شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳

صهیونیست‌ها ارتش مجازی فعال دارند؛

حضور کمرنگ رسانه‌های محور مقاومت در فضای مجازی

ملحم ریا

سینماپرس: مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران گفت: خوشبختانه جهان رسانه به سمت شبکه‌های اجتماعی حرکت می کند که مخاطبانش چندین برابر رسانه‌های سنتی مانند روزنامه و تلویزیون است که در این بخش قوی نیستیم.

به گزارش سینماپرس، «ملحم ریا» مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره اینکه چه زمانی ضرورت راه اندازی شبکه المیادین احساس شد، گفت: المیادین زمانی راه اندازی شد که شرایط حساسی در جهان عرب وجود داشت. به ویژه در منطقه سوریه و عراق. در آن شرایط مردم منطقه نیاز داشتند تا حقیقت را ببینند. به ویژه آنکه رسانه های جریان سلطه گر استکباری به شکلی تروریسم وهابی داعش و النصره را تبلیغ می کردند که مردم منطقه به سمت آن جذب شوند. اینجا بود که تروریست های وهابی از صد کشور جهان به سوریه آمدند تا مقابل ارتش و مردم سوریه بایستند. در آن شرایط شبکه ما راه اندازی شد تا مردمی را که به دنبال حقیقت هستند، یاری رساند.

وی ادامه داد: هدف ما اول تقریب و نزدیک کردن پیروان مذاهب و ادیان به یکدیگر و دوم حمایت از محور مقاومت است. به همین منظور شعار خود را این جمله قرار داده ایم؛ (فلسطین هدف ماست و ما همیشه به سمت فلسطین حرکت می کنیم.)

وی همچنین درباره اینکه به رسانه های مقاومت و در طرف مقابل رسانه های استکبار اشاره کردید، وجه تفارق آن دو را در چه نکاتی می بینید؟، تصریح کرد: ما اکنون در وسط یک جنگ رسانه ای هستیم. نه تنها در غرب آسیا بلکه در کل جهان یک جبهه رسانه ای خیر و خوبی وجود دارد که دعوت به صلح و  تاکید بر اشتراکات می کند که به آن محور مقاومت می گوییم. رسانه های برون مرزی ایران نظیر پرس تی وی، العالم، الکوثر، سحر و... و. و دوستان ایران در این محور فعالیت دارند. در طرف مقابل، هیمنه رسانه ای وسیعی از بدی ها دیده می شود که رسانه های بین المللی آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و متحدان شان قرار دارند و جریان سلطه استکباری را شکل داده اند.

ریا تاکید کرد: این مقابله رسانه ای در یک جنگ همه جانبه بیشتر مشخص می شود؛ برای مثال نحوه اطلاع رسانی در خصوص جنگ سوریه نشان می دهد که یک رسانه به دنبال خیر و سعادت مردم فعالیت می کند یا هدفش رشد اختلاف، افزایش شر و نابودی کشورهای منطقه است. به بیان دیگر، برای غلبه بر شرایط دشوار اجتماعی نیاز به همراستایی فکر انسان های آن محیط است. رسانه ها می توانند افراد را با حقایق آشنا سازند تا با فعالیت بهتر این توان عمومی غلبه بر مشکلات تقویت شود. البته در هر جنگی باید به سلاح متناسب با همان معرکه مسلح شد. در نبرد رسانه ای هم باید سطح فناوری شبکه های محور مقاومت را بالا ببریم تا بتوانیم با دشمن مقابله کرد. می دانیم که رسانه های جریان سلطه گر از فناوری های بالا استفاده می کنند. همچنین بودجه های سنگین  که به ۵۰۰ میلیون دلار در سال می رسد در اختیار دارند. گاهی تا یک میلیارد دلار در سال برای شبکه های غربی هزینه می شود.  

وی همچنین درباره اینکه این تقابل رسانه ای دقیقا چه مصداقی دارد و اگر در این مسیر حرکت نکنیم چه آسیب هایی می بینیم؟، توضیح داد: اجازه بدهید برای روشن شدن بحث یک مثال مطرح کنم؛ رژیم صهیونیستی ارتش مجازی خود را دارد؛ یکی از وظایف آنها حضور در فضای مجازی با اکانت های دروغین است تا بتوانند خود را عضوی از جامعه پیروان یک مذهب یا نژاد نشان دهد و زمینه اختلافات مذهبی یا ملیتی را فراهم سازند که در ادامه به درگیری و فتنه های قومی و مذهبی و... منجر شود.  تصور کنید یک نفر حساب کاربری خود را علی کرار معرفی می کند و دیگری احمد ابوبکر. سپس آنها به مذهب دیگری توهین می کنند و متاسفانه مردم یک منطقه هم جذب این فتنه ساختگی شده و با هم دعوا می کنند. در نهایت کار بالا می گیرد و شر بزرگی راه می افتد. البته به صورت بسیار ساده و مختصر بیان کردم اما این تاثیری است که رسانه های شر افکن جریان استکباری به ارمغان می آورند. اینجاست که ما باید با توان رسانه ای مقابل این جریان مقاومت کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم که تولید محتوا برای رسانه های محور مقاومت باید به سمتی حرکت کند که بیانی متعادل را ارائه دهد. در حال حاضر بیشتر مخاطبان ما هواداران جبهه مقاومت هستند و این خوب است. اما خوبتر آنکه بتوانیم اشخاص طرف مقابل و حتی افراد بی طرف را نیز جذب کنیم. بنابراین باید محتوایی تولید کنیم که اهداف راهبردی ما را منتقل کند تا قدرت خنثی سازی توطئه ها را داشته باشیم. به عبارت دیگر با قدرت رسانه های مقاومت باید فتنه های مذهبی، قومیتی، ملیتی و ... را که موجب شر در کشورهای ما می شوند در هم بشکنیم. این یک وظیفه مهم برای رسانه های محور مقاومت است.

وی در پاسخ به این پرسش که این موارد فقط برای سوریه و عراق است که درگیر موج تروریسم تکفیری بودند یا برای همه جهان اسلام؟، گفت:برای همه کشورهاست. همین وضعیت در مورد تونس و مصر هم هست. حتی برای عربستان. در آن کشور باید سعی کنیم تا جامعه اهل سنت را با حقایق آشنا کنیم و آنها را از فتنه هایی که رسانه های استکباری تولید می کنند آگاه کنیم.

وی همچنین درباره اینکه چالشی که وجود دارد سطح متفاوت بودجه های شبکه های محور مقاومت با محور جریان سلطه است به نظر شما این فاصله را چگونه می توان جبران کرد؟، پاسخ داد:خوشبختانه جهان رسانه به سمت شبکه های اجتماعی حرکت می کند که مخاطبانش چندین برابر رسانه های سنتی مانند روزنامه و تلویزیون است. بیشتر جوانان از این رسانه ها استفاده می کنند. بخش ناخوشایند ماجرا این است که در این بخش قوی نیستیم. بنابراین باید از طریق تولید محتوای مناسب و دوره های آموزشی برای استفاده از فضای مجازی فعالان رسانه ای را تقویت کنیم. البته منظور اشخاصی است که شغل شان کار در رسانه نیست بلکه به دلیل علاقه مندی در این عرصه فعالیت دارند.

وی در ادامه سخنانش به شبکه پرس تی وی اشاره کرد و عنوان داشت: شبکه خوبی است که توانسته جایگاه بالایی در میان رسانه های جهانی به ویژه تلویزیون های انگلیسی زبان به دست آورد و به رقابت با سی ان ان، بی بی سی، الجزیره انگلیسی و ... بپردازد. در نتیجه فعالیت خوب این شبکه مخاطبان بسیاری در آمریکا، شبه قاره هند، اروپا و حتی آفریقا به دست آورد. این موفقیت خوبی است. هر چه رسانه های محور مقاومت بیشتر باشند بهتر است. زمانی که جریان سلطه استکباری توانسته رسانه های بسیار و موازی برای گمراه کردن مردم جهان در اختیار دارد چرا ما در مسیر حقیقت و نور شبکه های متعدد نداشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.