سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی/۳

پوریامین: با گماردن افراد غیرمتعهد و غیرکارشناس در شوراهای نظارتی اتفاقات غیرقابل جبرانی به وقوع می پیوندد/ حقوق شهروندی مردم بسیار آسیب دیده است

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در خصوص پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: دستگاه قضا در هر حوزه ای که تخلف صورت می گیرد باید وارد میدان شود؛ در این زمینه هیچ تفاوتی میان حوزه فرهنگ و هنر با دیگر حوزه ها نیست.

این عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در نظام مدیریتی کشور به دلیل هجمه ای که در این چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد شده یکی از نقطه ضعف های اساسی ما انتخاب مدیران متخصص و متعهد بر سر جایگاه های خودشان است.

وی در همین راستا ادامه داد: در خارج اگر مدیری انتخاب می شود از پایه های صفر در همان سازمان کارش را آغاز می کند بعد کارشناس می شود و ارتقای شغل پیدا می کند و به دلیل اینکه در سازمان خودش کار کارشناسی انجام داده به زوایای کار سازمانی آگاه است و وقتی ارتقای عمودی پیدا می کند در تمام تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها برای نهاد و سازمان و وزاتخانه خودش موثر است اما به دلیل اینکه ما در کشورمان جناح بازی های افراطی داریم و مدیرانی که سر کار گذاشتیم تخصص لازم و تعهد لازم را نسبت به جایگاهی که در اختیارشان قرار گرفته نداشتند حقوق شهروندی مردم بسیار آسیب دیده و این افراد باید پاسخگوی لطماتی که به حقوق شهروندان زده اند باشند.

پوریامین ادامه داد: یکی از حوزه ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه ها و سازمان های زیرمجموعه اش است؛ ما نباید فراموش کنیم که این وزارتخانه جایگاهی است که فردای مردم ایران را با توجه به تاریخ و تمدن مان رسم می کند و اگر افرادی بدون تعهد و تخصص و صرفاً بر اساس تفکرات و عملکرد سیاسی و جناحی شان در آن مدیریت را بر عهده بگیرند بحران بسیاری را در کشور به وجود می آورد.

این کارشناس فرهنگی در خصوص وقایع اخیر و نامه نگاری ۲۰۰ سینماگر عنوان کرد: آنچه موجب می شود سینماگرانی بیایند و برای برخی تصمیمات بیانیه صادر کنند به بی ضوابطی و بی قانونی در نظام مدیریتی وزارت ارشاد بازمی گردد. من به عنوان کسی که بیش از ۲ دوره در شورای نمایش خانگی و صدور پروانه ساخت بودم از نزدیک این مسأله را لمس کردم که با گماردن افراد غیرمتعهد و غیرکارشناس در شوراهای نظارتی چه اتفاقات غیرقابل جبرانی به وقوع می پیوندد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید آگاه باشیم که اگر نظارت بر مبنای ضوابط قانون مند باشد هیچ کس معترض نیست. ما فیلمی را در شورای فیلمنامه تأیید می کنیم و سپس آن را به شورای پروانه ساخت ارجاع داده و به آن پروانه ساخت می دهیم و در نهایت این فیلم پروانه نمایش می گیرد. بسیاری از سینماگران علاقمند به ضوابط قانونی هستند و بر اساس قانون به این مجوزها تمکین می کنند اما برخی سینماگران هم هستند که به از فقدان نظارت کافی سوء استفاده کرده و بعد از اینکه مجوز ساخت می گیرند برخلاف فیلمنامه ارائه شده هرچه دلشان بخواهد می سازند و به همین علت برای گرفتن پروانه نمایش و اکران دچار مشکل می شوند.

پوریامین در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: ما باید راه فرار از قانون و قانون گریزی را مسدود کنیم. ما باید به سینماگران بفهمانیم که این نوع رفتارشان اشتباه است. از این رو وقتی خلافی صورت می گیرد دستگاه محترم قضا باید وارد میدان شود و با مجرمین برخورد جدی کند. بنده معتقدم کسانی که به عنوان ناظر در سازمان سینمایی حضور دارند و مانع برخی آثار فرهنگی خلاف قانون نمی شوند و حتی راه را برای نمایش آن ها هموار می کنند مجرمند و باید پاسخگوی اتفاقات پیش آمده در سینمای کشور باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.