سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

انتقاد سینماگران از وضعیت سینمای مستند؛

از تاکید بر لزوم توجه به آثار استراتژیک تا انتقاد به فساد و رانت خواری/ سینمای مستند باید احیا شود

برجی-سوهانی-امامی-آقامحمدیان-شمقدری-یارمحمدلو-سخا-اسلام زاده

سینماپرس: تعدادی از مستندسازان کشور همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد از شرایط کنونی سینمای مستند تأکید کردند: باید تولید آثار استراتژیک با محوریت مقاومت مورد توجه ویژه قرار گیرد، مستندسازان از پشتوانه و حمایت درستی برخوردار نیستند و متأسفانه نه از نظر مادی و نه از نظر معنوی یاری نمی شوند. ما در سینمای مستند نیاز به فرهنگ سازی تولید آثار استراتژیک داریم و این وظیفه متولیان و سیاست گذاران سینمای مستند که این فرهنگ سازی را به وجود بیاورند.

به گزارش سینماپرس سینمای مستند یکی از مهمترین گونه های سینمایی در سراسر جهان است  چرا که این سینما سعی دارد به بازگویی حقایق بپردازد و از این رو می تواند تأثیرات مثبتی را در میان مخاطبان به وجود بیاورد. اهمیت و کاربرد فیلم مستند به عنوان یک رسانه موثر روشن است.

بسیاری از فعالان سینمای مستند بر این باور هستند که مدیران سینمایی و سیاست گذاران فرهنگی کشور هنوز به اهمیت این گونه مهم سینمایی پی نبرده اند و به همین علت از مستندسازان و مستندهایی که باید در راستای تحکیم اهداف کشور تولید شوند حمایتی نمی کنند.

به عقیده برخی از فعالان سینمای مستند به نظر می رسد طی سالهای اخیر روند مستندسازی در سینمای کشور با مدیریت و هدایت مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولیان اصلی سینمای مستند، به گونه ای شده است که کمتر رضایت عمومی در آن دیده می شود؛ باند بازی، جناح گرایی و ایجاد حلقه ای معدود از سینماگران به عنوان مشاوران این مرکز باعث شده تا عموم سینماگران در آن جایی نداشته باشند.

همزمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت و در راستای انتقادات گسترده سینماگران مستند با ۸ تن از مستندسازان مطرح سینمای کشور آقایان: رضا برجی، کمیل سوهانی، مصطفی امامی، شفیع آقامحمدیان، حسین شمقدری، محمود یارمحمدلو، محسن سخا و محسن اسلام زاده  گفتگوهایی انجام دادیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

برجی: جای خالی تولید آثار استراتژیک با محوریت مقاومت بسیار خالی است/ مدیران، سینمای مستند را فشل و بی خاصیت کرده اند!

رضا برجی مستندساز مطرح کشور در آستانه برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد از شرایط کنونی سینمای مستند گفت: جای خالی تولید آثار استراتژیک با محوریت مقاومت بسیار خالی است. متأسفانه از مستندهای انقلابی و مقاومت و مستندهای بحران حمایت نمی شود و مسئولان ذیربط سینمای مستند هم اصلاً به این نوع آثار توجه نمی کنند و آنقدر همه چیز برایشان علی السویه شده که حتی وقتی ما برای آن ها نامه های سرگشاده هم می نویسیم به روی مبارک خودشان نمی آورند! این باعث تأسف است که مستندسازان دغدغه مند و متعهد هیچ حمایتی ندارند. کسی نیست که حرف این دسته از مستندسازان را بشنود و برای حضور و استمرار فعالیت آن ها در سینمای مستند تلاش داشته باشد. متأسفانه هیچ دغدغه ای برای بهبود اوضاع و احوال سینمای مستند مقاومت و مستند بحران وجود ندارد و این اتفاق مستندسازان انقلابی و متعهد را سرخورده و مأیوس کرده است.

سوهانی: مستندسازان از پشتوانه و حمایت درستی برخوردار نیستند/ اعمال سلیقه های مختلف در روند تولید آثار مستند خلل ایجاد می کند

کمیل سوهانی پژوهش گر، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند نیز با انتقاد از شرایط کنونی سینمای مستند گفت: مستندسازان از پشتوانه و حمایت درستی برخوردار نیستند و متأسفانه نه از نظر مادی و نه از نظر معنوی یاری نمی شوند و همین مسأله باعث بروز بحران در این گونه مهم سینمایی شده است. اعمال سلیقه های مختلف در روند تولید آثار مستند خلل ایجاد می کند،   این اتفاق نیز یکی دیگر از معضلات مهم و بزرگ سینماگران مستند است. مستندساز باید بتواند ایده اش را به سرانجام برساند و حرف خودش را در فیلمش بزند اما متأسفانه گاهاً شاهد اعمال سلیقه های نابجا از سوی مدیران و مسئولانی در نهادهای مختلف هستیم که باعث می شوند تا مستندساز مسیر خود را گم کند.

امامی: برخی از مستندسازان از سر ناچاری به کار در «اسنپ» روی آورده اند/ آقایان؛ استعدادها را نسوزانید!

مصطفی امامی مستندساز نام آشنا در آستانه برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد از شرایط کنونی سینمای مستند گفت: مشکل اساسی ما مراکزی هستند که متولی سینمای مستند هستند و باید فیلمنامه ها و طرح ها را تصویب کنند؛ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شبکه مستند تنها نهادهایی هستند که می توانند طرحی را تأیید و یا رد کنند و آنچه که در این میان مشکل زا است نگاه های شخصی و سلیقه ای به طرح ها و فیلمسازان است، این اعمال سلیقه افراد برای تصویب طرح ها و فیلمنامه های مستند بسیار تلخ است و گاهی اوقات باعث می شود مستندسازان حرفه ای و پیشکسوت مدت ها در بیکاری مطلق بمانند. کار به جایی رسیده که برخی از مستندسازان از سر ناچاری به کار در «اسنپ» روی آورده اند. چرا نباید به هنرمندان فعال در عرصه سینمای مستند بها داده شود؟ چرا وضعیت سینمای مستند علیرغم تمامی اهمیتی که این گونه مهم سینمایی دارد بهبود پیدا نمی کند؟ چرا کسی به فکر دغدغه مندان و دلسوزان این حوزه نیست؟

آقامحمدیان: به دلیل نگاه سیاست زده برخی مدیران اغلب آثار مستند سال های اخیر کم رمق اند/ در سینمای مستند نیاز به فرهنگ سازی تولید آثار استراتژیک داریم

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت گفت: به دلیل نگاه سیاست زده برخی مدیران اغلب آثار مستند سال های اخیر بی جان و کم رمق اند و هیچ دستاورد استراتژیکی برای سینمای کشور ندارند. ما نیازمند تولید آثاری هستیم که جریان سینمای استراتژیک را به حرکت درآوردند و حرفی جدی برای گفتن داشته باشند. ما در سینمای مستند نیاز به فرهنگ سازی تولید آثار استراتژیک داریم و این وظیفه متولیان و سیاست گذاران سینمای مستند که این فرهنگ سازی را به وجود بیاورند و برای رونق و رشد آن تلاش کنند. ما باید آگاه باشیم که اگر سیاست گذاری در جهت موضوعات استراتژیک وجود نداشته باشد سینما با خطر روبرو می شود. درست است که فیلمساز مستند یکی از امتیازهایش آگاهی و فکر و اندیشه اش است و باید در انتخاب موضوعات آزاد باشد اما قطعاً یک مدیر سینمایی وضعیتش با فیلمساز مستند تفاوت بسیار دارد و باید در پی آن باشد تا آثاری در سینمای مستند تولید شوند که منافع عمومی جامعه را در نظر داشته باشند.

شمقدری: مبحث فقدان «آموزش» نقصان مهم سینمای مستند است/ خوشبختانه نیاز به حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ندارم!

حسین شمقدری مستندساز همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد از شرایط کنونی سینمای مستند گفت: مبحث فقدان «آموزش» یکی از نقصان های مهم سینمای مستند است. توانمندی در تولید فیلم های مستند بسیار مهم است و سینمای مستند نیاز به تربیت نیروهایی دارد که آثارشان بتواند به این حد از جذابیت برسد که «بفروش» شود و وابسته به هیچ ارگان و شخص و نهادی نباشند. خوشبختانه بنده مدت ها است به هیچ نهاد و ارگانی برای تولید آثارم وابسته نیستم و نیاز به حمایت با «پول نفت» از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شبکه مستند ندارم!

یارمحمدلو: فقدان برنامه ریزی بلندمدت باعث آسیب جدی به سینمای مستند شده است/ بروکراسی های سخت و پیچیده در خصوص پخش آثار مهمترین معضلی است که با آن دست به گریبانیم!

محمود یارمحمدلو مستندساز نیز در این راستا اظهار داشت: فقدان برنامه ریزی بلندمدت باعث آسیب جدی به سینمای مستند شده است. متأسفانه اهداف در سینمای مستند اصلاً مشخص نیست و هیچ برنامه ریزی بلندمدتی در این حوزه نداریم و نمی دانیم به کجا می خواهیم برویم و چه بکنیم؟ حتی اهداف سینمای مستند برای خود مسئولان هم روشن نیست و هیچ کس نمی داند سیاست ها در حوزه سینمای مستند درگیر چه مضامین و موضوعاتی است! ما اگر در پی رشد و اعتلای سینمای مستند هستیم باید اتاق فکر منسجمی تشکیل بدهیم و سیاست ها و اهداف سینمای مستند در کشور را به درستی تبیین و ترسیم کنیم. ما نیاز به حضور متخصصانی در این اتاق فکر داریم که راجع به نیازهای روز سینمای مستند با یکدیگر تبادل نظر کنند و به اتفاق سعی بر آن داشته باشند که این گونه سینمایی را به رشد برسانند.

سخا: مهمترین درخواست مستندسازان از مسئولان اجرای عدالت و عدم برخورد سلیقه ای با افراد و دور شدن فساد و رانت خواری است

محسن سخا کارگردان سینمای مستند همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد از شرایط کنونی سینمای مستند گفت: مهمترین درخواست مستندسازان از مسئولان اجرای عدالت و عدم برخورد سلیقه ای با افراد و دور شدن فساد و رانت خواری است؛ اجرای عدالت نه تنها در سینمای مستند که در همه بخش ها می تواند باعث دور شدن فساد و بسیاری از مسائلی باشد که ما امروزه با آن ها در جامعه دست به گریبان هستیم. امروزه بسیاری از مستندسازان همچون آحاد افراد جامعه غم نان و معیشت خود را دارند، زمانی که مستندساز به خاطر غم نان مجبور است در تاکسی های اینترنتی مسافر جا به جا کند از چرخه حرفه ای خود خارج می شود و به چیزی نمی تواند فکر کند.

اسلام زاده: مسئولان، سینمای مستند را جدی نمی گیرند/ امیدوارم روزی مستندهای استراتژیکی که بر اساس اهداف عالیه کشور تولید می شوند بیشتر جدی گرفته شوند

محسن اسلام زاده مستندساز مطرح کشور همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد از شرایط کنونی سینمای مستند اظهار داشت: مسئولان در سطح کلان سینمای مستند را جدی نمی گیرند، این در حالی است مردم با استقبال شان از آثار مستند ثابت کرده اند که این گونه سینمایی برایشان بسیار جدی است. در هر صورت بنده امیدوارم سینمای مستند به ویژه مستندهای استراتژیکی که بر اساس اهداف عالیه کشور تولید می شوند بیشتر جدی گرفته شوند. یکی از معضلات ما این است که از نظر کمی مستندسازان زیادی داریم که امکان حمایت از همه آن ها فراهم نیست. بنده در همین رابطه چند سال قبل به یکی از مسئولان گفتم با این همه افرادی که مشغول آموزش مستند هستند اما بازار کار برایشان فراهم نیست چه می کنید؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.