شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

بلاتکلیفی به خاطر اصلاحات؛

سرانجام سریال لبنانی سیما ؛ از اصلاح فیلمنامه تا انصراف نویسنده

بهروز شعیبی_ محمد خزاعی_ مصطفی رستگاری_ حسین نمازی

سینماپرس: سریالی که قرار بود به نویسندگی مصطفی رستگاری،‌ تهیه‌کنندگی محمد خزاعی و کارگردانی بهروز شعیبی در لبنان ساخته شود، به‌واسطه اعمال برخی اصلاحات همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی این روزها تهیه‌کنندگی یک سریال ایرانی-لبنانی را برعهده دارد که قرار است بخشی از آن در لبنان ساخته شود اما هنوز زمان‌بندی دقیقی از فرآیند تولید و موعد پخش آن اعلام نشده است.

این سریال پیش از این به کارگردانی بهروز شعیبی تا مرحله پیش تولید هم پیش رفته و بخشی از کارهای آن در لبنان به انجام رسیده بود اما در همان مرحله پیش تولید متوقف شد و فیلمنامه دوباره به مرحله بازنویسی بازگشت.

محمد خزاعی که همزمان با هفته دفاع مقدس هفته پیش مهمان برنامه «هفت» شده بود، باردیگر اشاره‌ای گذرا به این پروژه داشت اما گویا هنوز مشخص نیست این سریال قرار است چه زمانی به‌صورت جدی وارد فرآیند تولید شود.

این سریال با نام «خیابان الحمراء» به نویسندگی مصطفی رستگاری در سیمافیلم به تصویب رسید و وی حدود دو سال و نیم مشغول پژوهش و نگارش سریال بوده است. این سریال در قصه عاشقانه و ملودرامی که پیش می‌برد به بحث‌های مقاومت پرداخته و در بخش‌هایی از کار که در لبنان ساخته می‌شود به ماجرای تجاوز داعش به شرق لبنان نیز اشاره خواهد داشت.

قرار بود این سریال با مشارکت شبکه «المنار» به تولید برسد و انتخاب بازیگر و لوکیشن‌های سریال نیز انجام شده بود و تقریبا از اواخر تابستان خبرهایی از این سریال منتشر شد اما باز هم همه چیز در سکوت خبری فرو رفت.

کارگردانی با بهروز شعیبی؟

اولین خبر رسمی درباره این پروژه در قالب گفتگویی با محمد خزاعی در نهم تیرماه منتشر شد که از ساخت یک سریال ایرانی-لبنانی خبر داده بود و نکته تازه این بود که خزاعی از بهروز شعیبی نیز به عنوان کارگردان این سریال یاد کرده بود. او همچنین اعلام کرد قرار است این سریال مهرماه کلید بخورد.

این خبر از آنجا موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت که قبل از آن مطرح شده بود که قرار است بهروز شعیبی سریالی با نام «اقیانوس آرام» بسازد که قصه‌ای اجتماعی داشت و محمود رضوی نیز تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشت. با این حال با خبر رسمی خزاعی درباره سریال ایرانی- لبنانی دیگر حرفی از «اقیانوس آرام» هم در رسانه‌ها مطرح نشد.

مدتی بعد از اینکه این سریال در پروسه پیش تولید قرار گرفت، فیلمنامه سریال این بار به اداره کل فیلمنامه سیمافیلم رفت تا یک بار دیگر متن فیلمنامه سریال به نظارت این اداره کل برسد.

اصلاحات اداره کل فیلمنامه سیمافیلم

حدود یکی دو سال است که نام اداره کل فیلمنامه سیمافیلم در محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود؛ اداره‌ای که قرار بود ابتدا امین صدیقی ریاست آن را بر عهده داشته باشد اما با بازنشستگی امین صدیقی، حالا حجت‌الاسلام رحیم‌زاده که پیش از این به عنوان مدیرگروه معارف شبکه یک سیما فعالیت داشت، به سمت مدیریت این اداره کل منصوب شد.

این اداره کل چند عضو دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مسعود ترقی‌جاه، مجید رضابالا، حسین کرمی، جواد میرزا آقازاده و... اشاره کرد.

با ارزیابی مجدد متن فیلمنامه «خیابان الحمراء» در این اداره کل اصلاحیه‌های زیادی به متن وارد شد که از جمله آن‌ها تغییر عنوان سریال بود.

«خیابان الحمراء» یکی از خیابان‌های مشهور بیروت است که نام سریال از آن گرفته شده بود. همچنین فیلمنامه اولیه در بخش‌هایی به ماجرای امام موسی صدر هم اشاره‌هایی داشت که گویا با نظر این اداره کل، ‌ این بخش هم باید از فیلمنامه حذف شود.

حسین نمازی نویسنده جدید سریال

طبق آخرین خبرها اکنون حسین نمازی که پیش از این سریال «حوالی پاییز» را در تلویزیون نویسندگی و کارگردانی کرده بود، در حال بازنویسی فیلمنامه «خیابان الحمراء» است و ظاهراً مصطفی رستگاری به‌عنوان فیلمنامه‌نویس اولیه  در واکنش به اصلاحات سیمافیلم درخواست کرده نام او به عنوان نویسنده فیلمنامه از این پروژه حذف شود.

این سریال قرار است در ۳۰ قسمت ساخته شود که در شهرهای تهران، مشهد و بیروت به تصویربرداری می‌رسد و بخشی از بازیگران را هم لبنانی‌ها تشکیل می‌دهند.

باید دید آیا محمد خزاعی در مقام تهیه‌کننده برای به سرانجام رساندن آن علاوه‌بر فیلمنامه‌نویس، ‌ تغییراتی در تیم کارگردانی هم خواهد داد یا پروژه کماکان قرار است با هدایت بهروز شعیبی مقابل دوربین برود؟

بهروز شعیبی این روزها در قالب همکاری با سازمان «اوج» فیلم سینمایی «روز بلوا» را برای حضور در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر کارگردانی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.