سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۸

بیدل: جشنواره فیلم فجر بر اساس ایدئولوژی انقلاب اسلامی شکل گرفته و فیلم های حاضر در آن هم باید بر اساس این ایدئولوژی گزینش شوند

داوود بیدل

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر بر اساس ایدئولوژی انقلاب اسلامی شکل گرفته و فیلم های حاضر در آن هم باید بر اساس این ایدئولوژی گزینش شوند و اگر اعضای هیأت انتخاب مانند چندسال اخیر برخلاف این رویکرد ارزشمند و مهم مبادرت به انتخاب آثار نمایند در حق جشنواره و انقلاب جفا کرده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر جشنواره ای استراتژی خاص خود را دارد و همه سال باید سیاست ها و استراتژی هایش را به صورت شفاف بیان کند اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر که مهمترین جشنواره سینمایی ایران اسلامی است مدت ها است در مورد سیاست ها و استراتژی هایش صحبتی نمی کند و اهداف این جشنواره به صورت شفاف و روشن توسط مسئولان سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری اش بیان نمی شود.

وی ادامه داد: شاید به همین علت است که هر کس هر فیلمی با هر ژانر و موضوعی می سازد درخواست شرکت در این جشنواره را می دهد. در واقع می توان بر این امر صحه گذاشت که فقدان استراتژی شفاف و روشن در خصوص جشنواره فیلم فجر باعث شده تا حتی مبتذل سازان و سیاه سازان و سخیف سازان هم خواهان حضور در جشنواره باشند.

بیدل خاطرنشان کرد: مشخص است که وقتی در جشنواره استراتژی نباشد، هیأت انتخاب هم استراتژی ندارد، هیأت داوری هم استراتژی اش مشخص نیست. بنده معتقدم امروزه بیش از هر زمان دیگری جشنواره فیلم فجر نیازمند یک بازتعریف است؛ باید روشن شود که آیا این یک جشنواره خنثی است که قرار است همه آثار سینمای ملی را صرفاً با نگاه تکنیکی نمایش دهد یا اینکه دنبال دستیابی به اهداف و آرمان های انقلابی است؟

این سینماگر متذکر شد: پر واضح است که جشنواره فیلم فجر بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با نگاه و ایدئولوژی انقلابی از دل این مهم شکل گرفته و امروز اگر هدف و استراتژی اش را گم کرده است به دلیل حضور مدیرانی است که آن را به بیراهه کشانده اند.

کارگردان سریال تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» تأکید کرد: این مایه تأسف است که ما هنوز بعد از گذشت ۳۸ سال از برگزاری این رویداد سینمایی نتوانسته ایم رویکرد و اهداف جشنواره را حتی برای سینماگران خودمان درست تبیین و ترسیم کنیم. این در حالی است که همه جشنواره های معتبر دنیا می دانند حتی برای ۱۰ سال بعدشان چه نگاه و سیاستی دارند و سیاست های خود را رسماً اعلام می کنند و هیچ وقت امکان نداشته برخلاف سیاست های شان گام بردارند.

بیدل با بیان اینکه فقدان استراتژی شفاف در جشنواره فیلم فجر باعث وفور فیلم های سیاه، تلخ و ناامید کننده در این رویداد سینمایی می شود اظهار داشت: اگر کمی درایت و تدبیر در میان مسئولان سینمایی و دست اندرکاران جشنواره وجود داشت اجازه نمی دانند فیلم های ضعیف چه از نظر تکنیکی و چه از منظر محتوایی به این جشنواره وارد شود و آبروی سینمای ایران با نمایش این فیلم ها برود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.