سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:

«بانوی سردار» نمود مساله‌محوری در رسانه ملی است

سریال «بانوی سردار»

سینماپرس: فرهنگ، هنر و رسانه، امروز بدون توجه به «مساله» نمی‌تواند کارکردهای متناسب برای تحقق امر آرمانی را احصا کند.

به گزارش سینماپرس، نصرالله پژمان‌فر نماینده مجلس نوشت: یکی از مباحثی که پیرامون رسانه و تاثیرگذاری آن مطرح می‌شود، «مساله‌محوری» آن است. «مساله‌محوری» یعنی اینکه ما بدانیم چه کارکردهایی از رسانه مدنظرمان است و برای این کارکردها چه لوازم و ابزاری داریم. ما از رسانه انتظار داریم هم‌زبان با دنیای پیرامون، همراه با دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی و هم‌راستا با عقاید و علائق مذهبی، کارکردهای روز را داشته باشد. این نتیجه، جز با یک خط‌مشی کلی و سیاستگذاری کلان در حوزه‌های رسانه‌ای حاصل نمی‌شود. به گمان من، «مساله‌محوری» مرکز ثقل این سیاستگذاری است.

فرهنگ، هنر و رسانه، امروز بدون توجه به «مساله» نمی‌تواند کارکردهای متناسب برای تحقق امر آرمانی را احصا کند. مسائل نیز صرفا امور روزمره یا دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی مقطعی نیستند. کلان‌نگری، تشخیص درست و اولویت دادن به حوزه‌های گفتمانی اصیل مانند استقلال، عدالت، آزادی و پیشرفت می‌تواند ما را در «مساله‌محوری» کمک کند.
امروز اگر در رسانه فضای گفتمانی حول مساله آزادی ایجاد شود، گفتمان آزادی که دشمن برای مصادره آن تلاش می‌کند، به فضایی برای فعالیت جریان انقلاب و کاملا فرصت‌محور تبدیل می‌شود. در حوزه‌های گفتمانی دیگر هم همین امر قابل‌تعمیم است. رسانه جمهوری اسلامی اگر در گفتمان عدالت، دست پیش بگیرد، رسانه دشمن نمی‌تواند آن را به امری تهدیدمحور تبدیل کند.
در مسائل کلان‌تری چون «استقلال» که به تعبیر رهبر انقلاب، «آزادی در مقیاس یک ملت» تعریف می‌شود، باید این مساله‌محوری را تقویت کرد. تلاش جناح‌های لیبرال و غربگرا این است که با طرد مفهومی به نام «استقلال» - و طرح این مساله که ما از دورانی که مفاهیمی مانند استقلال بار معنایی داشتند، ‌گذار کرده‌ایم- واقعیت دیگری به نام «دشمن» را تقلیل دهند، به نحوی‌که فضای جامعه نسبت به «غیر» و «دیگری»، آن معنای پیشین را برداشت نکند. در چنین فضایی است که «دشمن» مسیر را برای دخالت، فشار و جنگ نرم، مهیا می‌بیند. ادامه‌دار شدن دشمنی جریان‌های استکباری در واقع در بستر و فضایی ایجاد می‌شود که پیش‌تر در آن حضور «دشمن» نفی شده است؛ فضایی که از اهمیت استقلال در آن کاسته شده است.
در این بین یکی از کارکردهای مهم رسانه امروز تقویت مفهوم «استقلال» و «استکبارستیزی» است. صداوسیما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها و یکی از پرمخاطب‌ترین آنها در این حوزه رسالت سنگینی بر دوش دارد. کار کردن پیرامون مفاهیمی که از آنها صحبت شد، نیازمند ظرفیت، عمق و دقت است. طبیعی است که در حوزه‌هایی مانند نمایش، این دقت و ظرافت نیازمند تاکید بیشتر است. سریال «بانوی سردار» که این روزها با استقبال مخاطبان نیز همراه شده، یکی از نمونه‌های موفق در «مساله‌محوری» است. بانوی سردار، در زمانی که گفتمان‌های مخالف استقلال، با سطحی‌نگری تلاش دارند فضای جامعه را از موضوع استکبارستیزی دور کنند، با نمایش یک زن مبارز بختیاری، مبارزه‌ای تاریخی با استعمار را به تصویر کشیده است. مبارزه‌ای قدرتمندانه و مقاومتی هوشمندانه در برابر بیگانگان که نمونه امروزی آن را می‌توان در ماجرای ساقط کردن پهپاد آمریکایی و بازداشت کشتی انگلیسی مشاهده کرد.
بانوی سردار البته در کنار مساله استعمار و استکبارستیزی، به شکلی نمادین و به‌نحوی که کارکرد امروزی نیز داشته باشد، به نقد عوامل فاسد داخلی که راه را برای بیگانگان هموار می‌کنند نیز می‌پردازد، که این امر اتفاقا با همراهی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. بخش کوتاهی از این سریال که سردار مریم در حال مواخذه خوانین و اربابان آن روزگار است، به کرات در شبکه‌های اجتماعی پخش شده و مورد استقبال قرار گرفته است؛ مساله‌ای که تایید دیگری بر داشتن کارکرد روز برای این سریال است. در پایان اشاره بر این مهم که در مقدمه ذکر شد، لازم به ذکر است که اگر رسانه ملی کارویژه‌های خود را با تاکید بر «مساله‌محوری» پیش ببرد، شاهد نمونه‌های موفق بیشتری در حوزه‌های تاریخی، سیاسی و اجتماعی خواهیم بود.

*فرهیختگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.