سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

سینمای مستند؛ مشکلات و راهکارها/۴

آقامحمدیان: به دلیل نگاه سیاست زده برخی مدیران اغلب آثار مستند سال های اخیر کم رمق اند/ در سینمای مستند نیاز به فرهنگ سازی تولید آثار استراتژیک داریم

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت گفت: به دلیل نگاه سیاست زده برخی مدیران اغلب آثار مستند سال های اخیر بی جان و کم رمق اند و هیچ دستاورد استراتژیکی برای سینمای کشور ندارند. ما نیازمند تولید آثاری هستیم که جریان سینمای استراتژیک را به حرکت درآوردند و حرفی جدی برای گفتن داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «روی خط مرگ» و مدیرعامل پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در سینمای مستند نیاز به فرهنگ سازی تولید آثار استراتژیک داریم و این وظیفه متولیان و سیاست گذاران سینمای مستند که این فرهنگ سازی را به وجود بیاورند و برای رونق و رشد آن تلاش کنند.

وی ادامه داد: ما باید آگاه باشیم که اگر سیاست گذاری در جهت موضوعات استراتژیک وجود نداشته باشد سینما با خطر روبرو می شود. درست است که فیلمساز مستند یکی از امتیازهایش آگاهی و فکر و اندیشه اش است و باید در انتخاب موضوعات آزاد باشد اما قطعاً یک مدیر سینمایی وضعیتش با فیلمساز مستند تفاوت بسیار دارد و باید در پی آن باشد تا آثاری در سینمای مستند تولید شوند که منافع عمومی جامعه را در نظر داشته باشند.

این سینماگر با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات ما در سینما این است که هر مدیری می خواهد راه خودش را برود اظهار داشت: من همیشه این آرزو را داشتم که اگر یک مدیری جسور و توانا پیدا می شود و برنامه ای را در راستای منافع کشور و سینما شروع می کند مدیر بعدی ادامه دهنده راه او باشد اما متأسفانه نه تنها این اتفاق رخ نمی دهد بلکه ما بعضاً شاهد تخریب چهره مدیران قبلی هم هستیم.

آقامحمدیان متذکر شد: در سینمای مستند به فیلم هایی که از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... می توانند تعیین کننده باشند باید بها داده شود. سیاست های شخصی و گروهی و جناحی و سلیقه افراد نباید در تولید آثار مستند دهیل باشد. متأسفانه این آفت بزرگی در جریان فرهنگی کشور است که سیاست ها همیشه از طرف گروه ها و جناح ها تعیین و تبیین می شوند.

این کارشناس فرهنگی در ادامه اظهاراتش افزود: به هر حال آنچه مسلم است اینکه یک مدیر طبیعتاً نمی تواند همه سینماگران و طیف ها را از خود راضی نگه دارد چرا که هر شخصی به اصطلاح ساز خودش را می زند اما آنچه مهم است اینکه یک مدیر بایستی تنها در راستای منافع ملی گام بردارد و به درستی از بودجه بیت المال که در اختیارش قرار گرفته حفظ و حراست کند و سعی بر آن داشته باشد تا آثار بی ارزش و کم اهمیت تولید نشوند.

وی در پایان تأکید کرد: فقدان استراتژی در سینمای مستند منبعث از سیاست های کلی سینمای کشور است چرا که متأسفانه ما امروزه در کلیت سینمای کشور هم شاهد هیچ گونه استراتژی محکمی نیستیم و سینمای ما دچار تزلزل فراوان در حوزه های مختلف شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.