جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴

نماینده مجلس مطرح کرد؛

پرداختن «بدون توقف» به فرزندآوری پاسخی به نیازهای فرهنگی و اجتماعی است

برنامه تلویزیونی «بدون توقف»

سینماپرس: مازنی با تأکید بر اینکه بخش مهمی از مسئله فرزندآوری به موضوعات اجتماعی و روانی جامعه برمی‌گردد، تصریح کرد: در واقع طرح موضوع فرزندآوری در برنامه بدون توقف در راستای پاسخ به این نیازهاست.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام «احمد مازنی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در خصوص طرح موضوع فرزندآوری در برنامه بدون توقف اظهار کرد: یکی از مسائل امروز جامعه ایران عدم تناسب بین تولد نوزادان و کودکان و افراد مسن است، واقعیت این است که اگر ما به اطلاعات و آمار مربوط به وضعیت جمعیت نگاهی بیندازیم خواهیم دید کشورمان با بحران جدی در این زمینه روبرو خواهد بود.

وی ادامه داد: بخشی از این بحران به موضوع سالمندی و کمبود نیروی جوان و پویا که در آینده امور کشور را برعهده بگیرند برمی‌گردد، اهمیت این مسئله تا آنجاست که در شورای اجتماعی کشور و در حضور مقام معظم رهبری در خصوص این موضوع طرح بحث شد و در آن جلسه همه دستگاه‌ها موظف به همکاری در خصوص این موضوع شدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم همچنین عنوان کرد: پس از آن در کمیسیون فرهنگی مجلس پیش‌نویس طرحی را ارائه دادیم که همه دستگاه‌ها در این زمینه ورود داشته باشند و در اولین فرصت در سال گذشته در کمیسیون فرهنگی طرح جمعیت و تعالی خانواده را تهیه کردیم که در آن هماهنگی مجموعه شورای نگهبان، دولت، مجلس و سایر نهادها مورد توجه قرار گرفته که منتظریم در هیئت رئیسه مجلس در دستور کار قرار گرفته و در صحن علنی تصویب شود، انشاءالله زودتر این طرح به نتیجه رسیده و زمینه تحقق آن فراهم شود.

رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در خصوص این طرح گفت: در این طرح همه ابعاد تشویقی در خصوص ازدواج و فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته است، بر اساس این طرح قانونی جوانان از جهت اشتغال، اقتصاد، مسکن و معیشت مورد تشویق و حمایت قرار می‌گیرند. البته یک سری از امور مربوط به بخش‌های آموزشی است که به وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما، حوزه‌های علمیه و سایر نهادهای حکومتی که از جهت آموزش و فرهنگ‌سازی وظائفی دارند برمی‌گردد و تکالیف این نهادها پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام مازنی در ادامه عنوان کرد: اما واقعیت این است که بیش از آنکه فرزندآوری به مسئله اقتصادی و معیشتی برگردد یک مسئله روانی و اجتماعی است، هم در خصوص ازدواج و هم برای فرزندآوری مجموعه مسائلی که در کشور است از مسائل داخلی تا روابط بین‌اللملی، مسائل اقتصادی، انقلاب سایبری و مجموعه این موضوعات دست به دست داده که فضای روانی عدم اعتماد به آینده و کاهش امید و در نتیجه کاهش فرزندآوری را پدید آورد که برطرف کردن این فضا نیاز به یک کار علمی، دانشگاهی دارد و صرفا قانونگذاری مشکل را حل نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه قانونگذار تنها می‌تواند ریل‌گذاری کند، گفت: در این میان سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مسؤلیت مهمی داشته و کار ویژه‌ای باید انجام دهند که جوانان جامعه به این مسئله توجه کنند و به هرحال نیازهای روانی و اجتماعی آنها پاسخ داده شود که خوب برنامه بدون توقف اقدام حساس و گام مثبت و خوبی است که شبکه سه سیما برداشته و بسیار در فرهنگ‌سازی در این زمینه مؤثر بوده و قطعا طرح این موضوع در این برنامه در راستای همین نیازهای فرهنگی و اجتماعی جوانان است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در خصوص طرح مباحثی از جمله اجرایی نشدن قانون دورکاری برای مادران و عدم نظارت بر قوانین حمایتی برای مادران شاغل در برنامه بدون توقف، یادآور شد: من اطلاع دقیقی از عدم اجرای این قوانین ندارم. چون کار قانونگذار قانونگذاری است و در این بخش وجه نظارتی پیش می‌آید، در همین طرح جمعیت و تعالی خانواده که در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید، بر اساس همین شنیده‌ها که به مجلس هم رسید حمایت از مادران در محیط کار مورد توجه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام مازنی در پایان تأکید کرد: قطعا اگر هر نهادی در خصوص بازگرداندن مادران پس از مرخصی به محل کار بر خلاف قانون رفتار کند یا با تهیه قرارداهای غیرقانونی در جهت سرپیچی از قانون حرکت کند حتما غیرقانونی است. اینجا ما نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف از طرف مردم و صداوسیما هستیم، قطعا اگر با چنین مسئله‌ای مواجه شویم که نهادی از قوانین سرپیچی کند تخلف است و در صورت اثبات این موضوع در خصوص اجرای صحیح قانون با آن دستگاه برخورد شده و به عالی‌ترین مقام دستگاه‌ها تذکر داده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.