شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱

برای چهاردهمین دوره؛

تشریح جزئیات جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد

نشست خبری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

سینماپرس: نشست چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، علی هوشمند دبیر هنری جشنواره و مجتبی میرزایی نسب دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست گفت: چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه های مساجد از تاریخ دوازدهم تا چهاردهم آذر ماه در استان قزوین برگزار می شود، جشنواره تئاتر بچه های مسجد برای حوزه هنری مهم و استراتژیک است، زمانی که فاضل نظری و محسن مومنی شریف از من خواستند تا در جایگاه مدیر مرکز باشم، این جشنواره دغدغه این دوستان بود و البته این موضوع برای من هم مهم بود. ما نزدیک به دو دهه این جشنواره را نداشتیم و زمانی که مدیر مرکز شدم این جشنواره را دوباره به جریان انداختیم. سال گذشته اتفاق خوبی میان ستاد هماهنگی فرهنگی هنری مساجد وزارت ارشاد و حوزه هنری افتاد و تفاهم نامه ای برای همکاری این ستاد و حوزه هنری امضاء شد.

وی افزود: علاوه بر این جشنواره، در بحث آموزش و تولید نمایش نیز مشارکت داریم، سال گذشته در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی چهل نمایش در چهل مسجد به اجرا پرداختند. دومین همکاری ما تولید ۱۰۰ نمایشنامه برای بچه های مسجد است که در فاز اول ۵۰ نمایشنامه نوشته خواهد شد و مدیر این پروژه احمد مشهدی عباس است که به همراه ۳۰ نمایشنامه نویس کودک و نوجوان نوشته خواهد شد و در اختیار گروه های نمایشی سراسر کشور قرار می گیرد.

زارعی با اشاره به اینکه این همکاری اتفاق مبارکی است و امیدواریم این همکاری ادامه دار باشد، گفت: در این جشنواره از نیروهای جوان استفاده شده از این رو نگاه حرفه ای به آن نداریم. زیرا استعداد نوجوانان در این جشنواره کشف می شود، در این جشنواره از داوران مطرح و مشهور استفاده نشده و سعی داریم این جشنواره خروجی خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: این جشنواره گروه محوری است یعنی چیزی که ما شعار دادیم ولی عملی نکردیم و نمی خواهیم معضلات جشنواره‌های بزرگ در این جشنواره اتفاق بیفتد.

زارعی افزود:باید به نوجوانان آموزش بدهیم که گروه محوری بسیار مهم است و ما در نهایت جوایز را به گروه ها می دهیم. امسال سه تغییر در داوری جشنواره نداشتیم ولی از سال آینده شکل داوری تغییر خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه اختتامیه و افتتاحیه این دوره از جشنواره نیز در مساجد برگزار خواهد شد، بیان کرد:سال آینده داوری به صورت مردمی برگزار می شود به این صورت که در مساجد صندوق‌هایی تعبیه می‌شود تا مردم به کار مورد نظر رای بدهند.

زارعی درباره انتخاب حسین پارسایی برای تقدیر مرد در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد گفت : حسین پارسایی نزدیک به ۱۰ سال، مسئول تئاتر بچه های مسجد و زحمت بسیاری برای این جشنواره کشید و از هنرمندانی است که در مساجد کار کرد. از این جهت خواستیم تا از او در این جشنواره تشکر کنیم.

علی هوشمند در این نشست گفت: سیزدهمین جشنواره در استان قزوین برگزار شد و حالا ما میزبان چهاردهمین دوره هستیم، مرداد ماه فراخوان ها ارسال شد و حدود ۱۱۶ اثر برای بازبینی به دبیرخانه رسید که ۶ اثر از تهران بود. در نهایت ۱۵ اثر ۷ گروه خانم و ۸ گروه آقا هستند و این آثار از ۱۳ استان کشور بوده است. مرتضی نجفی، توحید معصومی و امیر مشهدی عباس از داوران بخش اجرای زنده هستند.

وی افزود: در این جشنواره از حسین پارسایی کسی که اولین سنگ بنای جشنواره مسجد را گذاشت، و از ناصر ایزدفر از پیشکسوتان تئاتر استانی نیز تقدیر خواهد شد.

هوشمند درباره جوایز این دوره از جشنواره گفت : جایزه گروه اول پنجاه میلیون ریال و جایزه گروه دوم ۴۰ میلیون ریال و جایزه گروه سوم سی میلیون ریال است. در این جشنواره جایزه ویژه آرای مردمی نیز با انتخاب مردم گروه منتخب داده می‌شود. در این جشنواره کارگاه های آموزشی نیز برای گروه ها خواهیم داشت که در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام برگزار می شود.

میرزایی نسب با اشاره به این که بالغ بر ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد مشغول به کار هستند، گفت: ستاد فرهنگی هنری مساجد وزارت ارشاد در کنار حوزه هنری به فعالیت می پردازند. طبیعتا بخش مردمی و تئاتر در مساجد تاثیرگذار خواهد بود و چهار مسجد در استان قزوین برای اجرای نمایش ها آماده شده‌اند که این نمایش ها قبل و بعد از اذان ظهر و قبل  و بعد  از اذان مغرب و عشاء به اجرا می پردازد.

وی ادامه داد:مساجد ۱۴ معصوم علیه‌السلام، جوادالائمه، امام حسن عسکری علیه السلام و مسجد توحید برای اجرای گروه ها آماده هستند.

میرزایی نسب گفت:نمایش ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب در مسجد النبی به اجرا می رود. کارگاه های آموزشی نیز در همان مسجد اجرا می شود و افتتاحیه جشنواره در امامزاده حسین قزوین برگزار می شود.

وی بیان کرد:اختتامیه جشنواره چهاردهم آذرماه در شبستان مسجد النبی بعد از اذان مغرب و عشا برگزار می شود و از گروه های برتر تقدیر خواهد شد.

میرزایی نسب با اشاره به اینکه برای اجرای جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد نیاز به همکاری سازمان‌ها و نهادها داشتیم بیان کرد:اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین، بنیاد شهید شهرداری، سازمان اوقاف، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و صدا و سیما با رهنمودهای دفتر ولی فقیه استان برای آماده‌سازی این جشنواره همکاری کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.