دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

محرم و سینما/۱

دالوند: برخی مدیران طی سال های اخیر با فشار بر مضامین دینی و ملی باعث خدشه دار شدن تولید این قبیل آثار شدند/ عاشورا واقعه ای عظیم و در تاریخ جهان بی نظیر است

کیانوش دالوند

سینماپرس: کیانوش دالوند انیمیشن ساز مطرح سینما همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون اظهار داشت: برخی مدیران طی سال های اخیر با فشار بر مضامین دینی و ملی باعث خدشه دار شدن تولید این قبیل آثار شدند؛ این افراد فشارهایی بر این مضامین آورند و با نگاه های غیرکارشناسی شان به این حوزه باعث شدند تا تولید و عرضه این گونه آثار با مشکلات بسیار جدی مواجه شود.

کارگردان انیمیشن مذهبی «ناسور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما برای اینکه مفاهیم ارزشمند دینی، ملی و انسانی از قبیل شجاعت، رادمردی، جوانمردی و امثالهم را بخواهیم در سینما و تلویزیون به تصویر بکشیم نیازمند بهره گیری از اسطوره های دینی و ملی هستیم اما متأسفانه به یک سری دلایل این اساطیر در باور عمومی جامعه خدشه دار شده اند چرا که نگاه فرهنگی به این مسأله وجود نداشته است.

وی ادامه داد: بنده معتقدم دست اندرکاران فرهنگی مملکت باید به این مقوله آگاه باشند و این نوع مضامین ارزشمند را دنبال کرده و آن را گسترش دهند اما افسوس که تولید این قبیل آثار امرزوه با سختی های بسیاری روبرو شده و رسماً امکان تولید چنین آثاری به سختی فراهم می شود.

دالوند با بیان ضرب المثل معروف «هر وقت ماهی را از آب بگیریم تازه است!» اظهار داشت: بنده معتقدم همین حالا هم دیر نشده، اگر مسئولان کلان فرهنگی و هنری کشور تدبیری اساسی داشته باشند و به این مسأله برسند که جامعه امروز ما نیاز به اساطیر دینی و ملی در قالب تولید آثار تصویری و نمایشی دارد، می توان از دغدغه مندان و فعالان این حوزه بهره گرفت و آثار ماندگاری را در این زمینه خلق کرد.

این سینماگر متذکر شد: ما اگر می خواهیم جامعه مان به سامان شوند، اگر می خواهیم از نسل های آینده کشورمان سوء استفاده نشود و آن ها آگاه و خردمند بار بیایند نیازمند آن هستیم که در سینمای کشور به مضامین دینی و ملی و پرداختن به زندگی اساطیر بازگردیم. ما باید بدانیم و آگاه باشیم که تنها با حرف و کلام نمی توان مفاهیم بزرگ و مهمی همچون وفاداری، ایثار و شجاعت را به نسل امروز توضیح داد، ما باید بدانیم که درک این مفاهیم توسط نسل امروزی در قالب روایت های دراماتیک بسیار باورپذیرتر است.

کارگردان انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» در خاتمه اظهاراتش خاطرنشان کرد: عاشورا واقعه ای عظیم و در تاریخ جهان بی نظیر است؛ ما باید خیلی بهتر از آنچه که تا امروز به این مقوله پرداخته ایم نسبت به این موضوع مهم توجه می کردیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.