شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱

در قسمت چهل و یکم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: نگاه صرف اقتصادی به هنر از اساس اشتباه است/ عملکرد مسئولان خانه سینما موجی از انتقادات را در پی داشته/ رستگار: مسئولان درکی از واژه «فرهنگ» ندارند!

قسمت چهل و یکم برنامه هفت

سینماپرس: در قسمت چهل و یکم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با احسان رستگار از همشهری جوان در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله قطع معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر، مسائل و مشکلات متعدد خانه سینما و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو با انتقاد نسبت به قطع معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: این خبر قطب منفی شدیدی را در جامعه هنری کشور ایجاد کرده چرا که بسیاری افراد معتقدند با این کار عملاً بخش خصوصی در سینما از بین می رود و دیگر کسی تمایلی برای سرمایه گذاری و تولید در سینما پیدا نمی کند. از سوی دیگر نگاه صرف اقتصادی به هنر از اساس اشتباه است و مسئولان باید در دیدگاه های خود تجدیدنظر کنند.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه چهل و یکمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

منتظری در ابتدای این برنامه اظهار داشت: یکی از اخبار مهمی که طی هفته های اخیر به کرات شنیده می شود و رنگ بوی انتقادی بسیاری گرفته مسأله قطع معافیت مالیاتی در حوزه فرهنگ و هنر است. این خبر قطب منفی شدیدی را در جامعه هنری کشور ایجاد کرده و خیلی از اهالی فرهنگ و هنر بالاخص در حوزه های سینما و تئاتر واکنش های جدی نشان دادند.

وی ادامه داد: نکته ای که مهم است اینکه با حذف بند «ل» ماده ۱۳۹، از این پس تولید و اجرای آثار هنری طبق دستور دولت مشمول معافیت مالیاتی نمی شوند. این حذف موجب کسر حداقل ۲۵ درصدی درآمد حاصل از تولید آثار هنری می شود و این در حالی است که در حال حاضر اوضاع سینما و تئاتر اصلاً خوب نیست.

لطیفی در این باره اظهار داشت: بله؛ تعبیر فرمایش شما این است که ما یک اکسیژن روی دهان سینما گذاشته ایم تا نفس بکشد اما کسی دارد سعی می کند این اکسیژن را بردارد و سینما را راحت کند!

منتظری با تأیید اظهارات لطیفی گفت: متأسفانه تئاترها که اغلب در حال ورشکستگی هستند و در سینما هم مدت ها است دخل و خرج فیلم ها با هم همخوانی ندارند. نکته ای که مغفول مانده و بسیار مهم است اینکه با حذف معافیت مالیاتی دیگر بخش خصوصی هم در سینما رسماً از بین می رود و کسی رغبت نمی کند تا در حوزه تولید و سرمایه گذاری برای سینما ورود پیدا کند. این اتفاق در حالی است که همین حالا هم حیات هنری کشور در خطر است.

وی افزود: اوضاع قطعاً در شهرستان ها بدتر می شود و به هنرمندان شهرستانی اجحاف می شود، هرچند که همین حالا هم اصلاً اوضاع شان خوب نیست. من امیدوارم در این باره دوستان رسانه ای ما با جدیت ورود کنند و از مسئولان مطالب گری جدی داشته باشند.

لطیفی در راستای اظهارات منتظری گفت: من احساسم این است کسانی که این تصمیم را گرفتند گویی که حرف های شما را فهم نکردند و مثلاً فقط به این فکر می کردند که چرا سوپراستارها مالیات نمی دهد و کارگران مجبورند مالیات بدهند. بنده یقیناً عرض می کنم کسانی که این کار را کارشناسی کردند افرادی ناآگاه هستند و از دور برق شهابی را دیده اند و گفتند چه خوب است که برویم و یقه سینماگران را بگیریم!

منتظری متذکر شد: نکته مهم آنجا است که هنر اساساً یک امر درآمدزا نیست؛ نباید به هنر نگاه اقتصادی صرف داشت. این اتفاق نه تنها در کشور ما که در هیچ یک از کشورهای جهان وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد نگاهی به شدت غلط و بسته است!

سپس رستگار نیز وارد این بحث شد و گفت: اگر مبنا درآمدزایی تلقی شود، زردگرایی هم تقویت می شود و فیلم های زرد بیشتر خواهند شد. مسئولانی که چنین تصمیم گیری هایی می کنند نباید سینما را با فوتبال یکی بدانند متأسفانه گویا مسئولان ما واژه فرهنگ را درک نکرده اند!

در بخش دیگری از میز رسانه منتظری با بیان اینکه طی ماه های اخیر عملکرد مسئولان خانه سینما موجی از انتقادات را در پی داشته تصریح کرد: چندی قبل شنیده شد به درخواست برخی از روسای صنوف سازمان بازرسی کل کشور به مسأله خانه سینما ورود پیدا کرده، این نهاد طی ماه های گذشته مسأله زیادی در سینما ایجاد کرده از بلاتکلیفی بیمه هنرمندان گرفته که باعث جدل های بسیاری با مسئولان صندوق اعتباری هنر شده و هنوز بعد از ۵ ماه بلاتکلیف است و حتی معوقات سال گذشته آن هم پرداخت نشده تا مسائل دیگر!

وی ادامه داد: شنیده می شود روز چهارشنبه گذشته قرار بود مسئولان ارشد صندوق اعتباری هنر با روسای صنوف جلسه داشته باشند که این جلسه در دقیقه ۹۰ توسط مسئولان صندوق اعتباری کنسل شده و شنیده می شود که یک ماه قبل نیز چنین اتفاقی رخ داده است.

منتظری در خاتمه اظهاراتش افزود: از سوی دیگر مسأله غربالگری صنوف سینمایی و تشکیل کمیته ای موسوم به «کمیته تطبیق» برای حذف پیشکسوتان از خانه سینما موج انتقادات را با خود به همرا داشته، کاری که صرفاً سلیقه هیأت مدیره خانه سینما است و و مسئولان این نهاد هم کما فی سابق در خصوص رفتارهای عجیب شان پاسخگو نیستند. به هر حال پرونده های این نهاد توسط سازمان بازرسی کل کشور در دست بررسی است و امیدوارم که به زودی اخبار خوبی را راجع به این نهاد بشنویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.