور روسای صنوف در این دیدار برای آن ها ارسال می شده اما یکباره گویا به گوش مسئولان خانه سینما رسیده بوده که این جلسه توسط برخی اعضای هیأت مدیره و صنوف تحریم شده و آن را در دقایق پایانی کنسل کردند.

منتظری خاطرنشان کرد: قضیه خانه سینما همچنان پر از مناقشات مختلف هست. کارگری شدن خانه سینما مدت ها است مورد انتقاد و اعتراض صنوف سینمایی است. برخی اهالی سینما می گویند با تمام احترامی که به جامعه کارگری می گذاریم ما هنرمند هستیم و نباید ذیل وزارت کار باشیم و به عنوان کارگر شناخته شویم. بحث بیمه تکمیلی سینماگران هم مدت طولانی است که سر و صدا به پا کرده و این موارد مورد انتقاد اهالی صنوف هست و آن ها زمانی که می بینند مطالبات شان به سرانجام نمی رسد اعتراض می کنند.

سالمی نیز در این خصوص اظهار داشت: دغدغه اصلی اهالی سینما مباحث معیشتی و بیمه ای است و به خصوص مبحث مهم بیمه در چند ماه اخیر به کرات مورد توجه بوده است.

وی در بخش دیگری از این برنامه با انتقاد از حذف زودهنگام سینمای ایران از اسکار ۲۰۲۰ گفت: فرصتی که برای معرفی یک فیلم خوب به اسکار داشتیم از دست رفت. ما با یک اتفاق عجیب و غریب و با لجبازی این فرصت را از دست دادیم. نکته اینجا است که زمانی که «در جستجوی فریده» معرفی شد همه می دانستند شانسش بسیار کم است. «در جستجوی فریده» گزینه مناسبی نبود. اما نکته قابل تأمل آنجا است که برای این شوراها کلی هزینه می شود آیا کسی اعضای آن را بازخواست می کند که چرا این انتخاب صورت گرفت؟ هر آدم اهل فنی می توانست بفهمد این انتخاب اشتباه است.

سپس منتظری در نیمه دوم میز رسانه در خصوص جشنواره فیلم فجر به مسائلی اشاره کرد و اظهار داشت: به تازگی اسامی سینماهای مردمی جشنواره اعلام شد وما متوجه شدیم ۲ سینمای ملت و چارسو در لیست سینماهای مردمی نبود و شائبه های بسیاری به وجود آمد که گویا  اهالی رسانه در این مدت یک بازی خوردند و قرار است مجدد سینمای ملت سینمای اهالی رسانه شود. شاید دلیل اینکه روشن نشد چه تعداد از اهالی رسانه به برج میلاد و چه تعداد به ملت رای داده اند هم همین است. در هر صورت امید هست دوست خوب مان آقای مسعود نجفی به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در این مورد شفاف سازی داشته باشند و توضیح بدهند چرا که حرف و حدیث های زیادی در این خصوص شنیده می شود.

وی تأکید کرد: در راستای اشاره ای که به مبحث مهم شفاف سازی داشتم مایلم به این نکته اشاره کنم که شفاف سازی های سازمان سینمایی باید شکل واقعی تری پیدا کند. مثلاً ما اگر می آییم و راجع به هزینه کردهای نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی آماری را ارائه می کنیم از آورده ها و درآمدهای آن ها هم بگوییم. تکلیف اسپانسرهای شان را هم روشن کنیم. چرا که ما در حالی آماده برگزاری جشنواره سی و هشتم فجر هستیم که هنوز تکلیف ارقامی که اسپانسرهای جشنواره سی و هفتم تقبل کرده اند روشن نشده که چه میزان بودجه داده و برای چه چیزی خرج شده؟

منتظری خاطرنشان کرد: این اواخر بنیاد سینمایی فارابی هم شفاف سازی کرد که در آن هم ارقام عجیبی به چشم می خورد. مثلاً ۸۰۰ میلیون تومان برای سفر چند سینماگر به خارج از کشور آن هم با عنوان «حضور در جشنواره» و ۴ میلیارد تومان هزینه برگزاری جشنواره فیلم کودک شده بود. این در حالی است که سینماگران کودک و نوجوان سال ها است گلایه جدی از اوضاع این سینما دارند. ای کاش به جای این هزینه ها برای زیرساخت سینمای کودک هزینه شود مثلاً یک سلن سینما مختص نمایش فیلم های کودک و نوجوان احداث گردد یا بخشی از این هزینه ها برای تولید چند فیل ارزشمند کودک صرف گردد. قطعاً هر کدام از این موارد بسیار بهتر از برگزاری جشنواره ای است که یک هفته در سال برگزار می گردد و عایدی مثبتی هم برای سینمای کودک ندارد.

سالمی نیز در بخش دیگری از این برنامه اظهار داشت: امروز قرار بود اسامی فیلم های بخش مسابقه و نگاه نو اعلام شود اما علیرغم وعده قبلی این اتفاق رخ نداد. از سوی دیگر ما هر سال مسأله ای در جشنواره داریم که تعارف کردن با اسامی بزرگ است و این در حالی است که دست اندرکاران جشنواره نباید تعارف داشته باشند و در عوض باید به کیفیت و شاخصه های محتوایی و فنی آثار توجه کنند. من امیدوارم در این دوره از جشنواره هم دست اندرکاران تعارف را کنار بگذارند و اسیر نام های بزرگ نشوند.

منتظری نیز در خاتمه این برنامه در خصوص حذف فیلم «در جستجوی فریده» از اسکار ۲۰۲۰ گفت: ای کاش مسئولان سازمان سینمایی گزارش بدهند که صرفاً به معرفی فیلم بسنده کردند یا رایزنی هایی هم برای حضور این فیلم در اسکار داشتند؟ کاش این موارد شفاف سازی شود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.