دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱

مرتضی شایسته مطرح کرد؛

مشکل سینمای عاشورایی فقر فیلمنامه است

نمایی ار فیلم روزواقعه به کارگردانی شهرام اسدی

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روز واقعه» همزمان با اکران مجدد این فیلم در پردیس سینمایی «آزادی» از شرایط تولید و دلایل ماندگاری این اثر پس از ۲۵ سال گفت.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روز واقعه» به بهانه بازاکران این فیلم به مناسبت ماه محرم در پردیس سینمایی آزادی به مهر، گفت: این اثر سینمایی در سال ۱۳۷۳ ساخته و در سینماهای کشور اکران شد و حالا بعد از گذشته سال‌ها نسخه کامل و دیجیتال آن روی پرده سینما رفته است.

وی بیان کرد: پردیس سینمایی آزادی برای اکران این اثر سینمایی با بنیاد سینمایی فارابی هماهنگی لازم را داشته است و این را باید تاکید کنم که «روز واقعه» تاریخ مصرف ندارد و می‌توان آن را فیلمی برای همه زمان‌ها دانست. این اثر درباره قیام آقا امام حسین(ع) است و به همین دلیل می‌توان چنین اثری را حتی بعد از گذشت سال‌ها باز هم روی پرده دید و از آن لذت برد.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: این فیلم سینمایی حاصل کار دست جمعی گروه بزرگی از سینماگران بود که زحمت زیادی برای آن کشیدند.

لوکیشنی که بافت مشابه کربلا داشت

شایسته در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به خاطره‌ای از این فیلم اشاره کرد و گفت: فیلمبرداری این پروژه در شهر بافق در حال انجام بود و من با یک اتوبوس به سمت این شهر در حرکت بودم، در آن اتوبوس یک مرد عراقی بود که به من گفت در بافق یک فیلم درباره امام حسین(ع) می‌سازند، اما سازندگان فیلم نمی‌دانند که شهر بافق از نظر جغرافیایی بسیار به کربلا شبیه است.

وی ادامه داد: آن مسافر عراقی متولد کربلا بود که در دوران صدام از کشورش اخراج شده بود.

تهیه‌کننده فیلم «روز واقعه» توضیح داد: ساخت این پروژه نزدیک به ۲ ماه طول کشید و البته ۷ ماه زمان برای پیش تولید و پس از تولید آن وقت صرف شد.

مشکل سینمای عاشورایی فیلمنامه است

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر فیلم‌هایی مانند «روز واقعه» در سینمای ایران تکرار نشد، بیان کرد: مشکل ما فیلمنامه است، تا زمانی که فیلمنامه خوب نوشته نشود نمی توان اثر ماندگار تولید کرد. به عنوان مثال فیلمنامه «روز واقعه» توسط بهرام بیضایی نوشته شده است و آن را می‌توان یک فیلمنامه درخشان دانست.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه بیضایی عظمت واقعه عاشورا را در این فیلمنامه به زبان تصویر درآورده‌است، توضیح داد: تا زمانی که فیلمنامه خوب نباشد نمی‌توان یک اثر مناسب در این زمینه تولید کرد. البته این را هم باید بگویم که «روز واقعه» در شرایط بسیاری ساخته شده است.

هنرمندانی که دیگر در میان‌مان نیستند

شایسته تاکید کرد: لازم است از بسیاری از هنرمندانی که در این پروژه حضور داشتند و دیگر در بین ما نیستند یاد کنم که از آن جمله می‌توان به مازیار پرتو مدیر فیلمبرداری، مهدی رجاییان تدوین‌گر فیلم، عزت‌ اله انتظامی، جمشید مشایخی، حمیده خیرآبادی، حسین پناهی بازیگران این فیلم که همگی از میان ما رفته‌اند، اشاره کرد.

فیلم سینمایی «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه کنندگی مرتضی شایسته در سال ۱۳۷۳ ساخته شد.

این فیلم داستان عبدالله، جوانی مسیحی است که تازه به اسلام روی آورده و دل در گرو عشق راحله دختر زید دارد. وی در جریان عروسی با راحله، ندایی می‌شنود که او را به یاری فرا می‌خواند، عبدالله بیابان به بیابان، واحه به واحه به سمت کربلا می‌تازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا می‌رسد و در آن زمان «حقیقت» را بر سر نیزه می‌بیند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.