دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳

«دیپ فیک» چیست؟

با این شبکه‌های مجازی به چشم و گوشتان هم اعتماد نکنید!

فضای مجازی-بازیگران-سلبریتی

سینماپرس: این توصیه جدی رادیو صدای آلمان (دویچه وله) به مخاطبانش است که طی گزارشی مفصل دلائل آن را با تبیین و تشریح پدیده‌ای اینترنتی به نام «Deep Fake» یا «جعل عمیق» و تازه‌ترین اخبار درباره آن، مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش سینماپرس، این گزارش پس از نمایش فیلمی از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که در آن با لحنی کاملا لومپنی به ترامپ فحش می‌دهد، با این جملات ادامه می‌دهد: «خود اوباماست، نگاهمان می‌کند و می‌گوید ترامپ احمق است. اما این اوباما نیست یک «دیپ فیک» است؛ یک ویدیوی دستکاری شده. برخی نگران گسترش چنین ویدیوهایی هستند. خطر «دیپ فیک» چیست و قربانیان آن‌چه کسانی هستند؟... به عصر «دیپ فیک» ها خوش آمدید. روزگاری که در آن نه باید به گوش اعتماد کرد و نه به چشم، یا دست‌کم به گوش و چشم آموخت که اصل را از جعل تشخیص دهند. ویدیوی باراک اوباما که در مثال آمد، تنها نمونه‌ای از محتوایی است که به آن «دیپ‌فیک» (یا جعل عمیق) می‌گویند.» «دیپ فیک» ها یکی از دستاوردهای هوش مصنوعی هستند که می‌توانند برای نمونه، حرکات و چهره یک نفر را دست‌کاری کنند و حرف‌های ناگفته توی دهانش بگذارند. این ویدیوهای جعلی که با بهره‌گیری از Deep Learning (یادگیری عمیق) و حجم عظیمی از داده‌ها و شبکه عصبی مصنوعی ساخته می‌شوند، نتیجه محاسبات پیچیده‌ای هستند که برای نمونه می‌توانند از دو ویدیو (دو منبع تصویری)، یک ویدیوی جعلی تازه خلق کنند. البته همان‌گونه که‌اشاره شد، این دستکاری تنها به ویدیو خلاصه نمی‌شود؛ با این تکنولوژی می‌توان صداها را هم دستکاری کرد به گونه‌ای که شخصی جمله‌ای را بر زبان بیاورد که هیچگاه نگفته است.

گزارش دویچه وله می‌گوید: «در بسیاری از حوزه‌ها می‌شود از «دیپ فیک» بهره جست. صنعت فیلمسازی و بازی‌های کامپیوتری و حتی صنعت مد، حوزه‌هایی بودند که بیش از پیش به این نوآوری علاقه نشان دادند. اما این تنها زمینه سوءاستفاده از «دیپ‌فیک» ‌ها نیست. آنچه این روزها به بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی در مورد «دیپ‌فیک» ‌ها دامن زده است، پتانسیل سوء‌استفاده از آن برای مثال در حوزه‌های سیاسی و امنیتی است.»
با این وجود هستند متخصصان و کارشناسانی که می‌گویند، شاید «دیپ فیک» پدیده‌ای نو باشد، اما «جعل» پدیده‌ امروز نیست؛ دستکاری کردن سطحی تا پیچیده عکس با نرم‌افزار تا نشاندن متنی که با عکس مرتبط نبوده، در پای تصویر و... مثال‌ها زیاد است از آنچه کارشناسان آن را «چیپ فیک: دستکاری سطحی» می‌نامند و معتقدند، تا بوده همین بوده. اینکه امروز تصاویری از تجمع مثلا مردم برای فلان مسابقه ورزشی به تظاهرات برای بهمان مقصد سیاسی نسبت داده می‌شود و یا کشته شدن فردی در حادثه‌ای را با جعل کردن به یک اغتشاش سیاسی نسبت می‌دهند و یا چرا راه دور برویم... تصاویر جعلی از اجساد امثال بن لادن و ابوبکر بغدادی، نمونه‌هایی از جعل در فضای مجازی است که بسیار گسترده‌تر و فراگیرتر از «دیپ فیک» ‌ها به نظر می‌آیند.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.