شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵

در نخستین قسمت فصل دوم برنامه؛

واکاوی شورش‌های اجتماعی معاصر در «شوکران»

برنامه تلویزیونى «شوکران»

سینماپرس: «شوکران» در نخستین برنامه فصل دوم خود میزبان حسین ابوالحسن تنهایی از پیشروان جامعه‌شناسی تفسیری است و به واکاوی شورش‌های اجتماعی معاصر می پردازد.

به گزارش سینماپرس، «شوکران» در نخستین برنامه فصل دوم خود میزبان حسین ابوالحسن تنهایی از پیشروان جامعه‌شناسی تفسیری و عرفان‌شناس ۶۹ ساله می شود و با این پژوهشگر و نظریه‌پرداز به واکاوی «شورش‌های اجتماعی ایران معاصر» می پردازد و درباره «گفتمان مطالبه‌گری در جامعه ایران» به بحث می نشیند.

ابوالحسن تنهایی متولد ۱۳۳۰ در اصفهان، متفکر، جامعه‌شناس، دین‌پژوه و رئیس انجمن جامعه‌شناسی تفسیری ایران است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته روان‌شناسی و فلسفه از دانشگاه اصفهان آغاز کرد. سال ۱۳۵۵ مقطع فوق‌ لیسانس را در رشته جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی در دانشگاه بین‌المللی آمریکا گذراند، در سال‌ ۱۳۵۸ دکترای تخصصی خود را اخذ کرد و استاد دروس جامعه‌شناسی در این دانشگاه نیز بود.

تنهایی پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۶۲ به‌ تدریس در دانشگاه‌های مختلف از جمله تربیت مدرس، شیراز و اراک پرداخت و مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر مسئول فصلنامه تخصصی جامعه‌شناسی این دانشگاه بوده است.

چاپ ده‌ها مقاله در حوزه‌های جامعه شناسی و عرفان و انتشار بیش از ۲۰ جلد کتاب از جمله دستاوردهای یک عمر فعالیت علمی و فرهنگی دکتر تنهایی است.

از جمله کتاب‌های حسین ابوالحسن تنهایی می توان به «هربرت بلومر و کنش متقابلگرایی نمادی»، «درآمدی بر مکاتب و نظریه‌های جامعه شناسی» و مجموعه سیزده جلدی «تخیّل جامعه شناختی در بستر تاریخ» اشاره کرد.

در فصل جدید برنامه «شوکران»، اندیشمندان برجسته داخلی و خارجی از جمله سیدحسین نصر فیلسوف ۸۶ ساله و استاد دانشگاه جرج واشنگتن، احمد مهدوی دامغانی اسلام‌شناس ۹۵ ساله و استاد دانشگاه هاروارد و شیرین هانتر متفکر سیاسی ۷۴ ساله، عضو شورای روابط خارجی آمریکا برای اولین بار در یک گفتگوی تفصیلی با رسانه ملی شرکت کرده‌اند.

همچنین منصوره اتحادیه بانوی ۸۶ ساله تاریخ ایران، آیت‌الله سیدمحمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، کریم مجتهدی فیلسوف ۹۰ ساله، حاتم قادری سیاست‌پژوه ۶۳ ساله، مهدی محسنیان‌راد رسانه‌شناس ۷۴ ساله، باقر ساروخانی متفکر ۸۰ ساله و پدر جامعه‌شناسی ارتباطات، لوریس چکناواریان موسیقی‌دان ۸۲ ساله، ابوالحسن تنهایی جامعه‌شناس ۶۸ ساله به همراه دیگر دانشوران برجسته ایرانی از مهمانان فصل جدید برنامه «شوکران» هستند.

«شوکران» که به اساسی‌ترین مسایل فکری کشور می‌پردازد، محصول مشترک شبکه چهار سیما و حوزه هنری است. این برنامه دوشنبه هرهفته ساعت ۲۱ شامگاه با سردبیری و اجرای پیام فضلی‌نژاد روی آنتن تلویزیون می‌رود.

بازپخش «شوکران» روزهای سه‌شنبه ۱۰ صبح، جمعه ۱۴ ظهر، شنبه ۱ بامداد و یکشنبه ۱۹ شامگاه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.