چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹

روی آنتن شبکه چهار؛

«شب سینما» با موضوع سبک زندگی ایرانی در سینمای ایران

«شب سينما»

سینماپرس: مجله سینمایی شبکه چهار با عنوان «شب سینما» این هفته از «نشانه شناسی فرهنگی و سبک زندگی ایرانی در سینمای ایران» می گوید.

به گزارش سینماپرس، در این برنامه که پنجشنبه شب ۲ آبان ماه ساعت ۲۲ روی آنتن می رود، امیرحسن ندایی در میزبانی از بهمن نامور مطلق (نشانه‌شناس و استادیار گروه فرانسه دانشگاه شهیدبهشتی) ‌ و صادق رشیدی (دارای دکترای پژوهش هنر، پژوهشگر مطالعات نظری هنر و ادبیات) با آنها در خصوص نشانه شناسی فرهنگی و سبک زندگی ایرانی در سینمای ایران گفت‌وگو می‌کند.

زندگی ایرانی با فرهنگ اسلامی پیوند خورده است. نمی‌توان سبک زیستی مردم این کشور را در قالب هنری همچون سینما به تصویر کشید و این روایت، ردپایی از مظاهر دینی نداشته باشد، کما اینکه در هر فیلم ایرانی، از مدل پوشش لباس گرفته تا سبک معماری شهری، نشانه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که بر یک واقعیت صحه می‌گذارد و آن، اینکه: ایران امروز در حال عبور از یک مرحله گذار است. مردم ما نه دیگر به غلظت گذشته، سنتی هستند و نه به مانند کشورهای توسعه یافته، زندگی مدرنی دارند. سینمای ما هم به روشنی گویای چنین وضعیتی‌ است اما در این میان، یک موضوع مهم مطرح می‌شود:خوشبختانه فیلم‌های زیادی از فیلمسازان ایرانی به عنوان نمایندگان سینمای ما در فستیوال‌های خارجی شرکت می‌کنند اما آیا این فیلم‌ها تصویر درست و کاملی از سبک زندگی موجود در ایران معاصر، به مخاطب بیگانه، ارائه می‌کنند؟ برنامه این هفته «شب سینما» با حضور کارشناسان قصد دارد تا به این سوال پاسخ دهد.

گفت‌وگوی تلفنی با امیرهوشنگ معین کارگردان انیمیشن «گرگم و گله می‌برم» و گفت‌وگوی تلفنی با علی قاسمی پخش کننده فیلم «پیرمردها نمی‌میرند» از دیگر بخش‌های برنامه «شب سینما» است.

«شب سینما» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا توسلی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست که پنجشنبه شب‌ها به صورت زنده از شبکه دانایی و خردورزی پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.