سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

سینماگران از مدیران خواب زده و قهر مردم با سینما می گویند؛

از تأکید بر دنباله رو و مقلد بودن مدیران سینمایی از غربی ها تا انتقاد نسبت به تولید فیلم های سخیف، مبتذل، سیاه و تلخ!

فرحبخش-هدایت-الوند-سیدزاده-سعیدی پور-ساداتیان-بهمنی-غزالی-فهیم-سیفی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران با تأکید بر اینکه تقلید مدیران سینمایی از روی دست غربی ها دلیل اصلی بروز بحران در سینمای کشور شده انتقاد جدی خود را نسبت به تولید فیلم های سخیف، مبتذل، سیاه و تلخ ابراز داشتند و خواستار نظارت بیشتر در سینما شدند. آن ها تأکید کردند: لیبرالیسم حاکم در سینما اخلاق و فرهنگ را تخریب و اقتصاد آن را متلاشی کرده است!

به گزارش سینماپرس مدت ها است که کاهش شدید میزان مخاطب سینماها بدل به یک بحران در سینمای کشور شده است، بحرانی که ناقوس شوم اضمحلال و نابودی سینمای کشور را به صدا درآورده است؛ این فاجعه نیازمند تدبیری جدی از سوی مسئولان سینمایی است اما گویا هیچ دغدغه ای از سوی آن ها برای برطرف کردن این شرایط وجود ندارد.

این اتفاق چندی پیش برخی مدیران پردیس های سینمایی در سراسر کشور را برآن داشت تا بیانیه ای مشترک صادر کرده و از مسئولان سینما بخواهند که تصمیمی عاجل برای تغییر شرایط این اوضاع بحرانی بگیرند.

در بیانیه مشترک برخی مدیران پردیس‌های سینمایی آمده است: «در اولین جلسه هم اندیشی مدیران پردیس‌های سینمایی کشور و بررسی شرایط بحرانی بوجود آمده در کاهش شدید  فروش و جذب مخاطبان سینمایی تابستان؛  علل این کاهش و معضلات حوزه تولید، توزیع و نمایش  به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. افزایش روزانه و بی‌رویه هزینه های این بخش های مهم سینمایی(تولید، توزیع و نمایش) و بالاخص هزینه‌های کمرشکن پردیس‌های سینمایی باعث نگرانی شدید این پردیس‌هاست که در صورت ادامه این روند، خطر تعطیلی سینماهای ایران (طی ماه‌های گذشته تعدادی از سینماهای کشور تعطیل شده‌اند) و کاهش شدید امنیت شغلی دست اندرکاران این گلوگاه‌ های اصلی و مهم سینمای ایران شده است. پردیس‌های مهم سینمایی ایران ضمن اظهار نگرانی شدید و هشدار بابت ادامه رکود سینماها در ماه‌های آتی از مدیران محترم دولتی و صنفی سینما درخواست دارند، ضمن جلوگیری از ادامه این رکود نسبت به اتخاذ تصمیم‌های عاجل و راهگشا در راستای رونق سینمای ایران اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.»

فارق از این نامه نگاری در خصوص بحران کمبود مخاطب در سینما، نکته قابل تأمل آنجا است که دیگر سینماها حتی در روزهای نیم بها هم مخاطبی ندارند! به گونه ای که طبق آمار اعلام شده در سامانه فروش ایران، سینماهای کشور در روز جمعه ۲۲ شهریورماه که پس از چند روز تعطیلی دوباره باز شده بودند و بلیت‌هایشان هم بخاطر روز ملی سینما نیم بها بود با افت فروش محسوسی روبرو بودند!

فاجعه در این خصوص زمانی جدی تر می شود که مدیران سازمان سینمایی هیچ توجهی به این شرایط بغرنج و اسفناک ندارند و مرتب با پروپاگاندا و شوآف درصدد هستند تا فجایع را پنهان کرده و وضعیت سینما را مطلوب نشان دهند و به همین دلیل هم به زیردستان رسانه ای شان تأکید می کنند که مرتب دم از افزایش فروش فیلم های سینمایی بزنند در حالی که این افزایش فروش تنها به دلیل افزایش شدید قیمت بلیت سینماها حاصل شده و میزان مخاطبان سینما به شدت کاهش پیدا کرده است.

در خصوص همین بحران جدی در وضعیت فروش فیلم ها سیدرضا منتظری دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس جمعه ۵ مهرماه با حضور در برنامه سینمایی «هفت» با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی اظهار داشت: سوأل بنده این است که این دیدگاه بیزینسی که مدت ها است در سینمای ایران حاکم شده از کجا آمده است؟ مگر سینما یک رسانه فرهنگ ساز نیست؟ چرا به عنصر فرهنگ سازی در سینما توجهی نمی شود؟ متأسفانه در حال حاضر اخبار برخی رسانه ها هم تنها مرتبط با فروش فیلم ها است. سینما تلفیقی از هنر-صنعت است اما همه دم از فروش می زنند. فروش دغدغه ما نیست. در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون ایرانی طبق آمار به سینما نمی روند. ما حدود ۸۳ میلیون نفر هستیم و آمار نشان می دهد در بهترین شرایط ممکن فقط حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر به سینما می روند. سینما مختص چه کسانی شده؟ چرا اکثریت قریب به اتفاق مردم کشور باید با سینما قهر کنند و از آن گریزان شوند؟ آیا این اتفاق به دلیل همان مبحث مهم محتوای به شدت ضعیف فیلم ها نیست؟

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی آقایان: محمدحسین فرحبخش، حسن هدایت، سیروس الوند، سیدامیر سیدزاده، رضا سعیدی پور، سیدجمال ساداتیان، حبیب الله بهمنی، عباس غزالی، آرش فهیم و حجت الله سیفی با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

فرحبخش: مردم با نرفتن به سینما ثابت کرده اند که نظر و دیدگاه مدیران و سیاست گذاران فرهنگی را قبول ندارند/ ریل گذاری فاسد و کج مدیران سینمایی دهه ۶۰ منجر به بروز این بحران شده است

محمدحسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: مردم با نرفتن به سینما ثابت کرده اند که نظر و دیدگاه مدیران و سیاست گذاران فرهنگی را قبول ندارند؛ بنده معتقدم ما نیازمند یک تغییر و رنسانس در شوراهای پروانه ساخت و نمایش سینمایی هستیم و باید در این شوراها انقلابی جدی برپا شود و نیروهایی به روز، زبده و متخصص به آن ورود پیدا کنند که نیازهای روز مخاطبان را بشناسند و بر اساس آن مبادرت به صدور مجوز برای تولید و پخش آثار کنند. ریل گذاری فاسد و کج مدیران سینمایی دهه ۶۰ منجر به بروز این بحران فاجعه بار در امروز سینما شده است؛ مدیران آن دوران سیاست های سینما را بر اساس اصل حرف نظام اجرایی نکردند و با کارهای غلط شان باعث شدند دامنه بحران روز به روز در سینمای کشور بیشتر از پیش شود.

هدایت: سینمای ایران نیازمند نظارت و سخت گیری بیشتر است تا این همه آثار نازل و سخیف تولید نشوند/ مدیران به جای سیاسی کاری و باندبازی به فکر تعیین استراتژی باشند

حسن هدایت کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: سینمای ایران نیازمند نظارت و سخت گیری بیشتر است تا این همه آثار نازل و سخیف تولید نشوند؛ سازمان سینمایی و وزارت ارشاد که از ابتدا تا انتهای فیلم ها مجوز ساخت و نمایش آثار را صادر می کنند در قبال این همه فیلم نازل و سخیف مسئولند و نباید اجازه دهند هر اثری ولو به قیمت نابودی فرهنگ و هنر تولید و پخش شود. من نمی دانم این اپیدمی تولید فیلم از کجا نشأت گرفته و چرا مسئولان جلوی این اتفاق را که تنها سرمایه های مادی و معنوی کشور را هدر می دهد و موجب ضربه زدن به اعتماد عموم مردم و مخاطبان فهیم سینما می شود را نمی گیرند؟ ما نباید فکر کنیم سخت گیری در سینما بد است اتفاقاً سخت گیری معقولانه و با استراتژی بسیار هم خوب و تأثیرگذار است و می تواند موجب رشد و تعالی فرهنگ و هنر کشور شود.

الوند: مشکلات اقتصادی باعث دور شدن شان از سینما شده است/ کیفیت پایین فیلم ها در افت فروش بی تأثیر نیست

سیروس الوند کارگردان سینما در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: مشکلات شدید اقتصادی و خراب بودن روحیه مردم باعث دور شدن شان از سینما شده است؛ این مسأله ای است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند، معلوم است وقتی وضعیت روحی و اقتصادی مردم خراب می شود دیگر فرهنگ و هنر در سبد معیشتی شان جایی نداشته باشد. این روزها معضل تنها فروش فیلم های سینمایی نیست؛ مگر در حوزه تئاتر وضعیت مناسب است و فروش بالا است؟ مگر در حوزه موسیقی و نشر و کتاب وضعیت مطلوب است؟ خیر! در هیچ یک از حوزه های فرهنگی وضعیت مناسب نیست و تنها دلیل آن همانطور که عرض کردم وضعیت بغرنج اقتصادی و روحی مردم است.

سیدزاده: وقتی سینما بنیان خانواده، مسائل اخلاقی و هنجارهای اجتماعی را مورد هدف قرار داده معلوم است که مردم از آن گریزان می شوند

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما نیز در این خصوص گفت: وقتی سینما بنیان خانواده، مسائل اخلاقی و هنجارهای اجتماعی را مورد هدف قرار داده معلوم است که مردم از آن گریزان می شوند؛ فیلم های امروز سینما هیچ نشانی از فرهنگ و هنر با خود به همراه ندارند و در حال فرهنگ کشی هستند و اهالی دغدغه مند و دلسوز سینما شاهد از دست رفتن تمام دستاوردهای ارزشمند سینمای ایران می سوزند و کسی به فریاد آن ها نمی رسد. سینمای امروز ایران به سمت و سوی ابتذال واقعی رفته و متأسفانه هرچه ما فریاد می زنیم کسی متوجه صدای مان نمی شود. در حال حاضر فیلم های بفروشی که تولید می شوند و مدیران سینمایی هم به آن ها علاقه مند هستند جزو مبتذل ترین و سخیف ترین آثار محسوب می شوند؛ با این شرایط مشخص است که مردم سینما را تحریم می کنند و به سینما نمی روند.

سعیدی پور: وضعیت بحرانی فروش سینماها در سراسر کشور یکسان است/ اکثریت فیلم هایی که در سال جاری اکران شدند جزو آثار متوسط و ضعیف بودند

رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی «ایران مال» در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: وضعیت بحرانی فروش سینماها در سراسر کشور یکسان است چرا که همه ما در یک کشور هستیم و خوراک مان از یک وزارتخانه تأمین می شود و فیلم ها همگی دارای یک کیفیت هستند؛ امروزه ما نیازمند تدبیر جدی مسئولان سینمایی برای ادامه حیات سالن های سینما و روشن نگه داشته شدن چراغ های سینماها هستیم و اگر این اتفاق رخ ندهد بسیاری از سالن های سینما امکان ادامه فعالیت نخواهند داشت.

ساداتیان: سینما سرشار از فیلم های شبه طنز سخیف و بزن دررویی شده که باعث دوری مردم از سالن های سینما هستند/ نیازمند قهرمان سازی در فیلم ها هستیم

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده مطرح سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: سینمای امروز کشور سرشار از فیلم های شبه طنز نازل، سخیف و بزن دررویی شده که باعث دوری مردم از سالن های سینما همین فیلم ها هستند اما متأسفانه نه تنها اقدام موثری برای عدم تولید این گونه آثار صورت نمی گیرد بلکه شاهد آن هستیم که فیلم هایی که تجربه ثابت کرده مردم با آن ها ارتباط برقرار می کنند نیز برای تولید با مشقات زیادی روبرو می شوند. متأسفانه سینمای ایران مدت ها است فاقد استراتژی مشخص است و در وهله اول برای برون رفت از این اوضاع بحرانی باید یک استراتژی برای اداره سینما تعریف شود؛ این استراتژی باید به گونه ای باشد که سینما بر اساس ذات و جوهره خود بتواند فعالیت کند.

بهمنی: لیبرالیسم حاکم در سینما اخلاق و فرهنگ را تخریب و اقتصاد آن را متلاشی کرده است/ خانواده های اخلاق مدار و متدین جایی در سینما ندارند!

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: لیبرالیسم حاکم در سینما اخلاق و فرهنگ را تخریب و اقتصاد آن را متلاشی کرده است؛ متأسفانه مدت ها است مسئولان فرهنگی و هنری همانطور که در لیبرالیسم حوزه اقتصادی را هدایت می کند در حوزه فرهنگ هم لیبرالیسم را حاکم کرده اند و همین مسأله موجب قهر انبوه مخاطبان با سینما شده است. بخش سیاست گذاری، هدایتی و نظارتی حوزه فرهنگ و هنر به حال خود رها شده و دوران افول و نابودی کلی سینمای کشور نزدیک است! متأسفانه دغدغه ها و زندگی طیف اصلی جامعه هیچ گاه مورد توجه مدیران و سازندگان آثار سینمایی نیستند و مردم هم وقتی نیازهای شان را در سینما نمی بینند از آن دور می شوند. ما مدت ها است تذکر می دهیم که خانواده ها امروز اصلاً در سینمای کشور جایی ندارند. مدیران سینمایی از یاد برده اند که اکثریت قریب به اتفاق خانواده های ایرانی بسیار متدین، دین دار و اخلاق مدار هستند و ترجیح می دهند فیلم هایی را ببینند که نیازهای فرهنگی، اخلاقی، آموزشی و تربیتی شان را پاسخ دهد تا ضمن داشتن تفریح سالم، آورده ای هم برایشان داشته باشد و باعث رشد و تعالی فکری شان شود.

غزالی: درام های تلخ اجتماعی و آثار سرشار از هجو و لودگی پتانسیل جذب مخاطب به سالن های سینما را ندارند/ چرا سکان سینما درست هدایت نمی شود؟

عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این خصوص اظهار داشت: سینمای ایران یا سرشار از آثار به شدت تلخ شده یا فیلم هایی که لودگی را ترویج می کنند، این درام های تلخ اجتماعی و آثار سرشار از هجو و لودگی دیگر پتانسیل جذب مخاطب به سالن های سینما را ندارند و باید تدبیری اندیشه کرد که تولیدات در سایر ژانرها نیز افزایش یابد تا مخاطبان از هر طیف فکری و هر سلیقه ای بتوانند جذب سینما شوند. ما نباید فراموش کنیم که جامعه نیاز به امید دارد و به عنوان مثال اگر فیلم اجتماعی تولید می کنیم باید روزنه ای از امید در آن ها وجود داشته باشد تا زمانی که مخاطب سالن سینما را ترک می کند احساس خوب از تماشای فیلم داشته باشد نه احساس بد توأم با تلخی و استرس!

فهیم: خنثی زدگی، بیماری این روزهای سینمای ایران است/ چرا فیلمسازها تصویری نکبت بار و دروغین از جامعه ایران را نمایش می دهند؟

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: خنثی زدگی، بیماری این روزهای سینمای ایران است. این معضل باعث شده تا هم رسانه ها و منتقدان نسبت به اکثریت آثار سینمایی ایران بی توجه و بی تفاوت باشند و هم اینکه علاقه مندان به سینما انگیزه چندانی برای دیدن این فیلم ها پیدا نکنند. سینمای ما با مسائل روز جامعه مماس نیست،   این هم یکی از از ضعف های مدیریت فرهنگی و سینمایی است از سازمان سینمایی حداقل انتظار می رود تا زمینه را برای پیوند و نزدیکی سینماگران با جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور آشنا کند. متأسفانه مدتی است که ویترین سینمای ایران از جذابیت خالی شده است و آثاری پرده سینماها را تصرف کرده اند که قدرت موج آفرینی و کشاندن مردم به سینما را ندارند.  

سیفی: مدیران، حوزه فرهنگ و هنر را بر اساس امیال غربی ها اداره می کنند/ خوراک فرهنگی ناسالم جامعه را به نابودی می کشاند

حجت الله سیفی کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: وقتی فرهنگ و سبک زندگی که در آثار سینمایی نمایش داده می شود هیچ سنخیت و قرابتی با سبک زندگی مردم ندارد معلوم است که مخاطبان از سینما دلزده می شوند و دیگر به سینما نمی روند؛ مدیران، سینما و حوزه فرهنگ و هنر کشور را بر اساس امیال غربی ها اداره می کنند، آن ها فضای سالم فرهنگی را تخریب کرده و در حال پیاده سازی تفکرات غربی ها در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما هستند. من متأسفم که باید عنوان کنم دبیران جشنواره ها، مدیران سینمایی و... هیچ چیز از مدیریت فرهنگی نمی دانند و نتیجه عملکردشان این بحران عمیق و لاینحل در هنرهفتم شده؛ البته شاید آن ها عمداً سینما را به سمت و سویی می برند که بیگانگان می خواهند. غرب ها و بیگانگان نمی خواهند که ما از نظر سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی مستقل باشیم و برای تخریب فرهنگ در کشور ما سرمایه گذاری های کلان می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.