شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

کارگردان «یاس های وحشی» مطرح کرد؛

آثار آرمان گرا را حذف کردند/ به بهانه سینمای واقعیت گرا زشتی‌ها و پلشتی‌ها را نشان دادند

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب از حذف شخصیت های آرمان گرا از فیلمنامه ها انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما، درباره وضعیت محتوایی فیلمنامه‌ها و راه حل برای حل مشکلات بی محتوایی آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سینمای ایران یک مشکل اساسی دارد که از نیمه دهه هفتاد شروع شد و یک سری منتقد قلم به مزد تحت تاثیر تفکر جناح چپ به بهانه اینکه این آثار واقعی نیستند، آثار مطلوب آرمان گرا را حذف کردند و بعد به بهانه سینمای واقعیت گرا زشتی‌ها و پلشتی‌ها را نشان دادند، در حقیقت این رسالت هنر که نشان دادن حقیقت هستند را به بهانه نشان دادن واقعیت از بین بردند.

او افزود: این یعنی انسان در بیان حقیقت باید از خود گذشته باشد و نگاهش را روی مسائل دنیوی ببندد و به طرف حقانیت و حقیقت برود به عنوان نمونه درسینمای دهه شصت یا سینمای امروز آمریکا شخصیت اصلی قصه یک موجود آرمان گرایی است که خودش را بخاطر خانواده یا جامعه و وطن و موضوعی آرمانی فدا می‌کند. این از خودگذشتگی و فداکاری به بهانه فیلمفارسی بودن از سینمای ایران حذف شد و الان دیگر چیزی از آن نمانده است یعنی سینمای ایران تنها سینمایی در دنیا است که در آن حقیقت وجود ندارد اگر ما به سمت سینمای حقیقت برویم سینما محتوای مطلوب پیدا می‌کند.

او افزود: سینمای هالیوود با تمام زشتی‌ها و پلشتی‌هایی که در نحوه ارائه دارد در جان داستان اینطور نیست به عنوان نمونه حتی ترمیناتور که شخصیت آن ماشینی است آرمان گرا و از خود گذشته است در فیلمنامه و فیلم‌های سینمایی ما کاملا حذف شده و فیلم‌ها به بی محتوایی و شوخی‌های جنسی و آن مطالبی که در فضای مجازی بین دخترها و پسرها مطرح می‌شود و در فیلمنامه‌ها می‌بینیم رسیده است.

محسنی نسب در خصوص متولی این اتفاق و چگونگی رفع مشکلات آن گفت: این وظیفه سازمان سینمایی است که راهکاری پیدا کند می‌دانید که مسائل فرهنگی به سرعت ساخته نمی‌شود و زمانبر است همانطور که گفتم استارت این بی محتوایی از نیمه دهه هفتاد زده و تا الان ادامه دارد و به اوج رسیده است. البته اگر رئیس سازمان سینمایی بخواهد این موضوع را حل کند طبیعی و ساده خواهد بود یعنی به فیلم‌هایی که فاقد شخصیت اصلی آرمان گرا و حقیقت جو نیست پروانه ساخت ندهد و شورایی متشکل از افراد متخصص، دلسوز، داستان نویس و متفکر در شورای فیلمنامه بگذارد و به فیلمنامه‌هایی که فاقد عنصر حقیقت جویی هستند پروانه ساخت ندهند و یا بگویند حداقل یکی از شخصیت‌های اصلی آرمان گرا و فرهنگش متناسب و منطبق با فرهنگ حقیقت جویی و باورهای عامیانه مردم باشد.

محسنی نسب گفت: متاسفانه تعدادی فیلمساز مبتذل ساز فعالیت می‌کنند و از آنجایی که فیلمشان فروش دارد به غلط حرفه ای‌تر و صاحب سینماتر محسوب می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.