شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

مهمترین رویداد سینمایی کشور از نگاه اهالی سینما/۳

لاجوردی: جشنواره فجر اهداف خود را گم کرده و در آن فیلم های ارزشی دیده نمی شوند/ فیلمسازان ضدایرانی نباید در جشنواره انقلاب حضور داشته باشند

عباس لاجوردی در نشست خبری فیلم سینمایی«جشن تولد»

سینماپرس: عباس لاجوردی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با انتقاد شدید نسبت به افول این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فجر اهداف خود را گم کرده به نحوی که در آن نه فیلم های ارزشی دیده می شوند نه فیلم های حرفه ای؛ مشکل ما در سینما بنیادین است و به قول معروف «خانه از پای بست ویران است». از زمانی که هر فیلمی بدون توجه به آرمان های انقلابی توانست وارد این رویداد شود اوضاع جشنواره روز به روز بحرانی تر شد.

کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فجر به عنوان نماد فرهنگی انقلاب شکوهمند اسلامی باید جان پناه و مأمنی برای فیلمسازان ارزشی و انقلابی باشد، باید در آن فیلم های انقلابی حضور داشته باشند اما متأسفانه ما به ویژه طی سال های اخیر شاهد حضور فیلمسازانی هستیم که چندان قرابتی با انقلاب اسلامی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه فیلمسازان ضدایرانی نباید در جشنواره انقلاب حضور داشته باشند تصریح کرد: چطور می شود که دست اندرکاران جشنواره فجر به عده ای نان به نرخ روز خور که پیش از این برای خوش آمد جشنواره های غربی مبادرت به تولید فیلم های ضد ایرانی کرده اند اجازه حضور در این رویداد انقلابی را می دهند، آیا یادمان رفته که جشنواره فجر، جشنواره انقلاب است؟

لاجوری در ادامه خاطرنشان کرد: افسوس که جشنواره فیلم فجر دچار انحراف و حاشیه های فراوان شده؛ در این جشنواره بی هویت یا ما شاهد تقلید از ظواهر جشنواره های غربی مانند فرش قرمز هستیم یا اینکه فیلم هایی سیاه و تلخ و ضد ارزشی در آن حضور دارند. همه این اتفاقات مایه شرمساری است!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو سر منشأ این معضلات را فراتر از جشنواره فیلم فجر برشمرد و اظهار داشت: وقتی در سینمای ایران اهتمامی برای تولید فیلم های ارزشمند و انقلابی وجود ندارد و مسئولان با بی تدبیری اوضاع سینمای کنونی کشور را همانند دوران فیلمفارسی ها کرده اند که بنده نوعی نمی توانم جرأت کنم یک فیلمی را با دختر ۷-۸ ساله ام تماشا کنم که مبادا از آن نکات زننده و غیراخلاقی یاد بگیرد، وقتی مسئولان صدای انتقادهای گسترده سینه سوختگان و دلسوزان نظام و انقلاب را نمی شنوند و نسبت به دغدغه های آن ها بی توجهی می کنند قطعاً اوضاع روز به روز بدتر خواهد شد.

وی تأکید کرد: بهبود اوضاع کنونی سینما فقط کمی دغدغه می خواهد. مسئولان می توانند بخشی از بودجه سینما را تنها به تولید فیلم های ارزشی، انقلابی و استراتژیک اختصاص دهند و با این کار اوضاع سینما را از لحاظ محتوا کمی بهبود بخشند. این کارها فقط کمی جدیت و دغدغه و درایت می خواهد و نیاز به برنامه ریزی های طولانی مدت ندارد.

لاجوردی متذکر شد: از سوی دیگر مسئولان می توانند برای همیشه فیلمسازانی که با آثارشان تصویری زشت و سیاه از جامعه ایران به جهانیان ارائه می کنند را بایکوت کرده و به آن ها اجازه جولان دادن در جشنواره فجر را ندهند. به جای این نوع فیلمسازان که با رانت و باندهای مختلف بودجه های سینما را هدر می دهند باید از افرادی که سال ها خون دل خورده اند و برای رشد سینمای انقلابی زحمت کشیده اند و در فضای ارزشی کار کرده اند دعوت شود تا برای سینما دست به تهیه و تولید فیلم بزنند.

این فیلمساز در خاتمه اظهاراتش چند تأکید به دست اندرکاران سینما و جشنواره فیلم فجر کرد و گفت: اگر شما بخواهید راه برای بهبود شرایط همیشه مهیا است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان مرعوب اسامی و نام ها نشوید، زیرساخت های لازم را برای حضور نیروهای انقلابی در سینما مهیا کنید و تلاش داشته باشید تا در آینده از شما به نیکی یاد شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.