دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

مدیران بنفش و افول بنیاد سینمایی فارابی/۳

شرکت: سردمداران فارابی و خانه سینما آدم هایی سطحی نگر و کارنابلد هستند/ سینماگران مستقل جایی در فارابی ندارند

افشین شرکت

سینماپرس: افشین شرکت کارگردان سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: کسانی که سردمدار بنیاد سینمایی فارابی هستند مثل فردی که روی صندلی مدیریت خانه سینما نشسته، آدم هایی به شدت سطحی نگر و کارنابلد هستند که پیشینه محکمی در سینما ندارند و معلوم نیست چرا در این سمت ها به کار گرفته شده اند! فارابی طی سال های اخیر برای سینمای ایران چه کرده است؟ چرا سینماگران مستقل جایی در این نهاد ندارند؟ چرا برای حضور ۷ نفر در کن هزینه کرد چندصد میلیونی شده است؟ این ها سوألاتی است که مسئولان این نهاد باید پاسخگوی آن باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دیدار در استانبول» و «آرایش مرگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: درد مسئولان بنیاد سینمایی فارابی درد سینمای ایران نیست، درد آن ها تبلیغات برای ایدئولوژی های خاص خودشان است. آدم هایی که در بنیاد سینمایی فارابی حضور دارند هم افرادی با ایدئولوژی های خاص هستند.

وی ادامه داد: سوأل بنده این است که امثال اسفندیاری ها چرا ۴ دهه است که در بنیاد سینمایی فارابی پست و مقام دارند و از پول بیت المال ارتزاق می کنند؟ فارابی رسماً امروزه شبیه به یک کمپانی فیلمسازی شده که به فیلم های خودش توجه دارد؛ بودجه اش را از بیت المال می گیرد و بعد با هزار اهن و تلپ عنوان می کند که از سینماگران حمایت می کند در صورتی که منظور او سینماگرانی خاص هستند که بر اساس اهداف و ایدئولوژی های فارابی مبادرت به فیلمسازی می کنند.

شرکت متذکر شد: این پولی که فارابی مانند صدقه به سینماگران می دهد پول خود سینماگران است نه پول بنیاد فارابی! نکته قابل تأمل آنجا است که فارابی فیلم هایی تولید کرده که مدت ها است مشغول خاک خوردن هستند. برای مدیران فارابی مهم نیست که چنین پول هایی هدر می رود برای آن ها مهم این است که از آدم هایی که فیلم های نازل می سازند حمایت کنند تا آن ها کار کنند و سر زبان ها باشند و زندگی شان را بگذرانند آن ها همان مجیزگوهای مدیران هستند.

این سینماگر سپس با طرح این پرسش که به نظر شما آیا سردمداران درشت سینمای ایران حاضرند بنیاد فارابی را تعطیل کنند یا کل سینمای ایران را اظهار داشت: جواب این سوأل مشخص است آن ها حاضرند کل سینما را تعطیل کنند اما این فارابی بدون دستاورد همچنان حیاتش ادامه داشته باشد!

کارگردان فیلم های سینمایی «شکلات» و «همسر دلخواه من» تصریح کرد: چرا مسئولان فارابی برای حضور ۷ نفر در کن هزینه کرد چندصد میلیونی کرده است؟ این ۷ نفر چه کسانی بودند که با بودجه بیت المال به سفر و تفریح رفته اند؟ برای چه این افراد باید به کن بروند در حالی که سینمای ایران حتی یک چتر هم در جشنواره نداشته است؟ این سفر چه دستاوردهایی برای سینمای ایران داشته؟ رزومه این افراد چرا روشن نمی شود؟ من مطمئنم که حتی ۲ نفر از این افرادی که با هزینه بیت المال به سفر رفته اند به صورت الکن هم زبان بلد نیستند! ما چرا باید در این بحران و وانفسای اقتصادی چنین هزینه ها و بریز و بپاش هایی داشته باشیم؟

شرکت تأکید کرد: نه سفر رفتن های نورچشمی های فارابی به جشنواره های جهانی برای ما دستاوردی دارد نه هزینه کردها برای حضور سینماگران مثلاً جهانی به ایران! این همه سینماگری که به ایران آمده اند چه دستاوردی برای سینمای ایران داشته اند؟ می آیند و ایران گردی می کنند و بهترین هدایا و سوغاتی های ارزشمند ایرانی را می گیرند و می برند اما نتیجه برای برخی مدیران و مقامات عالی است چرا که با این افراد زد و بند می کنند و فیلم های نازل شان را به کشورهای آن ها می فرستند و در آنجا اکران می کنند و...

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: فارابی یکی از زیرمجموعه های سازمان سینمایی است که بودنش هیچ نفعی برای سینمای ایران ندارد و من متأسفم که مدیر شجاع و با درایتی پیدا نمی شود تا تکلیف آن را یک بار برای همیشه روشن کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.