یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

مسافر آستانه در برنامه «شب تئاتر» مطرح کرد؛

متولیان تئاتر دفاع مقدس برای چیزی به جز سلیقه خودشان اعتباری قائل نیستند

حسین مسافر آستانه در نشست خبری سومین جشنواره فیلم ویدئویی«یاس»

سینماپرس: «شب تئاتر» در دهمین برنامه از سری جدید خود به آسیب شناسی سوژه های دفاع مقدس پرداخت.

به گزارش سینماپرس، «شب تئاتر» در دهمین برنامه از سری جدید خود، شنبه ۳۰ شهریور با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «تئاتر مقاومت: گذشته، حال و آینده» میزبان مالک حد پور سراج، بازیگر تئاتر و فعال تئاتر مقاومت و حسین مسافر آستانه، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر مقاومت بود.
مالک سراج بازیگر تئاتر در «شب تئاتر» اظهار کرد: خواستند جنگ را آنطور که دوست داشتند نشان دهند، نه آنطور که وجود داشت!

حسین مسافرآستانه کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر در «شب تئاتر» بیان کرد: متولیان تئاتر دفاع مقدس برای چیزی به جز سلیقه خودشان اعتباری قائل نیستند.

اکبرلو برنامه را با طرح این سوال که آیا هنوز می‌شود درباره جنگ حرف زد، آغاز کرد که مسافر آستانه در پاسخ گفت: نه هنوز، بلکه تا همیشه می‌شود درباره جنگ حرف زد و اثر تولید کرد. زیرا مفاهیم بسیار عمیقی در جنگ وجود دارد که هنوز ناشناخته مانده اند. متاسفانه در چند سال اخیر در تئاتر خیلی از آن مفاهیم فرهنگی جنگ دور شده ایم.

وی در مورد کلیشه‌ای شدن ادبیات تئاتر مقاومت اظهار داشت: متاسفانه هیچ پژوهش شگرفی برای شناخت این مسئله وجود نداشت و ما در همان مقطعی که در دهه ۷۰ وجود داشت ماندیم و آنقدر آن مفاهیم تکرار شدند تا تبدیل به کلیشه شدند. شخصیت شناسی جنگ در دوره‌ای جزء بدنه اصلی تئاتر جنگ شده بود. شخصیت شناسی نه به معنای شناخت اشخاص حاضر در جنگ بلکه به معنای نشان دادن امروزِ شخصیتی که در دوره جنگ شکل گرفته بود، در خانواده و مسئولیت‌های سیاسی اجتماعی اش بود، اما متاسفانه ناگهان این روند قطع شد.
خواستند جنگ را آنطور که دوست داشتند نشان دهند، نه آنطور که وجود داشت!

سراج در تکمیل صحبت‌های مسافر آستانه گفت: ما به تعداد افرادی که در برخورد مستقیم و غیر مستقیم با جنگ بوده اند سوژه داریم و این تمام شدنی نیست. من تازه فهمیده ام که همسرم شیمیایی است، این یعنی جنگ هنوز برای من تمام نشده است. آن‌هایی که بالای سر هنرمندان بوده اند همیشه ۱۰ پله از خود هنرمند عقب‌تر بوده اند و همیشه می‌خواستند جنگ را آنطور که دوست داشتند نشان دهند، نه آنطور که وجود داشته است. محدود کردن و بستن دریچه‌های ورود، خود را صاحب اختیار دانستن، ولی به اندازه آن اختیار عمل نکردند که از معضلات این حوزه بود. به نظر من انگار بیشتر خواستند که نباشد، فقط یک چیز مریض به عنوان تئاتر دفاع مقدس وجود داشته باشد. مدیریت واقعا در برخورد با این قضیه ضعیف بوده است. خود من می خواهم تئاتر کار کنم و به دنبال اسپانسر هستم، اما چون موضوع دفاع مقدس است هیچ کس حاضر نیست زیر بال و پر ما را بگیرد. نه سالن می‌دهند و نه هیچگونه حمایتی می‌کنند. همین ۲ ماه پیش رفتم مدیر عامل تئاتر دفاع مقدس را ببینم، حتی اجازه نداد ببینمش و احساس کردم چقدر خودم را کوچک کردم؛ تئاتر دفاع مقدس الان ضعیف‌ترین بخش تئاتر کشور است.
متولیان تئاتر دفاع مقدس برای چیزی به جز سلیقه خودشان اعتباری قائل نیستند

حسین مسافرآستانه مدیریت پردیس تئاتر تهران در مورد اینکه جوانان چطور باید به این حوزه ورود کنند، گفت: تئاتر دفاع مقدس مزاحم زیاد دارد. یکی از این مزاحم‌ها تعدد متولیان زیاد است که در هیچکدامشان تعریف درستی برای این کار وجود ندارد. این تعدد خودش آسیب است، ولی مشکل اصلی این است که این متولیان برای چیزی به جز سلیقه خودشان اعتباری قائل نیستند. این سلیقه بسیار پس زننده است، چون عمدتا نیز سلیقه‌های غیر تخصصی و غیر کارشناسی هستند. باور اینکه هنر تئاتر با انتقادش سازندگی ایجاد می‌کند برایشان سخت است. فکر می‌کنند انتقاد یعنی بازدارندگی، در حالیکه اعمال سلیقه یعنی بازدارندگی؛ اساسا هنر تئاتر انتقاد می‌کند که روشنگری کند، که سازندگی ایجاد کند و بنیان بدی را از بین ببرد.

سراج گفت: چه مدیران بخواهند و چه نخواهند ما کار می‌کنیم و این روند از بین رفتنی نیست. همیشه هستند کسانی که این دغدغه را داشته باشند و این تنها به ما ختم نمی‌شود.
تئاتر به حال خود رها شده است

مسافر آستانه در پایان گفت: تئاتر در هیچ جای دنیا بدون حمایت نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و یکی از بهانه‌ها این است که تئاتر را به حال خودش رها کنیم و به نظر من در حال حاضر تئاتر به حال خودش رها شده است.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب‌های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده روی آنتن می‌رود؛ تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.