چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

یک عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد؛

فضای مجازی به شیوه استدلال دانش‌آموزان آسیب‌زده

مجید شاه حسینی

سینماپرس: مجید شاه‌حسینی تاکید کرد هویت اسلامی و ایرانی دانش آموزان ما مدیون تاریخ است، کودکان ایرانی به یک طرز فکر درست احتیاج دارند، اگر نیاز است بچه‌ها در فضای مجازی حضور داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، نشست علمی تخصصی «فیلم آموزشی در خدمت هویت و سبک زندگی» با حضور جمعی از فرهنگیان و علاقه‌مندان به این حوزه در سینما فلسطین برگزار شد.

مجید شاه‌حسینی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه رسانه و سینما در ابتدای این نشست، گفت: امروز در فضای آموزش و پرورش از مفاهیم مولتی مدیا صحبت زیادی می‌شود، در دهه ۶۰ که معلمی می‌کردیم دغدغه اول‌مان این بود این نهاد را با مفاهیم مولتی‌مدیا آشنا کنیم و می‌خواستیم فرآیند آموزش را به حد قابل قبول برسانیم.

شاه‌حسینی در ادامه با اشاره به اینکه نباید از کتاب خواندن غافل شویم، عنوان کرد: تصویر، ظرفیت‌های خود را دارد اما نباید فقط به آن بسنده کرد. انسانی که فقط به این تکنولوژی بسنده کند کامل نیست، باید از مطالعه به سمت مولتی مدیا برویم. هیچ چیزی در دنیای امروز جای مطالعه را نگرفته است، امروز طوری به مولتی مدیا تأکید می‌شود گویی باید کتاب را دور بیندازیم. سعی کرده‌ایم آموزش را به آموزش تعاملی تبدیل کنیم تا دانش‌آموزان هم در این فرآیند با تولید فیلم یا پادکست سهیم باشند.

وی با اشاره به شناختی که دانش‌آموزان برای حضور در فضای مجازی به آن نیاز دارند توضیح داد: تجربه تاریخ و تأکید بر تاریخ همیشه اولویت من است، هویت اسلامی و ایرانی دانش آموزان ما مدیون تاریخ است، کودکان ایرانی به یک طرز فکر درست احتیاج دارند، فضای مجازی به شیوه استدلال دانش‌آموزان آسیب‌زده است. اگر نیاز است بچه‌ها در فضای مجازی حضور داشته باشند، باید با اطلاعات کافی به این فضا ورود کنند تا بتوانند پادکست‌ها و کلیپ‌هایی با منبع موثق تولید کنند.

در بخش دیگری از این نشست، علی لطیفی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره اهمیت ساخت هویت دانش آموزان گفت: ساخت هویت کلیدی ترین ایده‌ای است که در اسناد نه به عنوان یک چیز فرمایشی، بلکه واقعا هدف آموزش و پرورش برای آینده دانش‌آموزان است. البته این موضوع فقط وظیفه ما نیست و نهادهای دیگر نیز باید در ساختن این هویت کمک کنند، خصوصا رسانه‌ها در ساخت این هویت تأثیری ‌بسزا دارند.

وی بیان کرد: هویت یک واژه مفهومی است. هویت برآیند پیچیده‌ای از عوامل و «چند جهتی» است که فقط با یک ویژگی خاص نمی‌توان تغییرش داد. نقطه آغاز آن، فطرت خیرخواهی است، مسلمان و غیر مسلمان میل به خوبی دارند زیرا خداوند در باطن همه ما آن را قرار داده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: صفات راسخ روانی، متأثر از تمایلات است. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر هویت، تعقل و اندیشه‌ورزی است، وقتی درمورد انسان صحبت می‌کنیم در واقع از یک هویت یک پارچه صحبت می‌شود که یک‌سری لایه‌های بنیادی‌تر دارد که نامش را حالات پایدار می‌گذارم.

لطیفی ادامه داد: تمام آنچه در دست ما است، این است که کشور را به سمتی ببریم که لایه‌های پایدار هویت ایرانی شکل بگیرد.

وی درباره نقش فیلم در شکل‌گیری هویت و سبک زندگی گفت: فیلم آموزشی نسبت به هویت خنثی نیست و همیشه چند عامل هویت‌ساز را شامل می‌شود. تعریف فیلم آموزشی و غیر آموزشی روا نیست زیرا فیلم به صورت کلی مضامین آموزشی دارد. یک لایه اتصال فیلم و هویت، نقش فیلم در تحریک عواطف است، برای همه پیش آمده فیلمی را دیده باشید و در پایان حس خوب یا نچسبی داشته باشید که برای چند روز شما را تحت تأثیر قرار داده باشد. این حس همان نقش جدی عواطف است که تصویر بر روی شما تأثیر گذاشته است.

لطیفی در پایان گفت: ویژگی دوم که در فیلم برجسته است، نقشی است که فیلم بر تغییر انتظاراتی که از خودمان، زندگی یا خانواده‌مان دارد. نماد سازی که اتفاق می‌افتد و بر قدرت تخیل ما تاثیر می‌گذارد. یکی از کارهایی که رسانه کرده این است که انتظارات مردم را عوض کرده، چیزهایی را در مغزمان تخیل می‌کنیم و می‌خواهیم زندگی مان را مانند آن کنیم که در بیشتر اوقات امکان پذیر نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.