سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

در خانه سینما برگزار شد؛

چالش توقیف فیلم های سینمایی در پشت درهای بسته

خانه سینما

سینماپرس: جمعی بیست نفره از اهالی سینما از جمله چهار عضو هیات مدیره و سه رئیس صنف به همراهی سیزده سینماگر موثر، در نشست روز شنبه خانه سینما که پشت درهای بسته برگزار شد، حضور داشته‌اند و درباره احتمال تداوم چالش توقیف فیلم‌های سینمایی بحث و تبادل نظر کرده‌اند. که منجر به صدور اطلاعیه شماره ۱ خانه سینما گشت که درباره جزئیات این نشست و حاضران در آن همه چیز مسکوت باقی ماند.

به گزارش سینماپرس، خانه سینما روز شنبه یازده آبان ابتدا بیانیه‌ای را خطاب به قوه قضاییه منتشر کرد و خواستار دیدار با رئیس قوه قضاییه شد. متن این بیانیه به صورت تلفنی با شماری از اعضای هیات مدیره خانه سینما در میان گذاشته شده بود و در نهایت منجر به صدور بیانیه شد. عصر همان روز، خانه سینما «اطلاعیه شماره ۱» را صادر کرد که بر اساس یک نشست تنظیم شده بود و تعبیر «شماره ۱» نشان می‌داد قرار است در قالب یک سلسله اطلاعیه تداوم داشته باشد.

چه سینماگرانی در نشست محرمانه خانه سینما حضور داشتند؟

در این اطلاعیه تاکید شد، «خانه سینما بنا بر احساس وظیفه نسبت به محدودیت های ایجاد شده اخیر از سوی نهادهای غیر مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها مرجع صدور پروانه نمایش آثار سینمایی، روز شنبه یازدهم آبان ماه ۱۳۹۸ طی جلسه ای با حضور تعدادی از اعضای هیأت مدیره و مشاوران اصناف، به این نتیجه رسید که اقدامات زیر را مجدّانه پیگیری نماید:

۱- رایزنی با نهادهای متولی مقوله فرهنگ و سینما.
۲- تشکیل کارگروهی ثابت و مرتبط با مطالبات فرهنگی- صنفی در جهت صیانت از حُرمت و امنیّت شغلی اعضای خانه سینما.

خانه سینما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقع است تا ضمن احساس مسئولیت نسبت به مجّوزهای ارائه شده توسط آن نهاد، پاسداری از فضای سالم اکران آثار دارای پروانه نمایش را به جدّ در دستور کار خود قرار دهد.»

با این وجود جزئیات بیشتری از حاضران در این جلسه و همچنین بحث‌های مطرح شده در آن بیان نشد و حتی تصویری از این نشست در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. به نقل از منابع متعدد مطلع شده، محور در این نشست توقیف فیلم‌های سینما بوده که با فیلم «خانه پدری» شروع و با «مطرب» تداوم یافته است. برخی اعضای حاضر در جلسه نسبت به احتمال تکرار این اتفاق در کوتاه مدت و ایجاد شرایط غیرعادی ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار نشست‌هایی با مسئولان تاثیرگذار در دیگر نهادها شده‌اند.

در این نشست سیدجمال ساداتیان، منوچهر محمدی، غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، سیدضیاء هاشمی، همایون اسعدیان، محمد تخت کشیان، محسن امیریوسفی، علی سرتیپی، ابوالحسن داوودی، رخشان بنی اعتماد، رضا کیانیان، فرشته طائرپور، علیرضا شجاع نوری، پرویز پرستویی، فرهاد توحیدی، مازیار میری، مرتضی رزاق کریمی، سعید عقیقی و روانبخش صادقی حضور داشته‌اند و در نهایت منجر به صدور اطلاعیه فوق الاشاره شده که حاوی تعابیر کلی است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل صدور آن اطلاعیه نسبتاً محافظه‌کارانه که بیشتر بر رایزنی بر نهادها تاکید دارد، تنوع دیدگاه‌های چهره‌های حاضر در این جلسه است اما در عین حال جمع شدن این سلایق و دیدگاه‌ها کنار هم نشان می‌دهد اغلب طیف‌های موثر در بدنه سینما نسبت به سیر اتفاقات در هفته‌های اخیر نگران هستند و به همین دلیل حاضر شده‌اند در این نشست پشت پرده‌های بسته گروه بیست را شکل دهند و با هم تشریک مساعی داشته باشند. در عین حال اینکه روئسای دیگر صنوف در این نشست حضور ندارند نیز اتفاق جالب توجهی است.

*تابناک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.