چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۹

سلیمی: مدیران سینمایی به دلیل فقدان استراتژی از ایجاد فضای فرهنگی و دکترین انقلاب اسلامی در سینما عاجزند

سهیل سلیمی کارگردان فیلم فرشتگان قصاب در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: سهیل سلیمی کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: مدیران سینمایی به دلیل فقدان استراتژی از ایجاد فضای فرهنگی و دکترین انقلاب اسلامی در سینما عاجزند و همین مسأله سبب شده تا سینمای ایران از محصولات ارزشی و انقلابی تهی شود و وقتی فضای سینما از تولید محصولات استراتژیک و انقلابی خالی باشد اعضای هیأت انتخاب جشنواره فجر هم مبجورند تن به گزینش آثاری بدهند که هیچ سنخیت و قرابتی با انقلاب اسلامی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم ما پیش از هر مسأله دیگری نیاز به یک رهبر فرهنگی داریم که در همه حوزه های فرهنگی و هنری بالاخص سینمای کشور، پرچمدار انقلاب اسلامی باشد و تمام توان و قوای خود را به کار بندد تا فرهنگ و هنر کشور را از فضای مبتذل، پوچ و دم دستی فعلی خارج کند.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل ما امروزه این است که هیچ فردی که تفکرات جامع داشته باشد در سیستم مدیریتی وجود ندارد و مدیرانی هم که در سینما مشغول به کار و فعالیت هستند صرفاً با اعمال سلیقه های شخصی شان این هنر مهم و تأثیرگذار را به بیراهه کشانده اند.

سلیمی سپس با بیان اینکه جشنواره فجر و سینمای ایران هیچ نشانی از انقلاب ندارند تصریح کرد: مسأله این است که در ابتدا قرار بوده جشنواره فیلم فجر نمادی از انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر باشد و در آن فضای انقلاب و تحولات ارزشمند صورت گرفته پس از انقلاب در قالب آثار سینمایی و جشنواره برای ملت شریف جمهوری اسلامی ایران و سپس جهانیان بازتاب پیدا کند اما به دلیل انحراف در تبیین استراتژی ها و کجروی های برخی مدیران سینمایی این مسأله به سرانجام نرسید و جشنواره فجر از راه درست خود خارج شد.

این سینماگر تأکید کرد: قطعاً وقتی که هیچ پتانسیل اولیه ای در سینمای ایران در خصوص آرمان های انقلابی وجود ندارد و از اهدافی که انقلاب اسلامی به دلیل آن ها شکل گرفته خبری نیست، اعضای هیأت انتخاب جشنواره نمی توانند تدبیری برای نمایش و حضور آثار انقلابی داشته باشند چرا که چنین آثاری اصلاً تولید نمی شود.

وی متذکر شد: باعث تأسف است که اصلاً ما فراموش کرده ایم چرا عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشورمان «فجر» است؛ باعث تأسف است که مدیران تنها به برخی حرکات نمایشی از جمله نصب پرچم کشور در محل برگزاری جشنواره بسنده می کنند و فکر می کنند با این کارهای شان از آرمان های انقلابی پاسداشت به عمل می آورند. افسوس که ما اصل را فراموش کرده ایم و به فرعیات می پردازیم. بنده باز هم مصراً تأکید می کنم که در جشنواره فجر هیچ نشانی از انقلاب اسلامی وجود ندارد.

سلیمی در خاتمه اظهاراتش گفت: ای کاش دست اندرکاران سینما تدبیری کنند تا اسم و عنوان جشنواره «فجر» تغییر کند چرا که وقتی در سینمای ایران و جشنواره نشانی از آثار انقلابی وجود ندارد و برخی فیلم های سطحی، نازل و ضعیف در آن جولان می دهند نباید عنوان «فجر» بیش از این دچار خدشه گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.