جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴

سعید الهی، کارشناس فرهنگ و رسانه:

سینمای ایران قبل از رده‌بندی سنی نیازمند اصلاح محتوای فیلم‌هاست

سعید الهی

سینماپرس: سعید الهی، کارشناس ارشد رسانه معتقد است که آنچه تحت عنوان رده‌بندی سنی در فیلم‌های سینمایی اعمال می‌شود، نوعی هویت بخشی به آثاری است که مجال تولید پیدا نمی‌کردند.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی، کارشناس فرهنگ و رسانه به کیهان گفت: به‌نظر من مشکل سینمای ایران در حال حاضر، بحث انفعال در بررسی محتواهای سینمایی است. یعنی نقش نظارتی سازمان سینمایی به‌عنوان نماینده حاکمیت در حوزه سینما کاملاً مخدوش شده است. در نتیجه آنچه به‌عنوان رده‌بندی سنی در فیلم‌ها اعمال می‌شود، نوعی هویت بخشی به برخی از آثاری است که در دهه‌های مختلف مجال تولید پیدا نمی‌کردند.

وی افزود: از سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود به جای اینکه درگیر یک سری رفتارهای تقلید گونه مانند رده‌بندی سنی در سینما بشوند، ابتدا به موضوع محتوای فیلم‌ها بپردازند و با تقویت شوراهای نظارتی موجود مثل شورای پروانه ساخت وشورای نمایش، موضوع محتوای آثار سینمایی که به شدت نگران‌کننده شده است را سامان‌دهی کنند.
این کارشناس در ادامه اظهار کرد: حتی برای همین رده‌بندی سینمایی نیز متأسفانه پیش زمینه‌ها و پیش نیازهای ضروری لازم انجام نشده است. چون رده‌بندی سنی به فرهنگسازی هم نیازمند است.
وی افزود: واژه رده‌بندی سنی آثار سینمایی و مفهوم اعداد ذکر شده هنوز برای بسیاری از مردم معنایی ندارد و این یعنی حتی گام‌های اولیه فرهنگسازی هم برداشته نشده است. این فرهنگسازی نیازمند تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و هشدار جدی به مردمی است که مشتاق رفتن به سینما هستند. الهی گفت: بهداشت روانی جامعه به این سادگی فراهم نمی‌آید و پیش زمینه‌ها و پیش نیازهایی دارد که ابتدا باید راجع به آنها فکر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.