سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲

رضا علیدادی خبر داد؛

شبکه جام‌جم سه‌ کاناله می‌شود

صدا و سیما

سینماپرس: معاون رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به رونمایی از ۳ کانال شبکه جام‌جم در دی‌ماه، گفت: به سمت HDسازی حرکت کردیم و سامانه‌هایی ارائه می‌شوند که با بهره‌مندی از قابلیت هوش‌مصنوعی، کارها را اتوماتیک و کاربردی جلو می‌برد.

به گزارش سینماپرس، چندی‌پیش در گفت‌وگویی با رضا علیدادی معاون فنی سازمان صداوسیما به موضوع نقاط کور دریافت شبکه تلویزیونی، تحریم‌ها و ماجرای تحولات جدید در سازمان صداوسیما پرداختیم؛ وی در این گفت‌وگو به این نکته اشاره کرد که تلویزیون وارد تحولات جدید شده و یکی از آن‌ها HD سازی است؛ بنابر دستور رئیس سازمان صداوسیما فعلاً سه شبکه در دستور کار است که ۲ شبکه به زودی این اتفاق برایشان می‌افتد اما صداوسیما برای HD سازی شبکه خبر کار پیچیده‌تری دارد.

علیدادی درباره HD شدن سیمای خراسان رضوی توضیح داد: بخشی از این شبکه استانی HD شده و بخشی از آن باقی مانده است. به طور کل HD سازی و توسعه شبکه کار ساده‌ای نیست مثل اینکه زیرساخت یکپارچه‌ موجود را باید کنار گذاشت و زیرساخت جدیدی را جایگزین کرد؛ زیرساختی که در طول دهه‌ها شکل گرفته و برداشتن آن کار ساده‌ای نیست.

وی پیش از این هم تصریح کرده بود: مسئله‌ای جدی در این بخش داریم و آن هم این است که زیرساخت و مدل انتشار ما اجازه نمی‌داد کل شبکه‌ها را به‌صورت HD به مخاطب ارائه بدهیم؛ باید تکنولوژی انتشارمان را تغییر بدهیم و به DVV۲ تبدیل شود و اگر این اتفاق بیفتد به راحتی HD شدن قابل اجرا است.

علیدادی در خصوص برطرف کردن مشکلات نقاط کور دریافت شبکه تلویزیونی برخی از شهرستان‌ها هم توضیح داده بود که موضوع پوشش فراگیر و حل مشکلات نقاط کور، موضوع جدی ما است و به سراغ آن رفته‌ایم و دغدغه اصلی‌مان است؛ اما به‌دلیل عدم تخصیص منابع مالی گرفتاری‌های زیادو البته در کنارش تلاش زیادی داریم تا نقاط کور را بتوانیم هرچه سریع‌تر با روش‌هایی که همکارانمان پیگیری می‌کنند برطرف کنیم. ان‌شاءالله این مشکلات برطرف می‌شود تا بتوانیم به‌صورت دیجیتال، سیگنال‌ها را در اختیار مردم قرار بدهیم.

وی درباره مواجهه با تحریم‌های رسانه‌ای و فناوری نظام‌سلطه، گفت: همیشه تحریم یکی از مسائل و مشکلات سازمان صداوسیما است اما واقعیت این است که برای ما هیچ‌وقت محدودیت نبوده و همه این پیشرفت‌ها در شرایط تحریمی اتفاق افتاده است؛ در جاهایی که مثلاً موضوع پوشش ماهواره‌ای بوده اگر ماهواره به‌خصوصی ما را تحریم کرده است، شرکت‌هایی از جناح‌های دیگر در تضاد با آنها هستند که می‌توان به راحتی از آنها سرویس گرفت.  

معاون توسعه و فناوری رسانه‌ملی از سه کاناله شدن شبکه جهانی جام‌جم خبر داد و گفت: بنابر دستور رئیس سازمان صدا و سیما، ۳ کانال شبکه‌جهانی جام‌جم را در دی‌ماه رونمایی و زمینه ارائه بهترین کیفیت و محتوا در شبکه جهانی ‌جام‌جم برای مخاطبان را فراهم می‌کنیم.

رضا علیدادی معاون فنی صداوسیما

وی در خصوص هوش‌مصنوعی و چند سامانه‌ای که به واسطه این قابلیت، اتوماتیک و کاربردی‌تر به کمک رسانه می‌آیند، تأکید کرد: نمایشگاه فناوری رسانه‌ای که امسال در جریان اجلاس فناوری سازمان صداوسیما برپا شد شاهد تحولی شگرف در عرصه فناوری و توسعه رسانه‌ای بودیم؛ موضوع هوش مصنوعی نهادینه شده و در حال حاضر می‌بینیم به صورت محصول خودش را نشان می‌دهد و کاملاً محصول‌هایی که ارائه می‌شوند از قابلیت‌ها و توانمندی‌های هوش مصنوعی بهره‌ برده‌اند و کاربردی‌تر به کمک رسانه می‌آیند؛ مثلاً سامانه‌ای مثل تشخیص چهره و تشخیص صحنه که در این نمایشگاه و اجلاس هم در معرض نگاه قرار گرفت به صورت اتوماتیک و حرفه‌ای و کاربردی کارهای رسانه‌ای را پیش می‌برد.

علیدادی افزود: سامانه تشخیص چهره یا صحنه، مهمترین بخش‌های آن را به صورت اتوماتیک به تدوینگر نشان می‌دهد و اطلاعات توضیحی و جنبی را تولید می‌کند؛ مثلاً صحنه‌های خاصی مثل خشونت و تصادف را می‌خواهیم لازم نیست که نفر آن را تولید کند به کمک قابلیت‌های هوش مصنوعی، این نیاز را در اختیار سامانه قرار می‌دهیم و به صورت اتوماتیک آن صحنه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. دیگر برای ادیت و ویرایش فیلم نیاز نیست سه ساعت وقت صرف شود که در آرشیو، مجموعه‌ای انباشته از ویدئوها را مورد بررسی قرار دهیم تا به محتوای موردنظر برسیم؛ یکی از کاربردهای این سامانه، به واسطه هوشمندسازی و استفاده از قابلیت‌های جدید، آن ویدئوی خاص بدست می‌آید. هوش مصنوعی آرام‌آرام در صنعت جهانی خودش را نشان می‌دهد و در صنعت رسانه هم وارد شده که خودش را نشان می‌دهد.

معاون رئیس سازمان صداوسیما در خصوص محصولات رونمایی شده، گفت: این ۱۴ محصولی که رونمایی شد بسیار ضروری و موردنیاز بودند؛ محصولی همچون میکسر صدا که تا الان تولید داخل نشده، از این بعد با تلاش‌هایی که انجام شده صرفاً داخلی خواهیم خرید و نیاز به میکسرهای خارجی نداریم؛ برنامه‌سازان و هنرمندان ما می‌دانند که چقدر میکسر صدا در رژی، بخش بسیار تعیین‌کننده و مهمی است.

وی درباره ارتقاء شبکه‌های تلویزیونی، گفت: برای ارتقاء شبکه‌های تلویزیونی برنامه ۵ ساله‌ای که رییس سازمان صداوسیما بر آن تأکید کرده‌اند HD سازی در دستور کار است و طبق همان برنامه‌ها افتتاح‌ها انجا می‌شود.

اجلاس صداوسیما در ایستگاه شانزدهم به صورت ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهش و فناوری برگزار شد و صاحب‌نظران میهمان از ۲۰ کشور دنیا در کنار متخصصان داخلی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و با پیشرفت‌های رسانه‌ملی در زمینه فناوری رسانه‌ای آشنا شدند .۱۴۰ شرکت داخلی در نمایشگاه فناوری رسانه صداوسیما حضور داشتند که به دنبال خودکفایی در تولید نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فناوری‌ها و تجهیزات رسانه‌ای‌اند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.