دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

مهدی فرجی مطرح کرد؛

تضمین تولیدات وی‌اودی‌ها با مجوز معاونت فضای مجازی

مهدی فرجی مدیر شبکه یک در نشست رسانه ای مجوعه تلویزیونی «کلاه پهلوی»

سینماپرس: مهدی فرجی تهیه‌کننده و از مدیران اسبق تلویزیون گفت: سریال‌هایی در تلویزیون و در شبکه‌های ملی ساخته شده و بیش از ۸۰ درصد بیننده داشته است، این یعنی مردم به قصه توجه داشته‌اند و نباید تولیدکنندگان ما نگران این باشند که یک روسری عقب تر یا جلوتر برود.

به گزارش سینماپرس، مهدی فرجی تهیه‌کننده تلویزیون درباره مجوز تولیدات وی‌اودی‌ها که باید از این پس زیر نظر معاونت فضای مجازی صداوسیما صادر شود، به مهر گفت: به نظرم اینکه تولیدات فیلم و سریال خارج از شبکه‌های سیما در دستور کار بخشی دیگر از سازمان صداوسیما مثل معاونت فضای مجازی قرار گرفته است، یک اقدام مبارک است. وقتی معاونتی مثل فضای مجازی قرار است تولید فیلم و سریال را خارج از شبکه‌های صداوسیما تعریف کند و در دستور کار خود قرار دهد، طبیعی است که ظرفیت‌های جدیدی را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: مدت‌هاست که سرمایه‌گذاری‌های جدی و گسترده‌ای در حوزه تولید فیلم و سریال در کشور شکل گرفته است و بخش‌های زیادی از این سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی زیر نظر وزارت ارشاد تولید شده و بخش زیادی از سرمایه‌ها جذب این حوزه شده است. ما در سال‌های گذشته دیده ایم که بیش از ۱۰ یا ۲۰ سریال تولید شده است که بخشی از آنها موفق بوده و برخی هم نتوانست مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد.

تضمین تولیدات وی‌اودی‌ها با مجوز معاونت فضای مجازی

فرجی درباره آسیب‌های حوزه تولید در فضای شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها یاداور شد: عموما گله‌مندی‌هایی هم وجود داشته است که سرمایه‌گذاران به پول واقعی خود نمی‌رسند و این صنعت هم چندان از آسیب‌ها و نارسایی‌ها خالی نبوده است. به طور مثال تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به برخی ممیزی‌های سخت وزارت ارشاد انتقاد داشتند. به نظر می‌رسد آنچه که در صداوسیما رخ می‌دهد ظرفیتی ایجاد خواهد کرد که می‌تواند با ترکیبی از استانداردهای بین صداوسیما و وزارت ارشاد تولیدات جدید را بیشتر تضمین کند.

تهیه‌کننده سریال «نون. خ» در ادامه به بخشی از امتیازهای تولید در صداوسیما تصریح کرد و گفت: تولیدات معاونت فضای مجازی صداوسیما می‌توانند از امتیازات بیشتری برخوردار شوند به طور مثال از آگهی‌های بازرگانی استفاده کنند و حتی بعد از انتشار در وی‌اودی‌ها می‌توانند در شبکه‌های سیما پخش شوند. اینها کمک می‌کند که در مرحله اول تضمین بیشتری برای بازگشت سرمایه‌ها وجود داشته باشد و آثار از اقبال بیشتری برخوردار شوند. تلویزیون هم دیگر این نوع تولیدات را رقیب خود نمی‌داند چون در بخش دیگری از صداوسیما تولید می‌شود و اکنون هم متولیان امر در حال طراحی آیین نامه‌ها و ضوابط هستند تا در نهایت در این مسیر نقطه مبهمی وجود نداشته باشد.

فرجی در واکنش به نگرانی‌ها نسبت به این تغییرات گفت: من ورود صداوسیما را خیلی مبارک می‌دانم و به نظرم جذب سرمایه‌های جدید است که طبیعتا اشتغال بسیار زیادی برای برنامه‌سازان و فیلمسازان بوجود می‌آورد. به هر حال شبکه‌های تلویزیونی در نمایش فیلم و سریال محدودیت‌هایی دارند و نمی‌توانند روزی چهار سریال پخش کنند اما این ظرفیت‌ها می‌توانند در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و دیگر بسترها هم به کار رود.

وی در واکنش به ابهام برخی از سازندگان نسبت به دیگر محدودیت‌های محتوایی و پیرامونی اظهار کرد: باید منتظر شویم و ببینیم که ضوابطی که سازمان صداوسیما تعریف می‌کند چگونه است، البته من معتقدم آنچه سریال و فیلم را جذاب می‌کند شکل ظاهری نیست. فیلم‌هایی است که هیچ یک از استانداردهای تلویزیون در آنها رعایت نشده است ولی اصلا مورد استقبال قرار نگرفته و سریال‌هایی هم در تلویزیون و در شبکه‌های ملی ساخته شده و بیش از ۸۰ درصد بیننده داشته است و این نشان می‌دهد که مردم به قصه توجه داشته‌اند و نباید تولیدکنندگان ما نگران این باشند که یک روسری عقب تر یا جلوتر برود.

محافظه کاری در تلویزیون درست است

فرجی که زمانی به عنوان مدیر شبکه یک فعالیت داشت در واکنش به محافظه کاری موجود در قصه‌های تلویزیون و اینکه شاید هر قصه‌ای امکان دریافت مجوز نداشته باشد، توضیح داد: این نکته را قبول دارم از آنجایی که شبکه‌های تلویزیونی در سطح بسیار فراگیری، مخاطب دارند هم این شبکه‌ها و هم سیمافیلم در انتخاب موضوعات دچار محافظه‌کاری بوده‌اند که به نظرم درست هم بوده‌است. ما باید موضوعاتی را انتخاب کنیم که بخش بیشتری از مردم درگیر آنها هستند و نمی‌توان یک سوژه شاذ را برای تلویزیون به کار گرفت. با این حال این ملاحظه و ضرورت برای ساخت سریال در معاونت فضای مجازی وجود ندارد. درست است که ما کمتر داستان‌های سیاسی و یا موضوعاتی درباره فساد اقتصادی در شبکه‌های سیما دیده ایم اما به این معنا نیست که در این معاونت هم قرار است همین اتفاق رخ دهد.

ضرورت ایجاد یک شورا برای اطمینان تولیدکنندگان

این تهیه‌کننده تلویزیون درباره ساز و کار تولید محصولات وی‌اودی‌ها در معاونت فضای مجازی صداوسیما بیان کرد: وجود یک شورا زیر نظر این معاونت ضرورت دارد و باید بتوان استانداردهایی را برای این شورا تعریف کرد چراکه اگر چنین شورایی فعالیت داشته باشد سرمایه گذار با خیال راحت تر می‌تواند برای ساخت فیلم و سریال اقدام کند چون اطمینان دارد که این مضمون را معاونت فضای مجازی تایید کرده است و برای پخش و تولید ان حمایت می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر چنین شورایی نباشد هر جایی ممکن است فیلمساز دچار مشکل شود و بگویند این سریال فلان مشکل را در مضمون دارد و یا به اصلاحیه بخورد و دچار معضلاتی شود که سال هاست در حوزه سینما هم وجود دارد. درحالیکه ما در پخش سریال‌های تلویزیونی در شبکه‌ها هرگز با چنین مشکلی مواجه نبوده ایم چون شورایی که کاری را تایید می‌کند آن محصول قطعا به پخش می‌رسد.

لزوم تفاوت اساسی با شوراهای تصویب فیلمنامه‌های تلویزیونی

فرجی درباره تفاوت این شوراها با شوراهایی که به طور معمول برای تصویب فیلمنامه‌های تلویزیونی فعال هستند توضیح داد: سازوکار چنین شورایی باید با سازمان صداوسیما متفاوت باشد در این معاونت باید اتفاقات به صورت چابک تر رخ دهد و تسهیلات بیشتری فراهم شود.

فضا باید خیلی بازتر باشد

وی اضافه کرد: باید امکان گفتگوی بیشتری بین فیلمساز و مدیر فرهنگی وجود داشته باشد و من معتقد هستم ضرورت چنین شورایی احساس می‌شود. به ویژه در تصویب موضوعاتی که دستمایه ساخت سریال قرار بگیرند فضا باید خیلی بازتر باشد و باید بتوان دنیای جدیدی را در اختیار فیلمساز قرار داد.

این تهیه‌کننده و مدیر پیشین با اشاره به تولید فیلم و سریال برای وی‌اودی‌ها که ترجیح بیشتری نسبت به شبکه نمایش خانگی پیدا کرده است، اعلام کرد: میزان بینندگان سریال‌ها از دی‌وی‌دی یا رسانه‌های تصویری نمایش خانگی به سمت وی‌اودی‌ها سوق پیدا کرده است و مثلا سریال جذابی که یک سال گذشته یک قسمت از آن در ۴۵۰ هزار نسخه به فروش می‌رفته است امروز در بهترین حالت به ۶۰ هزار نسخه هم نمی‌رسد بنابراین مخاطبان وی‌اودی‌ها افزایش یافته‌اند و تولیدکنندگان بیشترین تلاششان روی وی‌اودی هاست.

قرار نیست کیفیت پایین بیاید

وی اضافه کرد: وی‌اودی‌ها امکان نمایش اینترنتی در خارج از کشور را هم ایجاد کرده‌اند و به دلیل فراگیر بودن این امکانات و با توجه به اینکه طبق قانون وی‌اودی‌ها صوت و تصویر فراگیر تعریف شده‌اند بنابر این بحث مجوز گرفتن آنها از سازمان صداوسیما مطرح شده و گفته شده است که تولیدات سریال باید مجوز  صداوسیما را داشته باشد و سامانه‌های وی‌اودی ذیل معاونت فضای مجازی صدا و سیما باشند.

فرجی در پایان این اتفاق را مثبت و در راستای ظرفیت‌های جدید دانست و بیان کرد: قرار نیست کیفیت محصولات کاهش بیابد بلکه ظرفیت‌های جدید بوجود می‌آید و مخاطب فیلم و سریال به نظرم راضی‌تر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.