سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳

برتران تاورنیه:

ایجاد محدودیت فیلم‌های مارول برای شکل‌های دیگر سینما

برتران تاورنیه

سینماپرس: برتران تاورنیه کارگردان مطرح فرانسوی سینما فیلم «مرد ایرلندی» اسکوررسیزی را یک کار شگفت انگیز خواند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، برتران تاورنیه کارگردان مطرح فرانسوی فیلم های «حدود نیمه شب» و «ساعت ساز» که ریاست انستیتوی لومیر و همینطور دبیری جشنواره لومیر را برعهده دارد در آغاز برگزاری جشنواره لومیر با ورایتی درباره دهمین دوره این جشنواره گفتگو کرده است.

تاورنیه در این گفتگو از نمایش فیلم «مرد ایرلندی» جدیدترین ساخته مارتین اسکورسیزی در جشنواره لومیر امسال گفت.

او فیلم اسکورسیزی را یک فیلم فوق العاده خواند و گفت: فیلمی فوق العاده و شگفت انگیز است. «مرد ایرلندی» «رفقای خوب ۲» نیست، کاملا متفاوت از آن است، یک اثر مالیخولیایی با یک بخش پایانی همراه با حزن و اندوه. فیلم پر از خشونت است البته باید گفت شوخی های شگفت انگیز و دیالوگ های فوق العاده ای هم دارد.

در ادامه این گفتگو تاورنیه در پاسخ به این پرسش که شما و اسکورسیزی هر دو عاشق سینما هستید، این روزها اسکورسیزی از فیلم های ابرقهرمانی که به گفته او سینمای واقعی نیستند ابراز نگرانی کرده است، شما در این باره چه می گویید، گفت: این مساله بسیار مهمی است و مربوط به تنشی است که همیشه وجود داشته ‌است. شما می‌توانید همین نوع مبارزه را در دهه ۴۰ میلادی بین فیلم ‌های جدی مثل «خوشه‌های خشم» جان فورد مقابل موزیکال های سرگرم کننده با بازی بتی گریبل ببینید. در فرانسه نیز ما همیشه بحث بین افرادی داشتیم که می‌خواستند فیلم‌های معنی ‌دار بسازند که چیزی برای گفتن داشته باشند و برخی که هدف فیلم برایشان در درجه اول سرگرمی بود اما در گذشته، این دو نوع سینما وجودشان کنار هم آسان ‌تر بود اما اکنون با وجود فیلم های بسیار پرهزینه دسترسی به سینماها دشوارتر شده است زیرا ممکن است فیلم‌های مارول فضایی را اشغال کرده باشند که موجب جلوگیری از انتشار فیلم‌ های دیگر شده باشد.

تاورنیه درباره بزرگداشت آثار گذشته کوپولا در جشنواره لومیر امسال هم گفت: فیلم های بزرگ مانند رمان های بزرگ هستند که می توانند در هر فرهنگی و در هر کشوری مورد توجه قرار بگیرند، منظورم فیلم هایی شبیه «اینک آخرالزمان» و «پدرخوانده» کوپولا است. البته کوپولا دو یا سه فیلم دیگر دارد که دست‌کم گرفته شده اند، ما در اینجا آن فیلم ها را مورد توجه قرار می دهیم، یکی از آنها فیلم «باغ های سنگی» است که یکی از معدود فیلم های آمریکایی است که فقط به پیامد های جنگ می پردازد، به نظر من این فیلم جان فوردی ترین فیلم کوپولا است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.