سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

آثار مسأله دار و لزوم حمایت از حقوق فرهنگی مردم/۶

سیدزاده: مسئولان مسأله‌دار باعث تولید آثار مسأله‌دار شده و سینما را منحرف کرده اند/ جشنواره‌های غربی در پی جذب فیلمسازان ایرانی هستند

سیدسعید سیدزاده

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص تولید آثار مسأله دار در سینما و لزوم حمایت از حقوق فرهنگی مردم توسط نهادهای نظارتی گفت: مسئولان مسأله دار باعث تولید فیلم های مسأله دار شده و سینما را منحرف کرده اند؛ تولید این قبیل فیلم ها از زمانی شروع شد که مسئولان فرهنگی مسأله دار زمام امور را در دست گرفتند، این ۲ مسأله به یکدیگر سنجاق شده اند!

تهیه کننده فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: باعث تأسف است که باید بگویم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران زیرمجموعه اش همگی اشتباهی بر کرسی های شان تکیه زده اند و باعث بحران در سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری خودشان هستند! تا زمانی که مسئولان دغدغه مند و معتقد به نظام و انقلاب اسلامی زمام امور را در دست داشتند ما شاهد پاسداری و حراست از حوزه فرهنگ و هنر بودیم؛ آن ها ضد انقلاب را بر سرجای خود نشانده بودند و از فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی و اخلاقیات پاسداری می کردند.

وی یادآور شد: شاید در آن روزگار فیلمسازی مسائل شخصی داشت که سعی می کرد آن مسائل را با زبان خاص خود بیان کند اما فیلم های مسأله دار تولید نمی شدند؛ ما اگر بخواهیم بین فیلم های مسأله داری که امروز در سینمای کشور تولید می شوند و فیلم هایی که در آن دوران از آن ها به عنوان آثار مسأله دار نام برده می شد قیاسی انجام دهیم یک فاصله کهکشانی میان این آثار مشاهده خواهیم کرد.

سیدزاده سپس با انتقاد شدید از مدیران فرهنگی و هنری تصریح کرد: همانطور که پیش تر هم اشاره کردم غیرواقعی بودن مسئولانی که بر مسندهای اجرایی و قدرت در حوزه فرهنگ و هنر نشسته اند و در واقع این مسندها را غصب کرده اند باعث چنین اتفاقاتی شده است. این افراد خودشان با عملکردهای شان باعث ایجاد انحراف و تشتت در سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری شده اند و از این رو نمی توان این امید را داشت که دغدغه ای برای جلوگیری از این انحرافات داشته باشند و جلوی آلوده شدن بیشتر افکار عمومی را بگیرند!

این سینماگر تأکید کرد: این بدیهی است که برخی فیلمسازان در پی خودنمایی و دیده شدن هستند و به همین دلیل به سمت تولید آثاری می روند که دیده شوند. برای جلوگیری از این اتفاقات مسئولان فرهنگی باید شرایطی را ایجاد کنند که آثار فیلمسازان بتواند به درستی دیده شود. ما اگر جشنواره های مان که مانند قارچ سر از سینما درآورده اند کمی هدف داشتند و جوایزشان اعتبار داشت قطعاً فیلمسازان برای خوشامد جشنواره های غربی معاند با نظام اسلامی فیلمی نمی ساختند.

وی متذکر شد: جشنواره های غربی با هدف گذاری به نفع سیاست های کشورشان در پی جذب فیلمسازان ایرانی هستند؛ آن ها شرایط را به گونه ای مهیا کرده اند که فیلمسازان ما برای آن ها فیلم بسازند و دنبال خواسته های ناحق آن ها بروند. نکته اینجا است که اگر مدیر فرهنگی واقعاً مدیر فرهنگی بود و بر اساس منویات نظام سیاست گذاری می کرد ما شاهد استقبال برخی فیلمسازان از جشنواره های غربی نبودیم. این وظیفه مدیران فرهنگی ما است که فیلمسازان را ترغیب کنند تا بر اساس منویات نظام و انقلاب اسلامی مبادرت به تولید اثر کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» با بیان اینکه در حال حاضر نگاه برخی مسئولان فرهنگی تنها «فروش» فیلم ها است اظهار داشت: وقتی مسئول فرهنگی اینقدر نگاه نازلی به سینما دارد معلوم است که اوضاع بحرانی می شود. معلوم است که فیلمسازان و تهیه کنندگان فیلم هایی می سازند که متر و معیارش نسبت به مسائل اخلاقی روز به روز نازک تر و ظریف تر می شود. معلوم است که ما شاهد آثاری شنیع و مبتذل در سینما خواهیم بود.

سیدزاده در همین راستا یادآور شد: در سال های پس از پیروزی انقلاب که مدیران هنوز مانند مدیران امروز دریده نشده بودند ما شاهد آن بودیم که با کوچکترین خطایی فیلمسازان را ممنوع الکار و بازیگران را ممنوع التصویر می کردند اما امروزه متأسفانه هیچ حد و حصری وجود ندارد و همه چیز به حال خود رها شده است.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروزه ثابت کرده که شایستگی اداره حوزه فرهنگ و هنر را ندارد و ما باید در پی چاره دیگری برای عبور از این بحران وحشتناک فرهنگی باشیم.

وی در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه با توجه به بحران گسترده، تنها ولی امر مسلمین جهان می توانند اوضاع فرهنگی را سامان بخشند گفت: ما باید از ولی امرمان تقاضای کمک کنیم؛ ما باید به ایشان بگوییم که می دانیم شما بهتر از هر کسی در این کشور معنای واقعی هنر و فرهنگ را متوجه می شوید، ما باید به ایشان بگوییم که می دانیم شما در رشته های مختلف هنری تخصص دارید، این ما هستیم که باید از ایشان تمنا کنیم به داد فرهنگ و هنر این ملت برسند. ما باید به ولی امرمان بگوییم که به عنوان یک سرباز در حوزه فرهنگ در خدمت شان هستیم و حاضریم جان مان را هم برای رشد و اعتلای فرهنگ این کشور بدهیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.