سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱

خواسته صنوف چه بود؟

دلیل لغو دیدار یلدایی صنوف با رئیس سازمان سینمایی

خانه سینما

سینماپرس: لغو جلسه رئیس سازمان سینمایی با صنوف سینما در شب یلدا به‌معنای رساندن اعتراضات صنوف به گوش رئیس این سازمان است.

به گزارش سینماپرس، مدیریت سینمای کشور ما با توجه به حساسیت‌های خاصی که به‌علت ارتباط با فضای هنرمندان دارد همیشه در معرض نقد قرار داشته است و کمتر دوران مدیریت سینمایی را می‌توان در نظر گرفت که هنرمندان و صنوف سینمایی به آن معترض نباشند.

هربار با آمدن مدیر جدیدی در خانه سینما و سازمان سینمایی وعده‌هایی برای برطرف شدن مشکلات بیمه و دیگر مسائل آنان داده می‌شود اما خبری از بهبود اوضاع جهان نمی‌رسد.

این‌بار با فرارسیدن شب یلدا و دیدار مدیران سینمایی با یکدیگر و هنرمندان، قرار بر دیدار و شب‌نشینی میان رئیس سازمان سینمایی با مدیرعامل خانه سینما بود که این برنامه لغو شد. لغو این دیدار البته دلایلی دارد.

سینما، سینمای ایران، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

قبل از اشاره به علل باید به این نکته اشاره کرد که برخی از جلسات اخیر رئیس سازمان سینمایی که بدون شک جنبه رسانه‌ای برای سینماگران دارد بدون خبر و با سکوت انجام می‌شود، این در حالی است که سینما خصوصاً به‌دلیل آنکه خود پدیده رسانه‌ای و همواره مورد توجه اهالی رسانه بوده است، سکوت و برگزاری جلسات آن پشت درب‌های بسته نشان از کم‌توجهی به اصحاب رسانه دارد.

به‌عنوان مثال نشست ریاست سازمان سینمایی با تهیه‌کننده‌ها، اعضای شورای صنفی نمایش و اکران درباره موضوع مهم عدالت در اکران و تنظیم قوانین و مقررات مهم برای اکران و نمایش در سینما، نمونه‌ای از سکوت خبری برای برگزاری جلسه‌ای مهم و حیاتی جهت تعیین تکلیف این موضوع بوده است، چیزی که روابط عمومی سازمان نیز از برگزاری آن اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

حالا نشستی دیگر با هنرمندان و صنوف سینمایی به‌خاطر حاضر نشدن صنوف برای این دیدار به‌نشانه اعتراض به‌معنای رساندن صدای اعتراض و ناراحتی آنان به گوش مدیران سازمان سینمایی است، اعتراضی که مدت‌ها است بلاتکلیف مانده است.

تسنیم در ادامه برای شفاف‌شدن این موضوع با برخی از مدیران خانه سینما مانند همایون اسعدیان تماس گرفت که صحبت دراین‌باره را به زمان دیگری موکول کرد. دیگر مدیران و اعضای هیأت مدیره نیز عموماً حاضر به گفت‌وگو درباره این موضوع نشدند. در نهایت در گفت‌وگوی تلفنی با «مهدی سجاده‌چی» رئیس صنف فیلمنامه‌نویسان درباره این ماجرا گفت‌وگو صورت گرفت.

سجاده‌چی در ابتدا گفت: عدم حضور صنوف سینمایی و هنرمندان و عدم تمایلشان برای دیدار شب یلدایی با رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل خانه سینما دلایل متعددی دارد. شاید بتوان در وهله اول نبود خاستگاه مشترک میان آنان را دلیل اصلی دانست اما کنار آن باید در ابتدا به اعتراض صنوف سینمایی درباره مشکلات بیمه و حل نشدن خلأهای آن اشاره کرد. دلیل دیگر نادیده گرفتن اعتراضات و خواسته‌های هنرمندان خطاب به رئیس سازمان سینمایی است، این‌که حرف‌ آنان باوجود آنکه به سازمان رسیده است شنیده نمی‌شود.

برخی هم ناشی از اختلافات داخلی بین صنوف و سینماگران و هیأت مدیره، علاقه‌مند به شرکت نبودند. علت دیگر عدم حضور صنوف نیز برمی‌گردد به اینکه برای این جلسه دستور اصولی و مشخصی وجود نداشت و معلوم نبود که برای چه‌چیزی در این جلسه هنرمندان و مدیران سینمایی باید دور یکدیگر جمع شوند، برای همین به‌نظر من احساس کردند که این جلسه‌ای صوری است که آورده خاصی را به‌دنبال ندارد و بنابراین جلسه مذکور لغو شد.

سجاده‌چی درباره مشکلات بیمه و روایات ضدونقیضی که درباره آن شنیده می‌شود بیان کرد: واقعیت این است که مسأله بیمه نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است و تاآنجایی که من به‌عنوان رئیس صنف فیلمنامه‌نویسان می‌دانم از اعضای صنف من کمتر موردی وجود داشت که نسبت به بیمه اعتراض داشته باشد. در هر حال بیمه در برخی از موارد مانند دندان‌پزشکی و... سقف مناسبی برای کمک‌هزینه‌ها ندارد و بنابراین صنوف و هنرمندان نسبت به آن معترضند. البته تأکید می‌کنم که وضعیت بیمه صورت ناگوار و فاجعه‌آمیزی ندارد، البته باید مشکلات و خلأهای آن حتماً برای سال آینده برطرف شود. هنرمندان و صنوف متقاضی بسته شدن قرارداد با دیگر شرکت‌های بیمه‌اند.

وی در پایان گفت: سینمای ما در این شرایط وخیم اقتصادی دارای گردش مالی بسیار زیادی نیست اما همواره برای هر مسأله‌ای هیاهوی بیهوده وجود دارد. درباره جلساتی که بدون اطلاع‌رسانی و به‌صورت پنهانی برگزار می‌شود من هم خبرهایی شنیده‌ام که امیدوارم دروغ باشد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.