یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

محرم و سینما/۷

باقری قمی: سیاست گذاری مسئولان فرهنگی کشور بایستی در جهت تولید آثار سالم و اسلامی در سینما و تلویزیون باشد/ از ایده های جوانان برای تولید آثار ارزشمند مذهبی باید بهره گرفت

حجت الاسلام والمسلمین جواد باقری قمی

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین جواد باقری قمی همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون گفت: سیاست گذاری مسئولان فرهنگی کشور بایستی در جهت تولید آثار سالم و اسلامی در سینما و تلویزیون باشد؛ ما نیازمند تولید آثار فاخر اسلامی در قالب فیلم و سریال هستیم و انتظار از مسئولان ذیربط این است که توجه جدی به این مقوله داشته باشند. ما باید آگاه باشیم که تولید این گونه آثار هم سبب قوام و استواری بیشتر خانواده ها می شود و هم سبب ترویج گسترده تر و عمیق تر دین و نفوذ دین در لایه های عمیق اجتماع می گردد.

این مبلغ دینی و مدرس اصول و مبانی تفسیر قرآن در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما وقتی به دین و قرآن و زندگی اهل بیت (ع) نگاه می کنیم متوجه می شویم که خداوند متعال هم وقتی می خواهد پیام های خود را به عموم مردم عرضه کند آن را به شکل هنرمندانه و هنری ارائه می دهد و به همین سبب است که قرآن کریم پر از داستان های آموزنده و جذاب است.

وی ادامه داد: خالق توانا می توانست پیام های خود را به صورت مستقیم و در قالب جملات خبری بیان کند اما می بینیم که این اتفاق رخ نداده و در قالب داستان هایی آموزنده این پیام ها به بشریت اعلام شده است. حتی اگر نگاهی به سیره اهل بیت (ع) و زندگی پیامبر اکرم (ص) هم داشته باشیم متوجه می شویم که پیام های ایشان نیز در قالب هنر بیان شده؛ به عنوان نمونه خطبه های حضرت امیرالمومنین علی (ع) و یا حضرت امام حسین (ع) به صورت شعر و رجزخوانی و... بوده و پیام های شان به این نحو منتقل شده است.

باقری قمی خاطرنشان کرد: سر و راز این مسائل آن است که مخاطب هنر را سریع تر درک می کند و پیامی که در قالب هنر عرضه می شود در ذهن مخاطب ماندگاتر است. ما باید مفاهیم دینی را در قالب هنر و به صورت فیلم و سریال عرضه کنیم. میزان تأثیرگذاری سینما و تلویزیون بسیار زیاد است چون در فیلم و سریال هم داستان را داریم و مخاطب از بینایی خود استفاده می کند و هم از گوش خود و به نوعی مخاطب از همه حواس خود بهره می گیرد تا به این مفاهیم برسد.

این کارشناس مذهبی در همین خصوص یادآور شد: تولید آثار تاریخی و مذهبی در قالب فیلم و سریال اهمیت بسیار زیادی دارد. بنده در خاطر دارم زمانی که دست اندرکاران سریال ارزشمند «یوسف پیامبر (ع)» همراه با برخی از مسئولان سازمان صدا و سیما به دیدار مقام معظم رهبری رفته بودند، ایشان مسأله بسیار مهمی را گوشزد کردند که متأسفانه این مسأله همچنان روی زمین مانده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار نقل به مضمون فرمودند یکی از نقاط ضعف آثار سینمایی و تلویزیونی ما ضعف شدید در داستان پردازی است؛ متأسفانه علیرغم هشدار و تأکید ایشان مسئولان مربوطه اقدامی در جهت بهبود این بخش برنداشتند و چه در سینما و چه در تلویزیون سطح داستان پردازی ها به جای پیشرفت رو به تنزل گذاشته است و همین مسأله باعث می شود که هنر در شکل و قالب اصلی خود ارائه نشود.

باقری قمی متذکر شد: ما باید آثاری مذهبی را تولید کنیم که عموم افراد جامعه با هر سن و تفکری به سمت تماشای این نوع فیلم و سریال ها گرایش پیدا کنند نه اینکه مردم را به تماشای تولیدات نازل عادت دهیم.

وی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه باید از ایده های جوانان برای تولید آثار ارزشمند مذهبی بهره گرفت اظهار داشت: اینکه عنوان می شود جمعیت کشور یکی از ثروت های ملی ما است کاملاً درست است و باید به درستی از این ثروت بهره برداری شود. بنده معتقدم باید از جوانان از طریق فضای مجازی و... ارتباط برقرار کرد و از آن ها خواست تا ایده های بکر و نوی خود را درباره تولید آثار ارزشمند تاریخی و مذهبی ارائه دهند، سپس این ایده ها را خریداری کرد و آثاری را در سینما و تلویزیون تولید نمود که به مذاق جوانان هم خوش بیاید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.