دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

مسعود اطیابی مطرح کرد؛

اتاق فکرهای پیشرو فرهنگی حلقه مفقوده سینمای ایران

مسعود اطیابی در نشست خبری فیلم سینمایی «ماه گرفتگی»

سینماپرس: واقعیت آن است که در تولید محصولات فرهنگی ممتاز نیاز داریم به اتاق فکرهایی کاملاً پیشرو و به‌روز که همه چیز را از دریچه کارآمدی برای تولیدکنندگان تحلیل کنند.

به گزارش سینماپرس، مسعود اطیابی کارگردان با اعلام مطلب فوق گفت: اینکه خیلی از تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون برای جلب مخاطب به سمت سرگرم‌کنندگی رفته‌اند خیلی هم خوب است و اینکه سعی می‌کنند محصولات طنز تولید کنند فی‌نفسه امر بدی نیست ولی مسئله آنجاست که معضلات و گرفتاری‌های مردم چه جایی در این محصولات دارد؟ آیا قرار است مردم صرفاً سرگرم شوند یا به فکر ارتقای فرهنگ و اخلاق و طرح مباحث ریشه‌ای هم هستیم؟

اطیابی در نقد کیفی محتواهای سرگرم‌کننده در رسانه‌های مرجع عنوان کرد: اینکه با حضور استارها مسابقه و جنگ و برنامه می‌سازند عیب ندارد ولی کارکرد فرهنگی این برنامه‌هاست که تعیین‌کننده است. اینکه مجری یک برنامه مدام سخن از مردمداری بزند و بعد کاشف به عمل آید که خودش هیچ درایتی برای تقویت فرهنگ و اخلاق جامعه نشان نمی‌دهد، موضوعی متناقض نماست.

کارگردان «صبح روز هفتم» و «خاک و مرجان» تأکید کرد: اتاق فکرهای غنی و پیشرویی می‌خواهیم که یاری تولیدکنندگان در ارائه محصولات فرهنگی درجه یک باشند. اتاق فکرهای انقلابی و آگاه هیچ گاه بودجه‌ها را صرف تولیداتی نمی‌کنند که دست‌اندرکارانش مدام علیه رسانه‌های مرجع، موضع اپوزیسیون دارند. اطیابی افزود: اتاق فکرهایی می‌خواهیم که به صورت استراتژیک برای تولیدات اساسی، برنامه‌ریزی کنند. استراتژی رسانه‌های اصلی ما و به خصوص سینما و تلویزیون باید ایجاد امید، شادابی و انگیزه در عین حال نقد اجتماعی باشد. این استراتژی باید از دریچه اتاق فکرهای خلاق و توانمند در تمام سطوح تولید جاری شود.

کارگردان کمدی‌های «خروس جنگی» و «اخلاقتو خوب کن» خاطرنشان ساخت: باید همه تولیدکنندگان و به خصوص آن‌ها که با بودجه‌های عمومی کار می‌کنند فراموششان نشود که بودجه مردم به امانت دست آنهاست تا برایشان محصول به‌دردبخور تولید کنند و برای همین باید خواسته مردم برایشان در درجه اول اهمیت قرار داشته باشد. تولیدکننده‌ای که برای مردم محصول تولید کند قطعاً سعی می‌کند درددل مردم و انتظارات آن‌ها از مدیریت کلان را هم وارد فضای متنی اثر کند.


این کارگردان ۵۵ ساله ابراز امیدواری کرد: همه ساله هزینه‌های فراوانی صرف دستگاه‌های فرهنگی می‌شود، این دستگاه‌ها وظیفه‌ای ندارند جز ارتقای فرهنگی جامعه و امیدواریم که این وظیفه را با قدرت و با اتکا به اتاق فکرهای بادانش و آگاه و مردمی به سرانجام رسانند.

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.