دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱

سینماگران از مدیران بنفش و افول بنیاد سینمایی فارابی می گویند؛

از انتقاد به باندبازی های سیاسی در بنیاد سینمایی فارابی تا تأکید بر لزوم توجه به منافع ملی و تقویت سینمای استراتژیک/ باید از بریز بپاش ها جلوگیری شود

علیخانی-شهیدی-شرکت-آذین-راست گفتار-توحیدپرست-بیرنگ-محسنی نسب-شاهمرادی زاده-شریفی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی در خصوص افول جدی بنیاد فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش انتقادات جدی خود را نسبت به باندبازی های سیاسی و جناحی در این بنیاد سینمایی ابراز داشتند و تأکید کردند این نهاد زمانی می تواند کارآمد باشد که به منافع ملی و دینی اهمیت داده و تمام اهتمامش را برای رشد و اعتلای سینمای استراتژیک به کار بندد.

به گزارش سینماپرس مدت ها است عده ای از سینماگران، کارشناسان سینما و اهالی رسانه نسبت به موضع انفعالی بنیاد سینمایی فارابی که بخش اعظمی از بودجه های بیت المال را می بلعد و هیچ کارآیی مثبت و روشنی در سینمای کشور ندارد موضع گرفته اند.

به زعم بسیاری از اهالی سینما بنیاد سینمایی فارابی تنها محلی برای حمایت از برخی سینماگران که وابسته به جریان فکری و جناحی و سیاسی مدیران فعلی سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی شده و به همین دلیل این افراد معتقدند که بهتر است این نهاد هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

سینماگران با انتقاد نسبت به بریزبپاش پول های هنگفتی از بیت المال در بنیاد سینمایی فارابی که یکی از موارد اخیر آن صرف هزینه های چندصد میلیون تومانی برای گردش و تفریح چند نفر از نزدیکان فارابی در جشنواره فیلم کن بوده خواستار آن شدند که مسئولان این بنیاد سینمایی به جای این بریز و بپاش های زائد که هیچ نفعی برای سینما ندارد به فکر تولید در سینما و ایجاد عدالت در سینما باشند.

برخی سینماگران با طرح این پرسش که امثال اسفندیاری ها چرا ۴ دهه است که در بنیاد سینمایی فارابی پست و مقام دارند و از پول بیت المال ارتزاق می کنند؟ خواستار آن شدند تا اگر این بنیاد ناکارآمد سینمایی منحل نمی شود حداقل افراد متعهد، انقلابی و مومن که توجه ویژه ای به سینمای انقلاب و دفاع مقدس دارند اداره آن را در دست گیرند.

لازم به ذکر است در خرداد ۱۳۶۲، پس از روی کار آمدن فخرالدین انوار به مقام معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلافاصله یک گروه مشاوره متشکل از سیدمحمد بهشتی، محمد مهدی دادگو و محمد آقاجانی که از برنامه ‌ریزان صدا و سیما بودند و مهدی مسعودشاهی که مدیر کل اداره نظارت و نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود به عنوان نماینده این وزارتخانه تشکیل شد. وظیفه این گروه رسیدگی به مقوله حساس سینما بود. سینماها از نخستین جاهایی بودند که در جریان انقلاب تعطیل شده بودند و تا سال ۶۲ تعداد سینماها که راه ‌اندازی شدند و فیلم ‌هایی که ساخته شد انگشت‌ شمار بود. طی نشست‌های متعددی این گروه به بازشناسی موقعیت، آسیب‌ها و چشم‌انداز سینمای ایران پرداختند و به این نتیجه رسیدند که نهاد جداگانه ‌ای باید به این مقوله رسیدگی کند.

از سوی دیگر در سال ۱۳۵۶ باشگاه فارابی با هدف گسترش فرهنگ سینمایی از طریق کلوب ‌های نمایش فیلم تأسیس شده بود و اساسنامه مدونی نیز داشت که در آن مقطع زمانی می ‌توانست مشکل قانونی و سازمانی این گروه را حل کند تنها عنوان باشگاه به بنیاد تغییر نام داد و پس از انجام مراحل قانونی، مسئولیت‌ها تقسیم شد. این بنیاد علاوه بر تولید و توزیع فیلم در داخل و خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و پشتیبانی تولید، خدمات فنی (از جمله لابراتوار، تدوین، استودیوی صدا، دوبله و...) را بر عهده داشت و دفتر امور جشنواره‌ های بنیاد سینمایی فارابی برگزارکننده جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشنواره فیلم کودک و نوجوان و به طور کلی هر جشنواره فیلم حرفه‌ای در کشور بود؛ از سوی دیگر انتشارات فارابی که زیرمجموعه این بنیاد است، کتاب‌ هایی با موضوع فیلم و سینما و نشریات دوره‌ای نظیر فصلنامه سینمایی فارابی (از ۱۳۶۷)، ماهنامه گزارش فارابی (که قبل از ۱۳۷۷ با نام صنعت تصویر منتشر می‌شد)، نشریه مردم و سینما (از ۱۳۷۷) و... را منتشر می‌ کرد؛ اما طی سال های اخیر بنیاد سینمایی فارابی برخلاف سال های ابتدایی تأسیس اش دیگر کارآیی لازم برای سینمای ایران را ندارد.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی نام آشنای کشور آقایان: عبدالله علیخانی، یدالله شهیدی، افشین شرکت، جبار آذین، کاظم راست گفتار، داود توحیدپرست، بیژن بیرنگ، محسن محسنی نسب، ماشاالله شاهمرادی زاده و امیرحسین شریفی با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ادامه مطلب نقل شده است.

علیخانی: بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر هیچ خروجی و بازدهی مثبتی نداشته است/ افرادی که در شوراهای تخصصی فارابی حضور دارند اغلب فاقد تخصص اند!

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر هیچ خروجی و بازدهی مثبتی نداشته است؛ مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید با دقت عملکرد این نهاد را رصد کنند. طی این سال ها ما شاهد آن بودیم که این بنیاد از کسانی که اصلاً سینماگر و فیلمنامه نویس نبودند فیلمنامه های به درد نخور خریداری کرد که الآن در کمدهای این بنیاد مشغول خاک خوردن هستند و همه این اتفاقات به دلیل به کارگماردن نیروهای فاقد تخصص در شوراهای تخصصی این نهاد سینمایی بود.

شهیدی: رئیس سازمان سینمایی و مسئولان وزارت ارشاد باید پاسخگو باشند که دستاورد بنیاد سینمایی فارابی در سال های اخیر چه چیزی بوده است

یدالله شهیدی تهیه کننده سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: رئیس سازمان سینمایی و مسئولان وزارت ارشاد باید پاسخگو باشند که دستاورد بنیاد سینمایی فارابی در سال های اخیر چه چیزی بوده است؛ آن ها باید دغدغه مندانه به این مسأله ورود پیدا کنند که بودجه های تزریقی شان به این بنیاد سینمایی صرف چه کارهایی شده و آیا این کارها دردی از سینما و سینماگران درمان کرده است یا نه!؟ مدت های مدیدی است که اهالی شریف رسانه و منتقدان در برنامه های رادیویی و تلویزیونی و در مطبوعات و فضای مجازی انتقادات جدی خود را نسبت به مسائل مختلف از جمله مسأله بنیاد سینمایی فارابی مطرح کرده و می کنند اما متأسفانه هیچ اتفاق مثبتی پیروی این انتقادها رخ نمی دهد، گویا کسی صدای انتقادها را نمی شنود و همین مسأله باعث می شود که ما به این نتیجه برسیم که حرف های مان نتیجه ای ندارند!

شرکت: سردمداران فارابی و خانه سینما آدم هایی سطحی نگر و کارنابلد هستند/ سینماگران مستقل جایی در فارابی ندارند

افشین شرکت کارگردان سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: کسانی که سردمدار بنیاد سینمایی فارابی هستند مثل فردی که روی صندلی مدیریت خانه سینما نشسته، آدم هایی به شدت سطحی نگر و کارنابلد هستند که پیشینه محکمی در سینما ندارند و معلوم نیست چرا در این سمت ها به کار گرفته شده اند! فارابی طی سال های اخیر برای سینمای ایران چه کرده است؟ چرا سینماگران مستقل جایی در این نهاد ندارند؟ چرا برای حضور ۷ نفر در کن هزینه کرد چندصد میلیونی شده است؟ این ها سوألاتی است که مسئولان این نهاد باید پاسخگوی آن باشند. سوأل بنده این است که امثال اسفندیاری ها چرا ۴ دهه است که در بنیاد سینمایی فارابی پست و مقام دارند و از پول بیت المال ارتزاق می کنند؟ فارابی رسماً امروزه شبیه به یک کمپانی فیلمسازی شده که به فیلم های خودش توجه دارد؛ بودجه اش را از بیت المال می گیرد و بعد با هزار اهن و تلپ عنوان می کند که از سینماگران حمایت می کند در صورتی که منظور او سینماگرانی خاص هستند که بر اساس اهداف و ایدئولوژی های فارابی مبادرت به فیلمسازی می کنند.

آذین: راهی که مسئولان فارابی پیش گرفته اند برخلاف ارزش ها و آرمان های ملی، دینی و مردمی است/ عمر این نهاد سینمایی به پایان رسیده؟!

جبار آذین منتقد سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: مدت ها است زیرمجموعه های سازمان سینمایی به ویژه خانه سیاسی و تجاری سینما و بنیاد سینمایی فارابی بر اساس همراهی و مشاورت قدرت های در سایه و عوامل مافیا و پولشویان پشت به ملت کرده و برخلاف ارزش ها و آرمان های ملی، دینی و مردمی مسیر انحراف را در پیش گرفته اند. گرچه در ماه های اخیر عوامل این بنیاد با اغواگری درصدد زنده و فعال بودن سینمای کودک و از طریق مهمان بازی با خارجی ها و وانمود کردن حرکت هایی برای تولید مشترک ایران و جهان در حد تبلیغ کارهایی انجام داده اند اما حمایت ها، رفاقت ها و باندبازی های این بنیاد نشان دهنده آن است که تا زیرگلو در انحراف و کجروی فرو رفته و برخلاف ادعاها و تبلیغات مبلغان آن در رسانه ها از جمله زیرمجموعه های سازمان سینمایی است که از منظر تاریخی و کارکرد دچار فرسودگی و عمر آن به پایان رسیده است.

راست گفتار: ساختار کلی سینما دچار ایراد اساسی است/ فارابی زمانی تأثیرگذار بود که باعث عدم تولید فیلم‌هایی مانند «هزارپا» می شد

کاظم راست گفتار کارگردان سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: ساختار کلی سینما دچار ایراد اساسی است و فارابی هم به عنوان بخش کوچکی از سینما از این ایرادات بی بهره نمانده است؛ بنده معتقدم تا در نظام بندی تقسیم بودجه و مدیریت سینما استحاله درستی صورت نگیرد مشکلات هیچ یک از نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی و خود این سازمان حل نخواهد شد. فارابی زمانی تأثیرگذار بود که باعث عدم تولید فیلم هایی مانند «هزارپا» می شد! اما متأسفانه امروز ما شاهد آن هستیم که فیلم هایی مانند «هزارپا» از سوی مدیران سینمایی و مافیای سینما حمایت می شوند تا نسخه های ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و... شان هم ساخته شود؛ این بلایی است که خصوصی سازی بر سر سینما آورد.

توحیدپرست: وجود فارابی برای سینما نفعی ندارد/ چرا بودجه بیت المال فقط باید با توصیه برخی اشخاص به افرادی خاص تعلق گیرد؟

داود توحیدپرست کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: وجود فارابی نه تنها برای سینما نفعی ندارد بلکه به شدت مضر است چرا که سیاست های این بنیاد به گونه ای است که سینماگران را در یک خط نمی گذارد و میان فیلمسازان تبعیض بسیار قائل می شود و بدل به نهادی شده که تنها از برخی افراد خاص حمایت دارد و از همین رو قطعاً قاطبه سینماگران با وجود آن مخالف هستند. سازمان سینمایی متولی اصلی اعطای مجوز ساخت و نمایش به فیلم ها است اما متأسفانه در اتفاقی عجیب ما شاهد این هستیم که اگر فارابی بخواهد از فیلمی حمایت کند باید فیلمنامه آن به تأیید اعضای شوراهای فیلمنامه خودش برسد! این یعنی دوباره کاری و اعمال سلیقه های شخصی!

بیرنگ: نه تنها فارابی که سایر نهادهای دولتی که در امور سینما سرمایه گذاری می کنند مجذوب بازار شده اند/ در آمریکا سینما اهداف حکومت را هدایت می کند

بیژن بیرنگ تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: بنده معتقدم نه تنها فارابی که سایر نهادهای دولتی که در امور سینما سرمایه گذاری می کنند مجذوب بازار شده اند و به همین دلیل دیگر نمی توان از آن ها انتظار بهره وری گذشته شان را داشت؛ ما نهادهایی را به وجود آوردیم که به هسته سینمای بعد از انقلاب کمک کنند اما کم کم به حاشیه کشیده شدند و جذابیت بازار و سرمایه آن ها را به سمت خود کشید و این نهادها برای سودآوری بیشتر و ادامه حیات شان تولیداتی انجام دادند که ارتباطی با اهداف اولیه شان نداشت. در آمریکا سینما اهداف حکومت را هدایت می کند اما در کشور ما این گونه نیست؛ سینما باید جنبه هدایت گری داشته باشد. بنده معتقدم بخشی از تولیدات در بخش های دولتی ما هیجانی است و مسئولان دنبال آن نیستند که این تولیدات چه تأثیری می تواند در جامعه داشته باشد. این اتفاقات است که باعث می شود تا پول های بیت المال از بین برود و یا فیلم هایی تولید شوند که هرگز به اکران نمی رسند و مجبور هستند آرشیو شوند و خاک بخورند.

محسنی نسب: در دولت آقای روحانی فیلمسازان فرهنگی و ارزشی از سینما حذف شدند/ مسئولان سینمایی باید پاسخگوی ذره ذره پول هایی که حرام کرده اند باشند

محسن محسنی نسب کارگردان سینما نیز با انتقاد از عملکرد مدیران فارابی به سینماپرس گفت: بنیاد سینمایی فارابی بر اساس یک آرمان و اعتقاد درست پایه گذاری شد و تا سال ها مرجع رسمی فیلم های ارزشی و فرهنگی بود و خیلی از آثار ماندگار سینمای ایران چند دهه قبل توسط این بنیاد حمایت و تولید شدند اما در دولت آقای روحانی فیلمسازان فرهنگی و ارزشی از سینما حذف شدند و مسئولان این بنیاد هم مانند سایر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی دیگر در حذف و بی توجهی به سینماگران ارزشی کوتاهی نکردند! چرا باید در این شرایط اقتصادی چند صد میلیون تومان برای تفریح ۷ نفر در جشنواره کن خرج شود؟ مسئولان با چه جرأتی چنین هزینه کردهایی می کنند؟ شما به جای صرف این پول ها می توانید از فیلمسازان فرهنگی و اصیل و متعهد که سال ها است در انتظار تولید اثرشان هستند حمایت کنید.

شاهمرادی زاده: وظیفه فارابی حمایت و تولید فیلم های ارزشی و انقلابی است/ سینماگران ارزشی امروزه بیشتر از دوران جنگ در حال ترکش خوردن هستند!

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: وظیفه بنیاد سینمایی فارابی و سایر نهادها و ارگان های فرهنگی و هنری که از بودجه نظام ارتزاق می کنند حمایت و تولید فیلم های ارزشی و انقلابی است در غیر این صورت باید تعطیل شوند؛ این مایه شرمساری است که امروزه مسائل ضد ارزش در فیلم ها ترویج می شوند، اصل انقلاب و نظام اسلامی در فیلم ها زیر سوأل می رود و فیلم های ضدجنگ ساخته می شوند؛ این وضعیت را چه کسی جز مدیران سینمایی به وجود آورده اند؟ خیلی مایلم آقایان جواب بدهند طی سال های اخیر فیلم هایی که در راستای تاریخچه انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و... تولید کرده اند چه بوده؟ چرا این افراد اصلاً توجیه نیستند که باید چه فیلم هایی تولید کنند؟ چرا در سینمای ایران هرکاری دلشان بخواهد انجام می دهند و بعضاً مشاهده شده که به سمت بیگانگان سوق پیدا کرده اند؟

شریفی: عملکرد فارابی باعث به وجود آمدن باندبازی در سینما شده است/ مسئولان این مجموعه هوای رفقای شان را دارند!

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: ادغام بنیاد سینمایی فارابی با سازمان سینمایی باعث جلوگیری از هدررفت بودجه بیت المال می شود و بنده یکی از افرادی هستم که با انحلال این بنیاد و ادغام آن در سازمان سینمایی موافقم هرچند که که می دانم در نهایت هیچ چیز عوض نمی شود و وضعیت همان که بوده باقی می ماند اما شاید این مسأله باعث شود تا بودجه های کمتری از بیت المال هدر برود. متأسفانه بنیاد سینمایی فارابی مدت ها است که میان اهالی سینما تبعیض های چشمگیر و آشکاری را قائل می شود به نحوی که به افراد معمولی که جزو گعده دوستان و آشنایان مدیران نیستند مبالغ بسیار اندکی آن هم بعد از گذر از یک شرایط نفس گیر و سخت اعطا می شود اما در نقطه مقابل مسئولان این بنیاد به کسانی که در دایره نزدیکان شان هستند بودجه های کلانی را اعطا می کنند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.