سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰

با موضوع تعزیه؛

برنامه رادیویی «مجلس شبیه» روی موج رادیو نمایش

 رادیو نمایش

سینماپرس: رادیو نمایش در برنامه رادیویی «مجلس شبیه» به آیین نمایشی تعزیه می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، ساجد قدوسیان تهیه کننده برنامه رادیویی «مجلس شبیه» با اشاره به محوریت این برنامه گفت: متن این برنامه را بر اساس پژوهش هنری که درباره تعزیه انجام داده‌ام نوشته‌ام و سابقه این پژوهش به پایان‌نامه دانشگاهی‌ام که درباره جایگاه تعزیه در عرصه هنرهای نمایشی است بر می‌گردد.

قدوسیان بیان کرد: در «مجلس شبیه» سعی کردیم تمام جزییات هنری تعزیه مثل چگونگی پیدایش و شکل گیری تعزیه، چگونگی کاربرد و کارکرد موسیقی تعزیه به صورت مجزا، معرفی مجالس غریب، ظرفیت‌های نمایشی تعزیه در دوره های مختلف، بررسی اصطلاحات مورد استفاده در تعزیه و تفاوت تعزیه با تراژدی‌های یونان، تعریف تعزیه و ارکان اصلی آن، ساختار و ساختمان تعزیه، اشخاص بازی در تعزیه و بسیاری مسائل دیگر پیرامون تعزیه را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: به دلیل آن که اجرای تعزیه در نقاط مختلف ایران متولی مشخصی ندارد، حاشیه آن از اصل ماجرا پررنگ تر شده است تا جایی که مخاطب درک درستی از آن ندارد و به همین دلیل در مجلس شبیه رادیو نمایش سعی کردیم تا آن را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

تهیه کننده و سردبیر «مجلس شبیه» در پایان گفت: در این برنامه تعزیه های یکی از گروه های تعزیه تهران، به شیوه ای جدید تنظیم رادیویی و کارگردانی شده که برای عاشقان امام حسین (ع) پخش خواهد شد.

برنامه رادیویی «مجلس شبیه» به تهیه کنندگی، پژوهشگری، نویسندگی و سردبیری ساجد قدوسیان، اجرای ایوب آقاخانی، کارشناسی محمد حسین ناصربخت، روایت فاطمه آل عباس و صدابرداری مجید آینه هر شب ساعت ۲۱ از رادیو نمایش پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.