سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵

غلامرضا موسوی مطرح کرد؛

چرا فیلم‌های دفاع مقدس کمتر تولید می‌شود؟

غلامرضا موسوی*

سینماپرس: یک تهیه‌کننده سینما درباره تولید اندک فیلم در حوزه دفاع مقدس و تمهیداتی برای رفع این مشکل توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما، درباره تولید کم حوزه دفاع مقدس در سینما نسبت به یک یا دو دهه گذشته و در نظر گرفتن تمهیداتی برای بهبود این وضعیت با توجه به اینکه در هفته دفاع مقدس قرار داریم، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واقعیت این است که ساختن فیلم در مورد خود دفاع مقدس دو وجه دارد، یکی آثار اجتماعی و بخش دیگر نیز به خود دفاع مقدس و نبرد و صحنه‌های آن مربوط می‌شود.

او افزود: در مورد بخش دوم متاسفانه امکانات نیست و باید ساخته شود. اگر کسانی دوست دارند این نوع فیلم را بسازند، طبیعتا در بازار توپ و تانک حضور پیدا نمی‌کنند. این وسایل باید به طور منطقی رایگان در اختیار فیلمساز و تهیه کننده گذاشته شود تا تهیه کننده بتواند در این فیلم ها فعالیت کند. اگر قرار باشد هزینه‌ای بابت این اتفاقات خرج بشود، بسیار گران است از این رو  بخش خصوصی امکان کار در حوزه هایی مانند تولید فیلم‌های دفاع مقدس از نوع میدان نبرد را ندارد.

این تهیه کننده ادامه دارد: این نوع فیلم‌ها در ساده‌ترین شکل، چند میلیارد هزینه‌های تسلیحاتی خواهد داشت بنابراین بعید است بخش خصوصی با هزینه خودش در  این فیلم‌ها سرمایه گذاری کند مگر اینکه به صورت رایگان این امکانات در اختیار آن‌ها قرار بگیرد البته بعضی سازمان‌ها مانند سازمان فرهنگی هنری اوج این کار را بر عهده گرفتند که بهتر است بخش دولتی هم با ورود خود به این جریان و دادن امکانات، تولید را ساده‌تر و سهل‌تر کند.

این تهیه کننده گفت: موضوعات اجتماعی بخش دیگر سینمای دفاع مقدس است یعنی فیلم‌هایش در مورد اثرات جنگ و آدم‌های جنگ ساخته شده و امکان تولید در این زمینه برای بخش خصوصی بیشتر است. اما از سویی دیگر این بخش به دلایلی مورد ممیزی بیشتر قرار می‌گیرد و باعث شده بخش خصوصی کمتر به ساخت این نوع فیلم‌ها رغبت نشان ‌دهد. علت این ممیزی‌ها هم این نیست که خط قرمز را رد کرده باشند، چون معمولا تهیه کنندگان و فیلمسازان خطوط قرمز را می‌شناسند. طبیعتا با این مدل بخش خصوصی به سمت فیلم‌هایی می‌رود که گرفتار سانسور و ممیزی نشود، چون این فیلم‌ها با رعایت خطوط قرمز درباره آثار و تبعات دفاع مقدس در جامعه روشنگری می‌کنند.

موسوی گفت: معمولا فیلمساز در بخش اجتماعی دفاع مقدس با مشکلات متعددی روبرو می شود و حتی اگر این فیلم از چنگ ممیزی رها شود گرفتار سلیقه‌ها خواهد شد. و الا واقعیت این است بخش فیلم های دفاع مقدس جذابیت های خاصی دارد که می تواند موثر باشد و در بخش اجتماعی هم به نظر من باید فعالیت شود و امکاناتی داده شود که هم پروانه بتواند بگیرد و بعد از پروانه دچار معضل نشود و به قول معروف از آن دسته فیلم هایی نشود که آزاد است ساخته شود اما آزاد نیست که نمایش داده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.