چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

مدیران بنفش و افول بنیاد سینمایی فارابی/۵

راست گفتار: ساختار کلی سینما دچار ایراد اساسی است/ فارابی زمانی تأثیرگذار بود که باعث عدم تولید فیلم‌هایی مانند «هزارپا» می شد

کاظم راست گفتار

سینماپرس: کاظم راست گفتار کارگردان سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: ساختار کلی سینما دچار ایراد اساسی است و فارابی هم به عنوان بخش کوچکی از سینما از این ایرادات بی بهره نمانده است؛ بنده معتقدم تا در نظام بندی تقسیم بودجه و مدیریت سینما استحاله درستی صورت نگیرد مشکلات هیچ یک از نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی و خود این سازمان حل نخواهد شد.

کارگردان فیلم های سینمایی «نقاب» و «چک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر سیاست گذاری ها در مدیریت سینما تغییر کند و استحاله درستی در آن صورت گیرد نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی یا خود به خود حذف می شوند و یا سازمان دهی شده و در نهادهای دیگری ادغام می شوند تا بودجه سینما بیش از این هدر نشود.

وی ادامه داد: اینکه ما صرفاً بخواهیم روی فارابی به عنوان یکی از نهادهای تابعه سازمان سینمایی انگشت بگذاریم و فکر کنیم تنها با انحلال آن همه مشکلات سینما حل می شود اشتباه است. ما باید سعی داشته باشیم تا ساختار کلی سینما را دچار تغییر و تحول کنیم و تا این تغییرات ساختاری و بنیادین صورت نگیرد هیچ امیدی به بهبود اوضاع نمی توان داشت.

راست گفتار سپس با خواندن شعر «خانه از پای بند ویران است. خواجه در بند نقش ایوان است» اظهار داشت: ساختار سینمای کشور نیازمند تحول است؛ همه امور سینمایی نیازمند بازنگری جدی هستند. سازماندهی در سینما باید به صورت استاندارد باشد و من امیدوارم یکایک سینماگران و رسانه ها پرداختن به این موضوعات را جزو مطالبات اصلی شان قرار دهند.  

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: زمانی که بنیاد سینمایی فارابی شکل گرفت به دلیل آنکه سینما توسط دولت اداره می شد، فارابی تأثیرات خوبی در سینما گذاشت. در آن دوران همه چیز سینما از تولید و اکران گرفته تا ارائه وام و تجهیزات سینمایی و... در دست بنیاد سینمایی فارابی بود و به همین علت در واقع این نهاد نظارت کامل بر سینمای کشور داشت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در آن دوران اگر فیلمسازی فیلمی می ساخت که پرفروش می شد اما موجب اعتلا و رشد سینمای کشور نمی شد دیگر به آن فیلمساز پروانه ساخت نمی دادند و مثل امروز نبود که همه سینما از مدیرانش گرفته تا سینماگرانش چشم به گیشه داشته باشند و تأثیرات فرهنگی سینما برای همگی شان مهمتر بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «آشوب» و «عروس خوش قدم» متذکر شد: فارابی زمانی تأثیرگذار بود که باعث عدم تولید فیلم هایی مانند «هزارپا» می شد! اما متأسفانه امروز ما شاهد آن هستیم که فیلم هایی مانند «هزارپا» از سوی مدیران سینمایی و مافیای سینما حمایت می شوند تا نسخه های ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و... شان هم ساخته شود؛ این بلایی است که خصوصی سازی بر سر سینما آورد.

راست گفتار در خاتمه اظهاراتش افزود: در هر صورت صحبت در مورد بنیاد سینمایی فارابی به یک مورد و دو مورد خلاصه نمی شود و نمی توان به صورت گذری مشکلات عدیده این بنیاد سینمایی و دیگر نهادهای سینمایی را ارزیابی کرد اما در هر صورت امروزه فارابی بدل به نهادی شده که بودجه ای از سازمان سینمایی می گیرد و آن بودجه را بر اساس صلاحدید و سلیقه خودش بین تعدادی از اهالی سینما توزیع می کند و مابقی سینماگران نیز از آن بی نصیب می مانند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.