شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

سینماگران از بی توجهی به مفاهیم دینی در سینما و تلویزیون می گویند:

از تصرف حوزه فرهنگ و هنر توسط طاغوت تا ضدیت مدعیان دمکراسی با آثار دینی/ وقتی با عدم حضور مدیران دغدغه مند به روشنفکرمآبان پروبال داده می شود!

سیدزاده-همراه-سلطانی آزاد-اصغری-برجی-کاسبی-آقامحمدیان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور گفتند: حوزه فرهنگ و هنر توسط طاغوت و شیطان تصرف شده و مدعیان دمکراسی با آثار دینی ضدیت و عناد جدی دارند؛ این سینماگران با تأکید بر اینکه عدم حضور مدیران دغدغه مند و ارزشی و پروبال دادن به روشنفکرمآبان دلیل اصلی بی توجهی به مبانی دینی در سینما و تلویزیون است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس تاریخ را با بزنگاه‌های سرنوشت‌ ساز آن می‌شناسند. عاشورای سال ۶۱ هجری، یکی از آن بزنگاه‌ها است که مسیر تاریخ و سرنوشت جامعه مسلمین را تغییر داد. خون سیدالشهداء(ع)، حیاتی دوباره به کالبد امت اسلامی بخشید.

پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال ۱۳۸۵ چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این‌ همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست».

اینک سال ها است که راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) با حضور عاشقان چندین میلیونی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می شود. سوژه ای که می تواند دستمایه تولید صدها آثار سینمایی و تلویزیونی باارزش و درخشان در کشور شود اما به دلیل غفلت های مسئولان تاکنون کمتر روی آن پرداخت شده است.

شور و شعور حسینی در گام های استوار راهپیمایان اربعین تداعی کننده، جاودانگی پیام عاشورا است. زائرانی که با اعتقاد قلبی و باور راستین به حقانیت نهضت عاشورا در این گردهمایی بزرگ حضور می یابند تا قدرت اتحاد و انسجام جهان اسلام را به نمایش بگذارند باید در آثار سینمایی و تلویزیونی جایگاه ویژه ای داشته باشند.

از سوی دیگر امروز مبحث اربعین حسینی (ع) یک مسأله فراملی محسوب می شود چرا که زائرانی از سراسر جهان در این گردهمایی بزرگ شرکت می کنند؛ مدت ها است کارشناسان دغدغه مند حوزه فرهنگ و هنر و سینماگران ارزشی و متعهد خواستار توجه ویژه مسئولان سینما و تلویزیون به این راهپیمایی عظیم شده اند. این افراد با تأکید بر اینکه ما نیازمند تولید آثار ارزشمند در این خصوص هستیم ابراز می دارند: برخی مدیران طی سال های اخیر با بی توجهی به مضامین دینی و ملی باعث خدشه دار شدن تولید این قبیل آثار شدند این در حالی است که ما هرگز نباید در مقابل هالیوود که می خواهد اسلام و ایران را متحجر و عقب افتاده نشان دهد دست روی دست بگذاریم؛ محصولات فرهنگی و هنری امروزه هدایتگری لازم را ندارند و سینما به بیراهه رفته است.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، ابوالفضل همراه، شاهد سلطانی آزاد، ابراهیم اصغری، رضا برجی، محمد کاسبی و شفیع آقامحمدیان با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدزاده: عرصه فرهنگ و هنر در محاصره و تصرف طاغوت است/ کسانی که درکی از عاشورا ندارند از تولید فیلم های مرتبط با این موضوع حمایت نمی کنند

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در آستانه اربعین حسینی (ع) گفت: عرصه فرهنگ و هنر امروزه در محاصره و تصرف نزدیک به کامل طاغوت و شیطان است و همه به فکر حفظ میز و صندلی های شان هستند و تنها در راستای منافع شخصی شان فعالیت می کنند نه آنچه به نفع جامعه، تقویت و هویت دینی و ملی است! متأسفانه عرصه فرهنگ جایی شده که نمی توانیم انتظار عمل خوب در آن داشته باشیم. امروزه هر اتفاق نامبارکی در این عرصه باورپذیر شده چرا که انتظار دیگری از مسئولان فرهنگی نمی توانیم داشته باشیم چون این حوزه مهم را  رها کردند.

همراه: مدعیان دمکراسی و روشنفکری ضدیت بسیار جدی با تولید آثار دینی دارند/ چرا سینمای ایران نشانی از فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی ندارد؟

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون به مناسبت اربعین حسینی (ع) در رابطه با بی توجهی به این بزرگترین اجتماع بشری، در تولید آثار تصویری با انتقاد شدید نسبت به مدیران سینمایی گفت: متأسفانه مدعیان دمکراسی و روشنفکری دارند ضدیت بسیار جدی با تولید آثار دینی دارند؛ نه تنها بخشی از سینماگران که بخشی از مدیران نیز به این درد دچار هستند و در آن ها هم هیچ دغدغه مندی و باوری برای پرداختن به آثار تاریخی و مذهبی دیده نمی شود. یکی از آفات بسیار بزرگی که سینمای ایران مدت ها است دچار آن شده کم توجهی به موضوعات ارزشی است که اقبال عمومی دارند. بی توجهی به این آثار در حالی صورت می گیرد که اگر سوژه ای سخیف و مبتذل و یا تلخ و سیاه باشد اغلب سینماگران و مدیران از آن استقبال و حمایت می کنند تا تولید شود. این اتفاق در حالی است که سینماگران ارزشی، متعهد، ولایتمدار و دغدغه مند به دلیل عدم حمایت از جانب متولیان سینما که باید سینمای کشور را بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی اداره کنند، جایی در سینما ندارند و امکان کار برایشان فراهم نمی شود.

سلطانی آزاد: باید در خصوص فلسفه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) و روح این واقعه، کار اساسی صورت گیرد/ اربعین مقدمه واقعه ظهور است

شاهد سلطانی آزاد نیز در این خصوص اظهار داشت: آنچه در خصوص مناسک دینی و مذهبی مهم است اینکه باید آثاری در این خصوص تولید شود که بتواند همه مردم جهان را با هر تفکر و اندیشه و دینی به سوی خود جذب کند؛ قطعاً باید در خصوص فلسفه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) و روح این واقعه کار اساسی صورت گیرد اما متأسفانه در همین تعداد انگشت شماری از آثار هم که در این رابطه تولید شده ما روحی از این واقعه بزرگ را شاهد نیستیم.

اصغری: تولید آثاری در خصوص شعائر دینی باید اولویت اصلی سینما و تلویزیون باشد/ جایگاه مطالبات برحق قاطبه مردم در حوزه فرهنگ و هنر کجاست؟

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما به مناسبت اربعین حسینی (ع) در رابطه با بی توجهی به این بزرگترین اجتماع بشری، در تولید آثار تصویری با انتقاد شدید نسبت به مدیران سینمایی گفت: تولید آثاری در خصوص شعائر دینی و مذهب تشیع باید اولویت اصلی سینما و تلویزیون باشد؛ مدیرانی که در رسانه ملی و سازمان سینمایی حضور دارند رسالت اصلی شان توجه به این مسائل است اما متأسفانه ما در اغلب اوقات شاهد هستیم که در این ایام و مناسبت ها با برگزاری های شوهای زودگذر می خواهند اثبات کنند که نسبت به این مسائل دغدغه و اهتمام جدی دارند در صورتی که اصل ماجرا اینطور نیست! جایگاه مطالبات برحق قاطبه مردم و مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر کجاست؟ مدت های مدیدی است که مردم و رهبری مطالبات برحقی را در رابطه با بسیاری از مسائل به خصوص در حوزه های فرهنگی و اقتصادی از مسئولان اجرایی و مدیران این نهادها دارند اما مسئولی پیدا نمی شود که وظیفه اش را درست انجام دهد. این مایه خفت است که مسئولانی در دستگاه ها منصوب می شوند که هیچ کاری در خصوص به ثمر رسیدن مطالبات حضرت آقا و مردم انجام نمی دهند. سوأل بنده اینجا است مسئولی که نمی تواند کار خود را درست انجام دهد و مطالبات مردم و رهبری را پاسخ بدهد چرا همچنان روی صندلی اش نشسته است و عزل نمی شود؟

برجی: فقدان شایسته سالاری در سینما باعث عدم تولید فیلم هایی با موضوع اربعین شده است/ چرا افراد فرتوت حوزه فرهنگ را اداره می کنند؟

رضا برجی مستندساز مطرح سینما نیز در این باره گفت: فقدان شایسته سالاری در سینما باعث عدم تولید فیلم هایی با موضوع اربعین شده است؛ قطعاً اگر افرادی شایسته و متعهد اداره حوزه های مهم فرهنگی را بر عهده داشتند، توجه به مناسک مختلف دینی به خصوص اربعین حسینی (ع) را وظیفه اصلی خود می دانستند و تنها از تولید آثاری با این قبیل مضامین حمایت می کردند. وقتی آدمی کوتوله باشد قطعاً معاونان و مشاوران کوتوله تر از خود را انتخاب می کند؛ این اتفاق در میان وزرا و مدیران فرهنگی ما افتاده است، در رسانه های ما افتاده است. به همین علت است که امروزه آن ها کمترین درکی از اربعین و عاشورای حسینی (ع) ندارند.

کاسبی: سینمای ایران نیاز به تولید آثار قوی و اثرگذار در خصوص مناسک دینی و مذهبی دارد/ بی دغدغگی مفرط عامل اصلی فقدان تولید آثار ارزشمند است

محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با بی توجهی به بزرگترین اجتماع بشری، در تولید آثار تصویری گفت: سینمای ایران نیاز به تولید آثار قوی و اثرگذار در خصوص مناسک دینی و مذهبی دارد و هیچ فردی نمی تواند این مسأله را انکار کند اما از جایی که «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، ما در سینمای امروز کشورمان کمتر شاهد تولید آثاری در این زمینه هستیم.

آقامحمدیان: تمام نهادها باید از تولید آثار مذهبی حمایت کنند/ عداوت، ناآگاهی، کج سلیقگی و... سینما را از فرهنگ اصیل دینی دور کرده است

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این رابطه اظهار داشت: تمام نهادهای فرهنگی که مدعی اشاعه، تقویت و رشد فرهنگ نظام جمهوری اسلامی ایران هستند باید از تولید آثار مذهبی حمایت کنند؛ متأسفانه مدت ها است کارهای ارزشی در سینما رنگ باخته و هیچ کسی نیست که به فریاد سینما و سینماگران ارزشی، متعهد و دغدغه مند برسد. متأسفانه آنچه در سینمای امروز کشور شاهد هستیم از دست دادن محتوای ارزشی و اخلاقی است؛ این در حالی است که مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند از فیلم های دینی با نگاه های سالم و اخلاقی حمایت کنند نه اینکه مانع تولید این گونه آثار گردند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.