شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱

یک‌داستان‌نویس مطرح کرد؛

چرا کمیسیون فرهنگی مجلس کاری به کار بنیاد ادبیات داستانی ندارد؟

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان

سینماپرس: ابوالفضل درخشنده داستان‌نویس و مدرس داستان‌نویسی می‌گوید باید از کمیسیون فرهنگی مجلس پرسید چرا بنیاد ادبیات داستانی با وجود شرایطی که جایزه جلال دارد، باید همچنان سکان‌دار عرصه داستان و داستان‌نویسی کشور باشد؟

به گزارش سینماپرس، در پی حرف و حدیث‌های مربوط به جایزه جلال و اعلام برگزیدگان دوازدهمین دوره این‌رویداد ادبی، ابوالفضل درخشنده، داستان‌نویس و مدرس داستان‌نویسی یادداشت کوتاهی نوشته و آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است. درخشنده با اشاره به مشکل این‌روزهای ادبیات داستانی ایران، از تیتر یا عنوان «سال‌به‌سال، دریغ از پارسال!» برای مطلب خود استفاده کرده است.

در ادامه مشروح متن این‌یادداشت را می‌خوانیم:

مشکل این روزهای ادبیات داستانی کشورمان، که به‌عنوان مادر تمام هنرهای نمایشی، تمامی عرصه‌های فرهنگی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده، پاسخگو نبودن متولیان امر است! بنیاد شعر و ادبیات داستانی، که تلفیق آن از ابتدا غلط بود، سنگ بنای انحراف را در خود مستتر دارد و همین تلفیق غلط باعث سقوط تدریجی جایگاه ادبیات داستانی در کشور شده است.

متولیان امر پاسخگو نیستند که برچه اساس و تدبیری قالب نگارشی نظم و نثر را در یک سطح دیده‌اند و همچنان پاسخگو نیستند که علت پس رفت ادبیات داستانی چیست!؟ طبق اعلام نتایج برگزیدگان جایزه بزرگ مرحوم جلال آل‌احمد، بنیاد شعر و ادبیات داستانی با این همه بودجه‌هایی که هزینه انجمن‌های ادبی و به اصطلاح برگزاری کلاس‌های داستان‌نویسی کرده، نه‌تنها دستاوردی نداشته، بلکه باعث پس‌رفت ادبیات داستانی کشور نیز شده است! خدا را شکر کمیسیون فرهنگی مجلس و نهادهای بالادستی این بنیاد، هیچ‌طرحی برای بررسی و مشخص‌کردن عوامل این پس‌رفت نداشته و ندارند!

شاید توقع بی‌جایی باشد از مسئولان بنیاد شعر و ادبیات داستانی این سوال را بپرسیم و بخواهیم پاسخ قانع کننده‌ای بشنویم که در عمل پاسخ ما را در بیانیه اختتامیه جایزه مرحوم جلال آل احمد داده‌اند که توان‌شان در همین حد بوده و به‌عبارتی «سال به سال، دریغ از پارسال»!

روی سخن این حقیر کمیسیون فرهنگی مجلس به‌عنوان نهاد ناظر بر عملکرد فرهنگی کشور است. چرا بنیاد ادبیات داستانی باید طبق اعلام خودش که پس‌رفت ادبیات داستانی کشور به جایی رسیده که نمی‌توانند اثر برتر معرفی کنند، همچنان سکان‌دار این عرصه حساس در این بزنگاه جنگ نرم باشد!؟ توان بنیاد شعر و ادبیات داستانی، در همین حدی است که اکنون در بیانیه هیئت داوران آنان مشاهده می‌کنیم. تداوم این مدیریت غلط فرهنگی از سوی این بنیاد تنها به تاراج‌دادن هزینه و زمان مقابله با دسیسه‌های فرهنگی دشمنان است که همه ما شاهد تهاجم فرهنگی‌اش در رسانه های دیداری وشنیداری و مکتوب هستیم.

آیا وقت آن نرسیده که نهادهای بالادستی این بنیاد، به‌طور رسمی گزارشی از علت‌های سقوط وحشتناک ادبیات داستانی کشور بدهند!؟ آیا وقت آن نرسیده که محل صرف و دستاوردهای بودجه‌های کلان این بنیاد مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد!؟

من هم مانند شما منتظرم...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.