چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰

حق نوید محمدزاده است که دستمزد بالا بگیرد؛

دفاع آقای کارگردان از دستمزدهای نجومی بازیگران!

بهروز افخمی در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: افخمی امروز با حضور در «سلام صبح بخیر» از بازیگری خوب نوید محمدزاده دفاع کرد.

به گزارش سینماپرس، بهروز افخمی امروز با حضور در «سلام صبح بخیر» گفتگوی پرچالش و جذابی داشت که در آن از حق نوید محمدزاده برای گرفتن دستمزد بالا تا پاسخ به گفته های داریوش ارجمند درباره سریال کوچک جنگلی و وضعیت فیلم «سن پطرزبورگ» و نسخه جدید «فرزند صبح» سخن گفت.

محمد صابری امروز در این برنامه ابتدا گزارشی درباره هزینه‌های رایج تولید فیلم در سینمای ایران و سهم بازیگران از این هزینه‌ها ارائه کرد و سپس میزبان بهروز افخمی نویسنده و کارگردان برای گفت‌وگو درباره دستمزد هنگفت بازیگران بود.

افخمی در ابتدا در پاسخ به اینکه آیا دستمزد بازیگران شرایط نامعقولی در سینمای ایران دارد، گفت: بله همینطور است و همیشه استثنائاتی هم وجود دارد. یکی دو تا از بازیگران کسانی هستند که صاحب فیلم به حساب می‌آیند و حتی اگر فیلم را کارگردانی نکرده، تاثیر آنها در فیلم بیشتر از کارگردان است.

این کارگردان یادآور شد: مرحوم خسرو شکیبایی چنین حالتی داشت. او نه پول داشت، نه کارگردانی به آن معنا می‌کرد، اما وقتی در فیلمی حضور داشت، حضور او حتی بیشتر از کارگردان حس می‌شد و سایه می‌انداخت.

حق نوید محمدزاده است که دستمزد بالا بگیرد

وی اضافه کرد: بازیگران خوب داریم که دستمزدشان بالا و حقشان است دستمزد خوبی بگیرند. مثلا نوید محمدزاده خوب است.

افخمی تاکید کرد: همه جای دنیا دستمزد بالا طوری کلک است تا به بازیگر مسلط شوند. مثلا اگر در آمریکا نمی‌توانید با بازیگران مشهور کار کنید، مگر اینکه فرض کنید ۲۰ میلیون دلار یا چه می‌دانم ۱۰ برابر بودجه‌ای که می‌شود یک فیلم را ساخت، داشته باشی تا بتوانی دستمزد او را بدهی.

وی افزود: این یک کلک است و بازیگران را به برند تبدیل کرده اند. آن‌ها یک علامت تجاری هستند و دستمزدشان آنقدر بالا رفته که کسی نتواند با آن‌ها کار کند. در نتیجه پخش سه تا ۵ هزار سینما فقط با آن بازیگران مشهور ممکن می‌شود و این درست کردن نوعی انحصار است. عرصه پخش و عرضه فیلم و مسلط شدن به بازار از راه‌هایی که غیرقانونی نیست و غیرقابل تعقیب است.

این کارگردان تصریح کرد: در ایران هم دارند همین کار را می‌کنند، اما اغلب بازیگرانی که دستمزدشان بالا است حتی کسانی نیستند که مردم بخواهند در آن سطح وسیع ببینندشان. مثلا فکر کنید فیلمی یک میلیون مخاطب داشته، نهایتا خیلی بالا دو میلیون تماشاچی داشته است؛ اما هیچ کدام از این بازیگران نمی‌توانند تضمین کنند که مخاطب به دیدن هر فیلمی که در آن حضور دارند بیاید.

پول‌های بادآورده نظام مبتذل سلبریتی بازی را متداول کرد

افخمی یادآور شد: پول‌های بادآورده‌ای هم اخیراً در سینما آمده و اغلب برای کسانی است که حتی اگرپولشان سالم باشد و کثیف هم نباشد، آدم‌هایی هستند که در این کار آشنایی ندارند و بلد نیستند و هرچیزی که واسطه‌ها بگویند قبول می‌کنند. خیلی هایشان دوست دارند با سلبریتی‌ها عکس یادگاری بگیرند و همان نظام صنعتی که نظام مبتذلی است و سلبریتی بازی به اصطلاح امروز متداول بشود. البته باز هم تاکید می‌کنم که بعضی از بازیگران هستند که واقعا هنرمندند و باهوش هستند و با حس و حال بازی می‌کنند و روی نقششان کار می‌کنند.

جواد عزتی هم به اندازه نوید خوب است

وی در پاسخ به اینکه آیا غیر از نوید محمدزاده می‌توانید مثال دیگری برای این جنس بازیگران بزنید، گفت: جواد عزتی که به اندازه نوید خوب است. او خیلی باهوش است و کارش ریزه کاری دارد و معلوم است چه کارگردان دقت کرده باشد، چه نکرده باشد او کار خودش را خوب انجام می‌دهد.

برخی بازیگر نیستند

کارگردان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در این باره که راست است برخی بازیگران دستمزدشان بالای یک میلیارد تومان است، افزود: نمی‌دانم درباره چه کسانی حرف می‌زنید. برخی بازیگران هستند که بخشی دستمزد و بخشی درصد می‌گیرند و درآمدشان ممکن است، بالاتر هم برود. برخی هم هستند که بازیگر نیستند، سلبریتی و یک علامت تجاری هستند. کسی پول بادآورده دارد و می‌خواهد با بازیگران عکس یادگاری بگیرد.

وی در خصوص شبکه نمایش خانگی گفت: به طور کلی خیلی از بازیگران شبکه نمایش خانگی بازیگر واقعی نیستند و ارزش پولی را که به عنوان سلبریتی خرجشان می‌شود ندارند، اما در شرایط هرکی به هرکی با پول‌های بادآورده پول می‌گیرند. این بی لیاقتی فیلمسازان است که باعث شده این اتفاقات بیفتد.

محمدحسین مهدویان و نرگس آبیار کارگردانانی که تشخص دارند

افخمی تصریح کرد: می‌شود گفت بعد از انقلاب ما فیلمساز شاخص اعم از تهیه کننده‌ای که می‌داند چه می‌کند و کارگردان و فیلمنامه نویسی که مردم می‌خواهند آن‌ها را ببینند و کارشان تشخصی دارد کم داریم. مثل محمدحسین مهدویان و نرگس آبیار آدم‌هایی نیستند که به بازیگر وابسته باشند و ماندنشان در بالاترین سطح به بازیگرانی که استفاده کرده اند، ربطی ندارد. بلکه فیلمساز واقعی هستند. دو سه فیلمساز اینگونه هستند و شرایط امروز سینما تقصیر فیلمسازانی است که نیاز دارند، پول بادآورده پیدا شود و کسی روی فیلمشان سرمایه گذاری کند.

افخمی درباره پروژه «سن پطرزبورگ» که گفته بود با توجه به گران شدن فیلمنامه نویس و بازیگر آن احتمال ساخت قسمت دو آن وجود ندارد، توضیح داد: فقط این نیست. من اساسا یک قاعده برای خودم دارم؛ هیچوقت حاضر نشدم فیلمی بسازم که دستمزد بازیگرش از دستمزد خودم بیشتر باشد. کارگردانی که برای خودش شخصیت داشته باشد اینگونه است.

بگذارید افسانه‌ای که ناصر تقوایی درباره کوچک جنگلی تعریف می‌کند در تاریخ بماند

وی درباره سریال «کوچک جنگلی» که داریوش ارجمند اخیرا در «سلام صبح بخیر» در خصوص جدایی ناصر تقوایی و جایگزینی افخمی به او حمله کرده بود، گفت: من همیشه گفتم بگذارید افسانه‌ای که ناصر تقوایی تعریف می‌کند در تاریخ بماند. برای من و کسانی که سریال را دیده اند، این موضوع خیلی اهمیتی ندارد. برای مخاطبان نباید مهم باشد چه کسی این سریال را ساخته، مگر مردم محضردار هستند که این فیلم را به نام من یا تقوایی بزنند؟ درباره ارجمند هم باید گفت باید بگذاریم نقل شما در تاریخ بماند. عیبی ندارد مردم سریال «کوچگ جنگلی» و بازی علیرضا مجلل را به عنوان کوچک جنگلی دیده اند. ایشان را هم به عنوان مالک اشتر دیده اند و اهمیتی ندارد ایشان دارد چه می‌گوید.

افخمی تاکید کرد: من نمی‌خواهم جزئیات را تعریف کنم، چون اگر تعریف کنم مسلما به نفع آقای ارجمند نیست. دلیلی ندارد بگویم.

در این بخش حسین کلهر که اخیرا به گفتگو اضافه شده بود، توضیحات بیشتری خواست و افخمی بیان کرد: یک زمانی آقای ارجمند در جلسه‌ای همین غر را می‌زد. من با او شوخی کردم و گفتم ما در حال کودتا بودیم و داشتیم کارگردانی مثل تقوایی را که یک سال و نیم با تو کار می‌کرد و عوامل داشت کنار می‌گذاشتیم و من معلوم است که بازیگران جانشین را با خودم آورده بودم، چون نمی‌توانستم به تو اعتماد کنم.

حمله جانانه بهروز افخمی به داریوش ارجمند!

وی تصریح کرد: داریوش ارجمند ضعیف کش است و به محض اینکه در موقعیت غیرقابل جانشین کردن قرار بگیرد و بفهمد نمی‌شود عوضش کرد کارهایی می‌کند که من تحملش را ندارم، اما شنیده ام در فیلم‌های دیگران کرده است. بازیگران دیگر را تحقیر و اذیت می‌کند و اخلاق خوشی ندارد. چیزهایی که درباره او شنیده ام و آن موقع هم شنیده ام باعث شد نتوانم اعتماد کنم که به او نقش اول را بدهم.

روایت افخمی از بلایی که بر سر «فرزند صبح» آمد

افخمی یادآور شد: بلایی که سر ما آوردند معلوم نیست بر اساس چه انگیزه‌هایی سر ما آمد. برای فیلم «فرزند صبح» تا زمانی که من فیلمبرداری را تمام کردم و تا دو سال بعد که سیف الله داد تدوین آن تمام کرد، هیچ دستمزدی به ما پرداخت نشد. ضمن اینکه پول‌هایی لازم بود برای چاپ کار. اما به محض اینکه من به کانادا رفتم به سلیقه خودشان فیلم را مثله کردند و به شکل خجالت آوری آن را با تدوین ۱۴۰ دقیقه‌ای سرهم کردند و ۵۰ دقیقه آب به آن بستند. چاپ وحشتناک، دوبله و موسیقی و... آن یک چیز افتضاحی بود و با اصرار در جشنواره در مسابقه شرکت دادند.

وی تاکید کرد: لطفا تدوین سیف الله داد را ملاحظه کنید. امیدوارم اکران عمومی در شان امام و تدریجی و درازمدت در تعداد کمی سینما برای کسانی که دوست دارند فیلم را ببینند باشد. نمی‌خواهم در معرض اکران ۱۵۰ سینمایی قرار بگیرد که بگویند پشتشان گرم است و سینمای ایران را مصادره کرده اند.

سریال «رعد و برق» درباره سیل نوروزی است

این کارگردان در پایان درباره سریال «رعد و برق» که مشغول ساخت آن هست، نیز توضیح داد: فکر می‌کنم این سریال برای ماه رمضان ۹۹ نمایش داده می‌شود و یک چیزی در مایه‌های فیلم حادثه‌ای اکشن و قدری کمدی با لحظاتی تاثر آور و ترسناک است، درست مثل خود سیل که اول به نظر می‌رسید فاجعه بزرگی باشد، اما یادآور انقلاب بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.