یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

شامگاه شنبه۲ آذر؛

جشنواره موسیقی دانشجویی«صبا» افتتاح شد

جشنواره سراسری موسیقی صبا

سینماپرس: آیین افتتاحیه دومین جشنواره دانشجویی موسیقی «صبا» شامگاه شنبه دوم آذر با حضور تعدادی از دانشجویان و هنرمندان در تالار فارابی دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین افتتاحیه دومین جشنواره دانشجویی موسیقی «صبا» شامگاه شنبه دوم آذر ماه با حضور تعدادی از دانشجویان و هنرمندان در تالار فارابی دانشگاه هنر تهران برگزار شد. در ابتدا علی توکلی که اجرای این برنامه را برعهده داشت، به پشت تریبون آمد و ضمن خوشامدگویی به حضار، از آن‌ها درخواست کرد تا با توجه به درگذشت استاد حسین دهلوی یک دقیقه سکوت کنند. این در حالی است که بابک خضرایی مشاور بخش پژوهشی جشنواره موسیقی صبا به روی صحنه آمد و متنی را در مورد استاد حسین دهلوی قرائت کرد.

عصبانیت دبیر و طرح چند انتقاد با خنده/ دانشجویان سنگ تمام گذاشتند

اجرای گروه همنوازان کردستان از بخش های بعدی این برنامه بود.

انتقادهای آقای مدیر و دلایل عدم حضور تعدادی از هنرمندان خارجی

حمید عسکری رییس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم در این مراسم گفت: از پاییز سال ۹۶ سیمرغ جشنواره موسیقی صبا به پرواز درآمد. به این دلیل از واژه سیمرغ استفاده می‌کنم که در این دو سال با وجود دشواری‌ها، سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی روبه رو بودیم. دراین مدت قیمت دلار رشد سه الی چهار برابری داشت، قیمت بنزین سه برابر شد و در یک هفته گذشته شبکه اینترنت جهانی در ایران با قطعی روبه رو بود.

وی ادامه داد: همین قطع شدن اینترنت باعث شد برخی از مهمان‌هایی که قرار بود از خارج از کشور در این مراسم حضور پیدا کنند، این امکان برایشان فراهم نشود و ما از حضور آن‌ها در دومین جشنواره موسیقی صبا محروم شویم. اما دومین دوره این جشنواره به نقطه‌ای رسید که با استقبال گرم و حضور شما عزیزان دانشجو به افتتاح شد. به هر ترتیب سیمرغ جشنواره موسیقی صبا در دو سال گذشته مراحل سختی را سپری کرد و باید به این جوانان خلاق، خوش ذوق و با پشتکار جانانه تبریک گفت که نهایتاً کار را به این نقطه رساندند. خیال مهم‌ترین عنصر هنر است و هنرمند با خیالش از مابقی افراد جدا می‌شود و همهما می‌خواهیم دنیای بهتری داشته باشیم و خیال ما، خیال دنیای بهتر است.

محمدرضا تفضلی مشاور هنری جشنواره هم پس از سخنان عسگری برنامه‌های دومین دوره جشنواره موسیقی صبا را تشریح کرد.

بخش دیگر مراسم افتتاحیه دومین دوره جشنواره موسیقی صبا به دونوازی پیانو مروارید آقاپور و گیتار محمود محب زاده اختصاص داشت  که این دو هنرمند دقایقی به اجرا پرداختند. ضمن اینکه اجرای گروه کُر آوای ماهان به سرپرستی نیما فاتحی نیز بخش دیگر این مراسم بود که این گروه به اجرای ۵ قطعه پرداخته و اجرای بی نقصی را به نمایش گذاشتند.

آقای دبیر و متن تندی که قرائت نشد

پوریا رمضانیان دبیر دومین جشنواره موسیقی صبا نیز در این برنامه اظهار کرد: بنده شب گذشته متنی انتقادی و گلایه آمیز را آماده کرده بودم که به عنوان دبیر جشنواره در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی صبا قرائت کنم اما به دلیل اینکه در ابتدای مراسم دکتر بابک خضرایی متنی را در مورد استاد حسین دهلوی قرائت کرد، به عنوان یک موسیقیدان مجدداً به روحیات او تأمل کردم؛ به اینکه علی رغم تمام بی انصافی‌هایی که در حق این بزرگمرد تاریخ موسیقی ایران گذشت، اما با استقامت و تحمل این زندگی را گذراندند.  

وی ادامه داد: دکتر حمید عسکری ریاست دانشکده موسیقی دانشگاه هنر هم مسائلی که در این دو سالی که جشنواره موسیقی صبا برگزار شد، مطرح کردند و برعکس بنده که می‌خواستم این مسائل را با اخم بیان کنم اما او با لبخند بیان کردند، همین طور پس از شنیدن قطعات گروه کُر اوای ماهان به سرپرستی نیما فاتحی که فضای موسیقایی و روحانی ایجاد کرده اند، فکر می‌کنم به خودم اجازه ندهم که این متن راقرائت کنم. بنده مسئولیت تمام اتفاقات جشنواره را عهده دار هستم و وظیفه خودم می‌دانم که از تک تک شما عزیزان تشکر کنم که از جشنواره موسیقی صبا حمایت کردید و امیدوارم که تا پایان جشنواره باما همراه باشید و اگر قصوری بود، مقصر آن بنده هستم.

سیاوش مهرآیین دبیر بخش میان رشته‌ای جشنواره و سرپرست تیم طراحی گرافیک نیز به روی صحنه رفت و لحظاتی به صحبت پرداخت. ضمن اینکه در اواخر این مراسم نیز کارن کیهانی و هادی مجیدی روی صحنه آمده و با مجری برنامه درباره برنامه‌های اختتامیه جشنواره موسیقی صبا و یادبود استاد پرویز مشکاتیان به گفتگو پرداختند.

اجرای قطعه‌ای از مجید تحریری با نام «بیدار شو» با حضور سهراب شهیدی و حسین محرمی و علی علائی حسن ختام مراسم افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی صبا بود و تم اصلی این اثر نیز برگرفته از قطعه مثنوی افشاری استاد محمدرضا شجریان بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.