سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۷

حر: بی توجهی به محتوا و نادیده گرفتن ارزش ها و فرهنگ غنی انقلاب اسلامی در آثار سینمایی تعمدی است و به مسأله نفوذ بازمی گردد

اکبر حر

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: بی توجهی به محتوا و نادیده گرفتن ارزش ها و فرهنگ غنی انقلاب اسلامی در آثار سینمایی تعمدی است و به مسأله نفوذ بازمی گردد؛ متأسفانه ما طی سال های اخیر کمتر نشانی از عظمت و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس را در سینما شاهد بوده ایم و در نقطه مقابل انبوهی از فیلم های سخیف و مبتذل و بی محتوا و یا تلخ و سیاه و ضد ارزش های انقلابی سینما را احاطه کرده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله محتوا بسیار مهم و پیچیده است؛ اصولاً ماندگاری هر اثر فرهنگی و هنری مربوط به محتوای آن اثر است. درست است که ساختار هم تأثیرات خاص خود را دارد اما اهمیت اصلی در اثر فرهنگی و هنری با محتوا است.

وی یادآور شد: شهید مرتضی مطهری در خصوص اهمیت محتوا و توجه به ارزش ها در آثار فرهنگی می گویند: «اوج قله ادبیات فارسی که شعرا و عرفا به آن رسیدند به پشتوانه معارف اسلامی است که در آثارشان از آن بهره بردند و استفاده کردند؛ به همین علت است که کتاب های آن ها بدل به آثاری شده که همچنان بزرگان ادبیات جهان در مقابل شان خاضع هستند.»

حر سپس با بیان اینکه هرچقدر محتوا قوی تر باشد اثر هنری قوی تر می شود اظهار داشت: متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی ما یاد اصلاً چنین درکی ندارند و یا تعمداً چنین مسأله ای را نادیده می گرند. بنده متأسفم که باید بگویم فرهنگ و هنر و به خصوص سینما پدیده هایی هستند که نفوذ در آن ها به شدت رخنه کرده، نفوذی ها می خواهند جامعه و به خصوص نسل جوان که می توانند به پویایی برسند را سرخورده و سرگشته بار آورند و کاری کنند تا جوانان وظایف اصلی خود را در قابل کشور و انقلاب اسلامی انجام ندهند.

این سینماگر تصریح کرد: این کارهای سخیف سینمایی که مدت ها است ما شاهد جولان دادن آن ها در سینمای کشور هستیم حاصل این برنامه ریزی نفوذی ها است؛ آن ها از خارج از کشور یک سری دستورالعلمل را به داخلی ها دیکته می کنند و متأسفانه مدیران کوتوله و کم بضاعت هم در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برنامه ریزی های دشمن را پیاده سازی می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «ما ایستاده ایم» خاطرنشان کرد: این مایه شرمساری است که ما در سینمای ایران استراتژی و راهبرد مختص به خودمان را نداریم؛ بنده معتقدم با توجه به این شرایط سیاست گذاری در سینما باید از دست دولت خارج شود و نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا دستگاه های دیگر با هدایت و نظارت مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی که خودشان از بزرگترین کارشناسان در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر هستند و می توانند تعیین راهبرد درستی داشته باشند، سیاست گذاری در سینما را بر عهده بگیرند تا ما بتوانیم از این فاجعه و بحران خارج شویم.

وی در همین راستا متذکر شد: در کشورهایی مانند آمریکا، سینما وسیله ای برای ترسیم اهداف حکومت ها است. آمریکایی ها با فیلم های شان سبک زندگی که می پسندند را به جامعه شان ترویج می کنند و اگر فیلمی از دستورالعمل های حکومت تخطی کند به سرعت آن را از اکران برمی دارند و حذف می کنند اما متأسفانه در کشور ما وضعیت این گونه نیست و ما به جای تولید و عرضه گسترده آثار ارزشی مبتنی بر اهداف کشور شاهد آثار ضعیف و سخیفی هستیم که بعضاً ارزش ها را زیر سوأل می برند.

حر یادآور شد: پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بهایی ها و یهودی ها و صهیونیست ها سینما را اداره می کردند و برای سینما سیاست گذاری می کردند و ما شاهد فیلم های شنیع و سخیف و مبتذل فراوانی در آن دوران بودیم که متأسفانه امروزه دوباره در حال رجوع و بازگشت به آن دوران هستیم! این مایه شرمساری است که برخی افراد که ادعای مسلمانی دارند می گذارند این اتفاق های هنجارشکن در سینمای کشور رقم بخورد.

این فیلمساز در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: محتوای سخیف و سبک فعلی در حد سینمای انقلاب اسلامی نیست. سینمای ایران نباید جایی برای خودنمایی و جولان دادن کارگردانان و نوینسدگان کوتوله ای باشد که در آن کار می کنند و به فکر کاسبی و درآمدزایی هستند. سینما در جمهوری اسلامی ایران باید محلی برای ترویج ارزش های دینی و انقلابی باشد و بس!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.