چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۵

نجفی: یکایک مدیران سینمایی در افول و نزول سینما که این روزها به پوچی مطلق رسیده مقصرند/ سیاست گذاران سینما را دچار بحران و فاجعه کردند

حسن نجفی در نشست خبری فیلم سینمایی«شرفناز»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: سال های متمادی است که دغدغه مندان فرهنگ و هنر و سینماگران فکور و اندیشمند فریاد می زنند که صدای پای ابتذال در سینمای ایران می آید اما کسی به فریاد آن ها توجهی نکرد و باعث شد تا امروزه با بی تدبیری مسئولان سینما به بدترین و وخیم ترین حالت ممکن برسد، سینمایی که در آن نشانی از فرهنگ و هنر وجود ندارد و تهی از هر ارزشی است و یکایک مدیران سینمایی در افول و نزول سینما که این روزها به پوچی مطلق رسیده مقصرند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «شرفناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کسانی که از بخش خصوصی در سینما حمایت می کردند باید بیایند و ببینند که بخش خصوصی چه بلایی بر سر فرهنگ و هنر این مرز و بوم آورده است. بخش خصوصی قاعده خاص خود را دارد و فعالان آن تنها به فکر بازگشت پول و سرمایه و سودآوری هستند و هیچ دغدغه ای برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ندارند.

وی ادامه داد: سپردن سینما به بخش خصوصی که دغدغه ای برای اعتلای فرهنگ ندارد از ابتدا امری غلط بود؛ بخش خصوصی و برخی افراد سال ها است حرکت خزنده ای را شروع کرده اند که ذائقه مخاطب را هدف قرار داده و سعی کرده اند مخاطب اندیشمند را از سینما دور و هنرهفتم را جایگاهی برای خوش گذرانی برخی افراد کنند نه محلی برای اندیشه و تفکر! این افراد امروزه پیروز شده اند ودیگر اندیشه و تفکر جایی در سینما ندارد.

نجفی سپس با بیان اینکه مدیران و سیاست گذاران سینما از دور دستی بر آتش داشتند و خود آن ها بودند که با بال و پر دادن به بخش خصوصی سینما را دچار بحران و فاجعه کردند اظهار داشت: اگر کمی تدبیر و درایت در میان مدیران وجود داشت هرگز شاهد آن نبودیم که به دست اندرکاران این فیلم ها بال و پر و امتیاز بدهند. مایه تأسف است که بسیاری افرادی که امروزه درگیر این سینمای تهی و فاقد اندیشه شده اند روزگاری داعیه ارزشی بودن هم داشتند اما طعم و مزه پول باعث شده تا از آرمان های شان دور شوند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه این روزها سینمای اندیشمند در کشور مرده خاطرنشان کرد: مایه شرمساری است که باید عنوان کنم بسیاری از آثار پیش از انقلاب از فیلم هایی که امروزه در سینما تولید می شود شریف ترند!؛ ما در حال حاضر به پوچی مطلق در سینما رسیده ایم. مسئولان سازمان سینمایی و مدیران بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه مقصرند و باید پاسخگوی انتقادات مطالبه گران در حوزه فرهنگ و هنر باشند. آن ها باید پاسخ دهند که چرا دیگر نشانی از سینمای اندیشمند، فرهیخته، ارزشمند که متعلق به فرهنگ ایرانی-اسلامی است وجود ندارد و سینما سرشار از آثار سخیف و یا سیاه شده است؟

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان مال من است» و «سهم گمشده» در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از رسانه ها، منتقدان و کارشناسان فرهنگی متذکر شد: باعث شرمساری است که برخی منتقدان و اهالی رسانه به این اثار سخیف و ضد ارزش بال و پر می دهند و به آن ها می پردازند و خود را به اندکی پول می فروشند! باعث ناراحتی است که فیلم های عاری از محتوا و ستاره های حبابی و پوشالی امروزه اکثریت رسانه ها و فضای مجازی را در اختیار دارند و مدیران فرهنگی هم نشسته و نظاره گر این اتفاقات شوم هستند.

وی در پایان این گفتگو افزود: شخصاً معتقدم که دیگر چیزی از سینما باقی نمانده است؛ ما دچار یک نوع وادادگی در سینما شده ایم. جشنواره های سینمایی همه واداده اند. در جشنواره فیلم فجر نشانی از انقلاب و آرمان های انقلابی نیست. هیأت ها داوری و ارزش گذاری و... سال ها است که دست به دست داده اند تا سینمای ارزشمند ایران اسلامی زمین بخورد و دیگر نتواند در عرصه جهانی حرفی از آرمان های انقلابی و ترویج ارزش های اخلاقی و انسانی داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.