چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۳

وحیدزاده: در سینما کارها به دست افراد کاردان سپرده نشده و شاهد افول جدی محتوای آثار هستیم/ حضور افراد سطحی نگر آسیب جبران ناپذیر بر پیکره هنرهفتم وارد می کند

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: در سینما کارها به دست افراد کاردان سپرده نشده و به همین دلیل ما شاهد افول جدی محتوای آثار هستیم؛ باعث تأسف است که اغلب فیلم ها از محتوا به شدت تهی هستند و حتی پرداخت و ساختار مناسب هم ندارند و هیچ مدیر و مسئولی هم جلوی این بحران که می تواند در آینده ای نه چندان دور منجر به فاجعه شود را نمی گیرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «تحفه ها» و «مجسمه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از نکات قابل تأملی که راجع به فیلم ها وجود دارد این است که بعضی از آثاری که به اسم سینمای کمدی تولید می شوند اصلاً نمی توانند حتی لبخندی را به لب مخاطبان بیاورند؛ بنده شخصاً بارها در سینما به تماشای فیلم های به اصطلاح کمدی نشسته ام که حتی نتوانستند باعث تبسم خفیفی بر لبانم شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما برخی فیلم های اجتماعی تراژیکی را شاهد هستیم که آنقدر سطحی و نازل هستند که به جای آنکه در لحظه های حسی شان، احساس همذات پنداری مخاطبان را برانگیخته کنند باعث قهقهه زدن مخاطبان در سالن های سینما می شوند. همه این اتفاقات نشان از آن دارد که فیلمسازانی که امروزه در سینما مبادرت به تولید فیلم می کنند کار خود را بلد نیستند و مدیران هم نمی دانند که سینما چیست و باید به چه آثاری مجوز ساخت بدهند!

وحیدزاده در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه محتوا یکی از اکران اصلی و مهم سینما است و هرکس اندک آشنایی با سینما داشته باشد این مسأله را تأیید می کند اظهار داشت: مدیران سینمایی موظفند تا توجه ویژه ای به مسأله محتوای آثار داشته باشند، آن ها نباید اجازه دهند تا هر اثر بی محتوایی که می تواند به اصل سینما ضربه بزند تولید شود. ما باید آگاه باشیم که وقتی یک اثر فاقد محتوا در سینما نمایش داده شود به تعداد افراد سطحی نگر در جامعه اضافه می شود. سینما محلی برای آگاهی بخشی به جامعه است نه اینکه مردم را فاقد خرد و بینش و آگاهی کند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: سیاست گذاری ها در سینما نیاز به اصطلاح دارند؛ ما باید در ابتدا تعریف درستی از سینما داشته باشیم و سپس در سینما مبادرت به سیاست گذاری و یا تولید فیلم کنیم. مثلاً در مورد سینمای کمدی ما باید اول با مفاهیم این نوع سینما آشنا شویم و سپس اثری را تولید کنیم. فیلم کمدی فیلمی است که اندیشه اش نقد اجتماعی است. مشکلات و مسائل جامعه را می بیند و نقد می کند، فیلم کمدی به طور مشفقانه و به دور از سیاه نمایی های رایج در فیلم های اجتماعی باید سعی در بهبود شرایط جامعه داشته باشد و این فیلم های بی محتوایی که امروزه با دیالوگ های سطحی و سخیف و حرکات مشمئزکننده تولید می شوند ارتباطی با سینمای کمدی ندارند.

وی در پایان این گفتگو افزود: حضور افراد سطحی نگر آسیب های جبران ناپذیر بر پیکره هنرهفتم وارد می کند و امیدوارم سینمای ایران با تدبیر فوری و قاطع مدیران از سطحی نگری دور شود و کمی به سمت اندیشه ورزی سوق پیدا کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.