دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

به دلیل اعتراض دانشجویان؛

برنامه‌های «رومن پولانسکی» لغو شد

«رومن پولانسکی» کارگردان سینما

سینماپرس: «رومن پولانسکی» فیلمساز جنجالی و پرحاشیه لهستانی پس از برنامه‌ریزی عده‌ای از دانشجویان برای اعتراض در روز معرفی فیلم جدیدش، برنامه سخنرانی و معرفی فیلم را لغو کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، رومن پولانسکی پس از اطلاع از برنامه‌ریزی و اعلام دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی برای اعتراض در روز معرفی فیلم جدید وی با عنوان «یک افسر و یک جاسوس» او این برنامه را لغو کرد.

دانشجویان لهستانی با برشمردن موارد متعدد تجاوزها و تعرض‌های جنسی پولانسکی، در بیانیه خود نوشتند: آموزشگاه فیلمسازی ما همچون هر موسسه آموزشی دیگر باید مکانی برای محکوم کردن خشونت و تجاوز جنسی باشد.

پولانسکی اولین بار در سال ۱۹۷۸ در کالیفرنیا متهم به تجاوز به دختر نابالغ شد اما پیش از محکومیت از آمریکا گریخت.

رومن پولانسکی در سال ۱۹۵۹ از مدرسه فیلمسازی «لودز» فارغ‌التحصیل شد و بعدها مفتخر به دریافت دکترای افتخاری شد.

برخی از معترضین به این فیلمساز اعلام کرده بودند که حتی اگر او سخنرانی خود را نیز لغو کند باید در آنجا حضور یابند و از ورود او به داخل دانشگاه ممانعت کنند.

گروهی از تظاهرکنندگان بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود «تو ستاره نیستی تو یک تجاوزگری» که در همان مکان با تعدادی از دانشجویان درگیر شدند و سپس پلیس مداخله کرد و جمعیت را متفرق ساخت.

«ماریوس گریگورزک» رئیس مدرسه فیلمسازی لودز از تصمیم خود برای دعوت از پولانسکی دفاع کرد و در قالب جملاتی طولانی به تمجید از این فیلمساز پرداخت و گفت: رومن پولانسکی هنرمند بزرگ سینماست، او برجسته‌ترین فارغ‌التحصیل مدرسه فیلمسازی ما است. او بارها و بارها به مدرسه ما ادای احترام کرده است.

او ادامه داد: دستاوردهای وی و نقش مدرسه فیلمسازی لودز در شکل دادن به مسیر هنری او، که پولانسکی به طور مداوم بر نقش و تاثیر مدرسه فیلمسازی ما بر او تاکید داشته، به سنگ بنای موقعیت ما در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

اوایل همین ماه زمانیکه «ولنتاین مونیه» هنرپیشه اسبق فرانسوی او را متهم به تجاوز در سال ۱۹۷۵ کرد زمانیکه او ۱۸ ساله بوده، باز پولانسکی در صدر اخبار قرار گرفت. با این وجود پولانسکی این اتهام را رد کرده و مونیه را تهدید به پیگرد قانونی برای اعاده حیثیت کرده است.

رومن ریمون پولانسکی زاده ۱۸ اوت ۱۹۳۳ کارگردان فیلم،   تهیه‌کننده،   فیلم‌نامه‌نویس و  هنرپیشه  فرانسوی  لهستانی  برنده  جایزه اسکار است. او در لهستان،  بریتانیا،  فرانسه و ایالات متحده آمریکا فیلم ساخته‌ است. پولانسکی که با فیلم‌های پیانیست (۲۰۰۲)،  محله چینی‌ها (۱۹۷۴) و بچه رزماری (۱۹۶۸) شناخته می‌شود از ۱۹۷۸ در فرانسه زندگی می‌کند و دارای تابعیت فرانسه و لهستان است.

او از سال ۱۹۷۸ پس از اقرار به داشتن رابطهٔ جنسی با یک دختر ۱۳ ساله از آمریکا به فرانسه گریخته‌ است و در چهار دهه گذشته از سوی مقامات قضایی آمریکا تحت تعقیب بوده‌ است.

پولانسکی در سال ۱۹۷۷ متهم شد که در جریان یک میهمانی در منزل جک نیکلسون در شهر لس آنجلس دختری ۱۳ ساله (به نام «سامانتا گایمر») را وادار به استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر کرده و سپس به او تجاوز کرده‌ است. از نظر قوانین ایالت کالیفرنیا ارتباط نامشروع با دختران زیر ۱۶ سال به هرحال، «تجاوز جنسی» به حساب می‌آید و قابل تعقیب است. او پس از گذراندن چند هفته بازداشت و پیش از اتمام دادرسی، بدون اجازه مقامات قضایی از آمریکا به فرانسه گریخت. پولانسکی دیگر هرگز به آمریکا بازنگشت و حتی در سال ۲۰۰۲ برای دریافت جایزه اسکار به خاطر فیلم «پیانیست» به آمریکا نرفت. در این سال‌ها مقامات دادگستری آمریکا حکم تعقیب را همچنان معتبر نگه داشتند. در سال ۲۰۰۵ با حکمی مجدد از پولانسکی خواسته شد که خود را به مقامات قضایی کالیفرنیا معرفی کند. اما پولانسکی از این امر خودداری ورزید.

در سال‌های بعد سامانتا گایمر داستان زندگی خود و شرح جزئیات رابطه نامشروع با پولانسکی را در کتابی با عنوان «آن دختر: زندگی در سایه رومن پولانسکی» منتشر کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.