یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

به نویسندگی «جلال خالقی مطلق»؛

انتشار «زنان شاهنامه» در ایران

شاهنامه فردوسی

سینماپرس: «زنان شاهنامه»، نوشته جلال خالقی مطلق، با کندوکاوی در فردیت زنان در شاهنامه و مقام اجتماعی آنها در اثر سترگ فردوسی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، «زنان شاهنامه» اثری تازه‌منتشر شده از جلال خالقی مطلق، شاهنامه‌پژوه سرشناس، است که از سوی انتشارات نگاه معاصر در اختیار علاقه‌مندان به ادب فارسی و شاهنامه قرار داده شده است.

متن آلمانی «زنان در شاهنامه» رساله دکتری خالقی مطلق در دانشگاه کلن در سال 1970 است که ترجمه انگلیسی آن در سال 2012 توسط انتشارات مزدا در کالیفرنیا منتشر شد. چند سال پیش ترجمه‌ای به زبان فارسی از این اثر در ایران منتشر شد که با اشکالاتی همراه بود. فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی با در نظر گرفتن نواقص ترجمه نخست، تلاش کردند تا با رفع این نواقص ترجمه‌ای نو از این اثر ارائه دهند.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: نگارنده بر آن بوده در مقدمه نقش جنس مؤنث در اسطوره‌شناسی ایران را مشخص کند تا روشن شود که این موضوع در شاهنامه نمود داشته و اگر چنین است تا چه حد بوده است. مقدمه با داستان آفرینش مرد و زن پایان می‌یابد و مؤلف در آنجا آن را به داستان نخستین زن در شاهنامه مرتبط می‌سازد.

نگارنده در بخش نخست چکیده‌ای موجز از داستان‌های مهمترین زنان شاهنامه را ارائه می‌کند و آنها را با دیگر منابع پیش از اسلام و عهد اسلامی تا آنجا که بر مؤلف شناخته شده و قابل دستیابی بودند، می‌سنجد. نگارنده کوشیده است در پایان هر بند ویژگی‌های شخصیتی آنها را به اجمال بازگو کند. از آنجا که شخصیت‌های زنان در شاهنامه فراوان هستند و پرداختن به همه آنها امری ملال‌آور است، لذا نگارنده تمام زنان اسطوره‌ای و البته مهمترین زنان بخش تاریخی شاهنامه را منظور داشته و آنها را بنا بر طبقه اجتماعی‌شان خواه اشراف و خواه زنان عامه تقسیم‌بندی نموده است.

بخش دوم به بررسی جایگاه زنان در شاهنامه می‌پردازد و همواره منابع اسلامی و پیش از اسلام را مورد توجه قرار داده است. نگارنده به اجمال نقش، ‌ اهمیت و سرنوشت هر یک از شخصیت‌های زنان در ادوار مختلف زندگی‌شان را مانند دوران کودکی، همسری و مادر بودن در قالب خانواده و همچنین جامعه، به طور کلی توصیف می‌کند. از آنجا که شاهنامه کتابی در باب حقوق خانواده نیست لذا نگارنده برای پر کردن خلأ موجود از منابع دیگر سود جسته است. بنابراین شاهنامه در این زمینه از تحقیق حاضر منبعی جانبی به شمار می‌رود. اما این امر روشن می‌سازد که موضوعات فرهنگی پیش از اسلام کمابیش به طور کامل در شاهنامه مطرح شده‌اند... د.

فردیت زنان در شاهنامه و مقام اجتماعی آنها در اثر سترگ فردوسی موضوعی است که در دو فصل مورد بررسی قرار گرفته است.

انتشارات نگاه معاصر کتاب حاضر را در هزار نسخه و در 266 صفحه منتشر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.