چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴

دبیر جشنواره مطرح کرد؛

وظیفه جشنواره ها، ایجاد بازار نیست و فقط می توانند جریان سازی کنند

جشنواره بین المللی فیلم رشد

سینماپرس: وحید گلستان دبیر جشنواره «رشد» در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از پنجاه دوره برگزاری، ما هنوز بازار پررونقی از تولید و نمایش فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی درکشور نداریم، اظهار داشت: فراموش نکنید که وظیفه جشنواره ها، ایجاد بازار نیست و فقط می توانند جریان سازی کنند تا روندهای قبل و بعد از خود یعنی تولید و بازار پخش فیلم ها تقویت شوند؛ لذا این نقد نمی‌تواند به ذات جشنواره «رشد» وارد باشد.

به گزارش سینماپرس، وحید گلستان دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی «رشد»، در گفتگو با برنامه زنده «پارک شهر» شبکه رادیویی تهران به پرسش‌هایی درباره این جشنواره پاسخ داد و از تحولات تازه ای در این رویداد گفت که می توانند برای فیلمسازان و فعالان اقتصادی سینما بسیار جذاب باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که جشنواره فیلم «رشد» به اعتقاد بسیاری ازکارشناسان با اهداف اولیه تأسیس خود فاصله‌ای معنادار یافته گفت: چنین ذهنیتی گرچه شاید درباره اثرگذاری جشنواره تا حدودی صدق کند، ولی درباره هدف‌گذاری اش یقینا نادرست است. زیرا از ابتدا قرار بر این بوده تا این جشنواره، بهترین فیلم‌های علمی و آموزشی و تربیتی که در ایران و جهان تولید می شده را رصد، و به روند آموزشی کشورمعرفی کند تا به عنوان یک رسانه اثربخش وارد فرآیند آموزشی شوند.

وی بیان کرد: این هدف اصلی جشنواره  بوده که نه تنها هنوز دنبال می‌شود بلکه توسعه هم پیدا کرده است. زیرا به عنوان جشنواره تخصصی فیلم های آموزشی، امروز دایره مخاطبانش علاوه بر دانش آموزان کودک و نوجوان، والدین و معلمان و کارشناسان را نیز دربر می‌گیرد. هرچند بیشترین حجم فیلم‌هایش کماکان متناسب با دانش‌آموزان است.

گلستان ادامه داد: قبول داریم که جشنواره فیلم «رشد» بعد از حدود نیم قرن برگزاری باید اثر بخشی بیشتری در فرآیند آموزشی مدارس کشور داشت که ندارد و خود ما هم به دنبال آسیب‌شناسی مساله و کمک به حل آن هستیم. این امر دلایل مختلفی دارد از جمله کم رونق بودن جریان سازی و فرهنگ سازی جشنواره و مهم تر از همه عدم وجود بازار فیلم آموزشی.

دبیر جشنواره «رشد» در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از پنجاه دوره برگزاری، ما هنوز بازار پررونقی از تولید و نمایش فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی درکشور نداریم، اظهار داشت: فراموش نکنید که وظیفه جشنواره ها، ایجاد بازار نیست و فقط می توانند جریان سازی کنند تا روندهای قبل و بعد از خود یعنی تولید و بازار پخش فیلم ها تقویت شوند؛ لذا این نقد نمی‌تواند به ذات جشنواره «رشد» وارد باشد. ولی باور ما این است که جشنواره «رشد» تنها نهادی است که در درون فرایند رسمی آموزش قرار دارد و ظرفیت های قانونی توسعه بازار محتوای یادگیری که قواعد و حساسیتش با سایر بازارهای فرهنگی بسیار متفاوت است را دارد.

وی تاکید کرد: یکی از اتفاق مهم امسال این است که زمینه تحولاتی را به وجود می آوریم  تا از دوره پنجاهم (پاییز سال ۹۹) جشنواره «رشد» به شکل گیری بازاری مورد نظر کمک کند و درنتیجه روی انگیزه های تولید نیز اثر بگذارد. بازاری که قبلا سودآور نبود و توجیه اقتصادی نداشت. در چند سال گذشته با شروع دوره پسا اینترنتی و امکانات فضای مجازی، این رویکرد علاوه بر فرهنگی بودن، یک جریان جذاب مالی هم محسوب می‌شود. ما امسال در گام اول می خواهیم با استفاده از همین زیرساختهای موجود، رویداد « «رشد»» را به ایستگاهی برای بازتعریف و توسعه اکران‌های دانش‌آموزی تبدیل ‌کنیم.

گلستان در تشریح مسیری که می تواند به تاثیر جشنواره «رشد» روی اقتصاد فیلم های کودک، نوجوان و علمی- آموزشی بینجامد گفت: در دنیا نهاد آموزش و پرورش برای اثربخشی برنامه های آموزشی از محتواهای بیرون از خود کمک می گیرد ولی برای ورود این محتوا به جریان آموزشی باید آنها را کنترل کیفی کند. در ایران بهترین مجری کنترل کیفی فیلم ها در بدنه آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و جشنواره «رشد» است. لذا این ظرفیت وجود دارد که این رویداد از جشنواره‌ای که کارکرد آن صرفا رصد و تشویق فیلم ها است به کارکردهای تازه خود نیز دست بیابد، یعنی گسترش محتواهای حوزه های یادگیری و حمایت از اکران فیلم های برگزیده، به ایجاد بازار فیلم آموزشی و تربیتی.

وی با تاکید بر لزوم تجمیع امکانات موجود و ایجاد گفتگو میان جشنواره با فیلمسازان و فعالان بازار فیلم های دانش آموزی گفت: برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی باید در متن جشنواره یک نگاه تازه و یک بسترتکنولوژیک جدید ایجاد شود. طبعا در این مدت کوتاهی که من در جشنواره مسئولیت گرفته‌ام، امکان فراهم کردن همه این ها نبود؛ ولی به این سمت دورخیز کردیم و خوشبختانه چند قدم هم جلو رفتیم. از جمله امسال در دوره چهل و نهم هم شاهد خواهید بود که در تهران به برگزاری جشنواره با شیوه همیشگی سئانس های رایگان صبح و بعد از ظهر (برای دانش‌آموزان وخانواده‌ها و کارشناسان) بسنده نمی کنیم؛ بلکه هماهنگی شده که تا ۲ هفته پس از اختتامیه، نمایش آثار برگزیده و شاخص رویداد «رشد» را در سئانس های صبح سینماهای جشنواره با سازوکار بلیت‌فروشی ادامه دهیم. همچنین به دنبال یافتن شکل مقتضی برای ارائه آثار در بستر سامانه های ویدئوی درخواستی هستیم.

دبیر جشنواره بین المللی «رشد» در پایان گفتگو تاکید کرد: بلیت های این اکران آزمایشی قیمت چندانی نخواهند داشت، ولی این اولین اقدام عملی جشنواره «رشد» برای حمایت از تقویت اقتصاد فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی در ایران است؛ که به شکل های دیگر هم ادامه خواهد یافت.

چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های علمی آموزشی تربیتی «رشد» در هفته پایانی آبان ماه توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در تهران، و از آذر تا اردیبشت سال بعد در سایر استان های کشور برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.