شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

به تهیه کنندگی علی اسماعیلی؛

مرور مصائب شیعه در «تنهاتر از مسیح»

نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح»

سینماپرس: تهیه‌کننده نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» که ویژه ایام اربعین حسینی در بوستان ولایت اجرا می‌شود درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی سخن گفت.

علی اسماعیلی تهیه‌کننده نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» که ویژه ایام اربعین حسینی و تا پایان ماه صفر در بوستان ولایت اجرا می‌شود، درباره این اثر به مهر گفت: این نمایش بزرگ میدانی سال گذشته نیز اجرا شد که بعد از تجربه سال قبل که ۳۰۰ هزار نفر در طول ۷۰ اجرا این نمایش را دیدند، امسال نیز تصمیم گرفتیم مجددا این اثر را به صحنه ببریم اما کار تفاوت‌های زیادی نسبت به پارسال دارد.

وی با اشاره به احتمال تمدید این نمایش یادآور شد: «تنهاتر از مسیح» قرار است تا ۶ آبان ماه روی صحنه باشد، اما به دلیل استقبال مخاطبان و با توجه به پیام‌هایی که از جانب افرادی که به پیاده روی اربعین رفته و نتوانسته‌اند کار را ببینند، دریافت کردیم، احتمال تمدید اجرا وجود دارد. برای اجرای این اثر نمایشی لوکیشن‌های بسیاری را از شمال تا غرب و شرق تهران جستجو کردیم تا نهایتا به بوستان ولایت رسیدیم. نام این اثر نمایشی از شعر علیرضا قزوه وام گرفته شده است و در سوله‌ای با ظرفیت بیش از ۵ هزار نفر میزبان علاقه مندان و عاشقان حسینی هستیم.

اسماعیلی با اشاره به تغییرایی که نمایش نسبت به سال گذشته داشته است، توضیح داد: در اجرای امسال بیش از ۶۰ درصد از محتوا، دکورها و حتی شیوه اجرای نمایش تغییر کرده است. این مدل از اجراهای میدانی تلفیقی از تئاتر و سینما و دیگر هنرهای اجرایی است و مبدع اصلی این نوع آثار هم کسی نیست جز بهزاد بهزادپور که از سال ۸۳ با نمایش «شب آفتابی» چنین نمایش‌هایی را باب کرد و همه بچه‌های «تنهاتر از مسیح» و نمایش‌هایی از این دست افتخار می‌کنند که شاگردی بهزادپور را کرده‌اند و هرکس به نوعی راه را که این هنرمند آغاز کرده است، ادامه می‌دهند.

وی درباره ویژگی‌های این نمایش بیان کرد: از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این اجرا نسبت به نمایش‌های مشابه این است که «تنهاتر از مسیح» در طول یک ساعت و ۲۰ دقیقه بدون وقفه اجرا می‌شود و جابجایی سریع دکورها و گریم و لباس بازیگران در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. عوامل نمایش در طول اجرا اصلا فرصت استراحت ندارند و باید با تمرکز بالا کارشان را انجام دهند چون کوچکترین خطایی به شکل زنجیره‌وار خطاهای دیگری را رقم می‌زند و شالوده کار را با مشکل مواجه می‌سازد.

تهیه‌کننده نمایش «تنهاتر از مسیح» درباره داستان نمایش و چگونگی روایت مصائب امام حسین(ع) عنوان کرد: در اجرای سال گذشته قصه «تنهاتر از مسیح» از روز اربعین آغاز و با یک فلاش بک وارد به وقایع کربلا داشت و دوباره با یک فلاش فوروارد به روز اربعین بازمی‌گشتیم و در نهایت اتفاقات به اسارت مردم شیعه و مظلوم سوری پیوند می‌خورد اما با نظرسنجی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شاید این رفت و برگشت‌های زمانی برای همه مخاطبان قابل فهم نباشد از همین رو با تغییراتی که در داستان دادیم قصه به صورت خطی و روان روایت می‌شود.

وی اداد: در این اجرا داستان از حرکت کاروان سیدالشهدا(ع) از مکه و ماجرای مسلم و تنهایی و شهادت او در کوفه آغاز و به صحرای کربلا و شهادت اصحاب امام حسین(ع) و حضرت علی اکبر(ع)، حضرت عباس(ع) و سیدالشهدا (ع) می‌رسد و بعد وارد بحث اسارت اهل حرم و حرکت به سمت شام و شهادت حضرت رقیه(س) و خطبه حضرت زینب(س) می‌شویم و در نهایت نیز مساله اسارت مردم سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س) و به شکل نمادین ظهور حضرت آقا امام زمان(عج) به تصویر کشیده می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در این نمایش همکاری دارند، گفت: این اثر در مساحتی بیش از ۲۰ هزار متر مربع اجرا می‌شود و عوامل زیادی در قالب گروه‌های مختلف هنری در به ثمر رسیدن کار همکاری دارند که از همه آنها سپاسگزارم. در کنار عومل اجرایی باید از گروه بازیگران نمایش نیز قدردانی کنم که در طول یک ساعت و ۲۰ دقیقه بدون وقفه مدام در حال تعویض لباس و گریم و نقش هایشان هستند. امسال مفتخر بودیم که از سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بازی در نقش‌های مختلف نمایش استفاده کنیم و این مساله توفیقی برای ما بود که در خدمت این عزیزان باشیم.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: این نمایش بزرگ میدانی به یاری و تلاش نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که از تک‌تکشان قدردانی می‌کنم. با حضور در این نمایش استعداد بسیاری از آن‌ها شناسایی شده و با توجه به استعداد و توانایی هرکدام از آن‌ها، نقش‌های مختلفی برایشان تعیین شده است.

نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» ویژه ایام اربعین حسینی و ماه صفر با محوریت مصائب خاندان عصمت و طهارت در واقعه عاشورا در بوستان ولایت و در فضایی بیش از ۲۰ هزار مترمربع روی صحنه می‌رود.

این نمایش کاری از مؤسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس و به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا اجرا می‌شود. در این نمایش بیش از ۱۵۰ هنرور و بازیگر تئاتر فعال هستند.

«تنهاتر از مسیح» با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری تهران از تاریخ ۱۷ مهر ماه لغایت ۶ آبان ماه هر شب در بوستان ولایت شهر تهران اجرا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.