دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی/۸

شهرزاد: مدیران سینمایی با بازی های سیاسی باعث تخطئه آیین و سنن و باورهای اسلامی در هنرهفتم شده اند/ ورود نهاد قضایی به حوزه سینما ضروری است

شهاب شهرزاد

سینماپرس: شهاب شهرزاد نویسنده و منتقد سینما در خصوص لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: مدیران سینمایی با بازی های سیاسی باعث تخطئه آیین و سنن و باورهای اسلامی در هنرهفتم شده اند و وقتی سیاست و هنر و مدیریت فرهنگی آلوده به هم می شوند هیچ چاره ای به جز دخالت نهادهای ناظر نیست.

مجری و کارشناس برنامه «کافه هنر» رادیو ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیش بینی قانون این است هر کسی از هر اثری شکایت دارد می تواند طرح دعوا کند. اتفاقی که برای فیلم «خانه پدری» افتاد نیز در راستای قانون بود و ورود درست و به موقع و اقدام قضایی منطقی به نظر می رسید.

وی ادامه داد: تخلفات سازمان سینمایی در خصوص برخی از فیلم های سینمایی محرز و آشکار است، سازمان سینمایی باید بر اساس آیین نامه ای که دارد مبادرت به اصلاح برخی فیلم ها کند اما این کار را انجام نمی دهد و این مسأله نشان از آن دارد که حتی به آیین نامه های داخلی خود نیز پایبند نیست. وقتی سازمان سینمایی کار نظارتی خود را درست انجام نمی دهد مشخص است که ما نیاز به دخالت مستقیم نهادهای نظارتی و امنیتی و قضایی دیگر داریم.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: ورود نهاد قضایی به حوزه سینما ضروری است، به خصوص وقتی مدیریت فرهنگی درگیر بازی سیاسی می شود طبیعی است که نهاد قضایی وارد شود و جلوی برخی اتفاقات و اقدامات شوم را بگیرد.

شهرزاد در همین راستا با تأکید بر اینکه مدیران سینمایی ما بازیگران سیاسی اند تصریح کرد: به اتفاق «خانه پدری» نگاه کنید، تحلیل دقیق نشان می دهد که اکران این فیلم یک بازی سیاسی بوده برای تبلیغ یک جناح و نگاه سیاسی، دخالت دادن سلیقه سیاسی نتیجه اش می شود تخطئه سنت ها و آیین ها و باورهای اسلامی در سینما که باید با تمام توان و قوا جلوی این اتفاق ایستادگی کرد.

این منتقد سینما متذکر شد: ما نباید فراموش کنیم که توجه به فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری به همان میزان اهمیت دارد که توجه به اصلی ترین اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی مهم است. ما اگر معتقدیم انقلاب اسلامی مان انقلابی فرهنگی باید باید قائل به تحول و دگرگونی در عرصه فرهنگی و هنری باشیم. ما باید در جمهوری اسلامی ایران شاهد تولید آثاری باشیم که ویژگی های فرهنگ ایرانی-اسلامی را به طور مطلوب و شایسته ای به مخاطبان ارائه می کنند.

وی سپس با بیان اینکه ویترین امروز سینمای ایران نشان می دهد که ما یک بار دیگر برای جذب مخاطب بیشتر به مولفه های فیلمفارسی متوسل شدیم اظهار داشت: ما با یک پدیده ای طرف هستیم که نه فیلم است و نه فارسی است و هویت ایرانی دارد. بنابراین یک پدیده عجیب است. چیزی که امروز می بینیم فیلمفارسی نوچهره است. به عنوان مثال «مطرب» با استفاده از مولفه های فیلمفارسی به مخاطب بیشتر دست پیدا کند. رقص و آواز و استفاده از عناصر جنسی و شوخی های جنسی و کافه و کاباره و کلاه مخملی و خواننده زن و موارد مشابه از ویژگی های بارز فیلمفارسی است که در این اثر به کرات از آن بهره گرفته شده است این نمادها مخاطب را یاد فیلمفارسی می اندازد و وظیفه مسئولان سینمایی است که جلوی چنین آثاری را بگیرند.

شهرزاد در خاتمه اظهاراتش تصریح کرد: بنده صراحتاً عنوان می کنم که سوء مدیریت فرهنگی ما را به نقطه صفر رسانده اس به گونه ای که ما برگشتیم به سینمای فیلمفارسی؛ این بیگانگی از هویت فرقی ندارد در «مطرب» باشد که اثری نازل و بازاری و زرد است یا در فیلمی مانند «خانه پدری» که فیلمی پرمدعای شبه روشنفکری است. هر دو این فیلم ها وقتی از ساختار بررسی می شوند در عقب افتاده ترین شکل روایت و فرم هستند. شاخص سینمای شبه روشنفکری و فیلمفارسی ویژگی مشترک دارند که بیگانگی از فضای جامعه است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.