سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

شفاف سازی یا فرافکنی؟!/۱

احمدی: هدررفت بودجه هنگفتی از بیت المال برای بخش های جزئی یک جشنواره هیچ توجیه اقتصادی ندارد/ شفاف سازی مسئولان جشنواره کودک، تنها باعث ایجاد شائبه فراوان شده است!

مهدی احمدی

سینماپرس: مهدی احمدی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی هزینه های نجومی بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره فیلم کودک که با انتقاد گسترده سینماگران و اهالی رسانه روبرو شده اظهار داشت: هدررفت بودجه هنگفتی از بیت المال برای بخش های جزئی یک جشنواره هیچ توجیه اقتصادی ندارد. اینکه آیا اصلاً این جشنواره دستاوردی برای سینمای ایران در پی داشته را کنار می گذاریم؛ سوأل اصلی بنده این است که با وجود رسانه های فرهنگی و هنری متعدد و تیم روابط عمومی حرفه ای بنیاد سینمایی فارابی چه اصراری برای به کارگیری برخی افراد از بیرون این مجموعه بوده و چرا این بریز و بپاش های نجومی در این جشنواره شده است؟

مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر سازمان سینمایی و سایر دستگاه ها و نهادهای زیرمجموعه این سازمان تیم های مختلفی را در زیرمجموعه شان دارند و از این رو اگر جشنواره ای برگزار می کنند برای صرفه جویی در هزینه کردها بایستی از کارمندان خود برای انجام امور بهره بگیرند نه اینکه افرادی را خارج از چارت سازمانی شان استخدام کنند و بخواهند پول های هنگفتی را هدر دهند.

وی ادامه داد: رفتار مسئولان سینمایی به قدری عجیب و شائبه برانگیز است که هیچ توجیهی برای رفتارهای شان وجود ندارد. به عنوان مثال بنا به آماری که از سوی سازمان سینمایی اعلام شد تنها نزدیک به ۳۵۰ میلیون تومان برای ستاد خبری جشنواره فیلم کودک و نوجوان هزینه شده در صورتی که اگر تیم های رسانه ای اصفهان و یا دست اندرکاران روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی برای انجام این امور به کار گرفته می شدند هزینه ها به کمتر از یک پنجم می رسید!

احمدی خاطرنشان کرد: نکته قابل تأمل آنجا است که در شفاف سازی دومی که توسط روابط عمومی جشنواره فیلم کودک صورت گرفته گفته شده چند ده میلیون تومان صرف درج اخبار و گزارش‌ ها در رسانه‌ های بین‌المللی شده است! سوألی که بنده دارم این است که این چه جشنواره بین الملی است که برای انتشار اخبارش در رسانه های خارجی باید به آن ها پول بدهد؟ پس ای کاش عنوان بین المللی بودن را از روی جشنواره کودک بردارید.  

این منتقد سینما تأکید کرد: جشنواره ای که معتبر و استاندارد باشد همه رسانه ها التماسش می کنند که خبری برای انتشار در اختیار آن ها بگذارد اما جشنواره ای که پوچ و بی هویت است با دادن پول باید التماس کند تا خبری از آن را کار کنند. از سوی دیگر گفته شده بخش عمده ای از بودجه جشنواره بابت تبلیغات صرف شده. بنده مایلم بدانم این تبلیغات چه بوده؟ این تبلیغات را به کجا دادند؟ امروز خواسته اهالی رسانه این است که شفاف سازی جزئی در خصوص این مسأله صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: این شفاف سازی های اخیر سازمان سینمایی یک اشکال عمده دارد و آن هم کلی گویی است! این کلی گویی ها شائبه های زیادی را ایجاد می کند و مسئولان موظف هستند که پاسخگوی جدی سوألات شکل گرفته در اذهان اهالی سینما و رسانه باشند.

احمدی با بیان اینکه چرا از میان خیل انبوهی از رسانه های تخصصی مکتوب و مجازی سینما برای فعالیت و نظرخواهی در رابطه با چگونگی برگزاری جشنواره ها نظرسنجی نمی شود افزود: آقایان دبیر یا روابط عمومی اگر از اهالی کارکشته و حرفه ای رسانه برای کارهای شان مشورت بگیرند قطعاً آن ها با دغدغه مندی که دارند به صورت رایگان تجربه های شان را در اختیارشان قرار خواهند داد و آن وقت می توان یک جشنواره را با هزینه بسیار حداقلی برگزار کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: هر جشنواره ای که زیرمجموعه های سازمان سینمایی آن را برگزار می کنند دست تعداد اندکی افراد خاص است که همه چیز را میان خود تقسیم می کنند و پول ها و... میان آن ها تقسیم می شود. این اتفاق چه معنایی دارد؟ آیا در سینمای ایران قحط الرجال آمده؟ آیا فرد دیگری نیست که شایستگی پذیرش چنین سمتی را داشته باشد؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.